Bortsprungen katt
Hjälp oss hitta vår kära Doris. Hon försvann 2/8, från sitt hem Sågstugan 1, Strångsjö Katrineholm. Hon är 1 1/2 år och steriliserad. Doris har aldrig gett sig av hemifrån, vi är därför mycket oroliga. Hittelön på 1000kr utlovas till den som kommer med information/ hittar henne som gör att hon kommer hem igen. Hon är chippad och är tabby. Vänligen Anneli & Göran
Har du kollat på VILSE om någon har hittat katten? Gör en sökning på http://www.vilse.nu/hittade-katter/ Annars kan du lägga ut en egen efterlysning på http://www.vilse.nu/skapa-annons/anmael-saknad-katt/ om det inte redan är gjort, samt ta del av (och följa!) VILSEs söktips http://www.vilse.nu/tips-raad/naer-katten-sprungit-bort/ . Håller tummarna för att hon snart är hemma hos er igen! ❤️
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Vill börja med att tacka dig för att du tagit dig tid att läsa och svara med många bra tips om vad man kan göra när ens katt kommit på villovägar. Vi har lagt ut på Vilse.se och Bortsprungna katter Katrineholm med omnejd. Kontaktat katthem och gjort anmälan hos polisen. Lappat i brevlådor runt omkring. Vi bor på landet, letat i våra byggnader och bett grannarna letat igenom sina utrymmen. Ropat och letat främst vid skymning, natt och vid gryning. Lagt ut mat och vatten, suttit ute mycket. Letat i diken, kontakta polisen om de fått anmälan om överkörd katt. Hon är så saknad och vi vill inte ge upp hoppet om att hon kommer hem igen. Vänligen Anneli & Göran
Lägger ut en bild till, där man även ser hennes teckning under magen ❤️
Be att själva få leta igenom grannarnas uthus, garage mm. En katt som är instängd ligger ofta och trycker och ger sig inte till känna (även om den normalt sett är social).
Om det finns utrymmen som är svåra att söka igenom: ställ in ett fat med väldoftande tonfisk. Äter någon så är nästa steg att ta reda på vem som äter.
Har ni provat att kontakta idhund.se/ ? De finns även på Facebook. Idhundar är utbildade på att söka just efter bortsprungna husdjur, men det kräver en smeller, d v s något som bär doft av just den här katten men inte av andra djur (t ex en filt, en borste med päls i eller liknande). IDhundar är ofta duktiga på att markera t ex om katten har blivit instängd någonstans av misstag, eller i vilket område som katten rör sig.
En stor FB-grupp som ni kan prova är Vi längtar hem. Den når ut till många.
Hör också av er till IDregistret och anmäl att katten är bortsprungen om det inte redan är gjort. Kolla också så att era kontaktuppgifter är synliga på nätet nu när katten är försvunnen.
Om ni hittar katten och katten har svultit så måste ni vara väldigt noga med att inte ge en massa mat på en gång, för då är det risk att katten blir väldigt sjuk (sk refeeding syndrome). Ge blötmat i pyttesmå portioner som ökas på under 7-10 dgr upp till normalmängd (+ att man tar kontakt med veterinären förstås).
Fortsätt också att lappa i en allt vidare cirkel vart eftersom tiden går.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Verkar inte gå att lägga ut en bild till….
Återigen stort tack för mycket bra tips. Vi har bett om att få leta själva och fått göra det hos många. Fick inte tag på ID-hund. Det var lång väntetid och vi hade tyvärr inte något som bara luktade Doris. Vi ska öka vårt sök område och lappa och lägga ut i Vi längtar hem. Bra att du påminner om kontaktuppgifter. ❤️
Ytterligare ett tips är att söka av utrymmen som ni redan har sökt av. Jag minns t ex ett fall med en katt som av misstag hade blivit instängd i en lekstuga. Först tredje gången som man letade där så hittade man katten… Och då är ju en lekstuga inget stort utrymme att söka av….
När jag själv har sökt efter katt så har jag tagit fram en karta och så har jag börjat med att göra en cirkel (t ex 100 meter i varje riktning). Sedan har jag finkammat alla utrymmen inom den cirkeln till att börja med, eftersom det vanligaste trots allt är att katten finns i närheten (om den inte är okastrerad eller har liftat).
Sedan har jag successivt ritat större och större cirklar på min karta och fortsatt att söka efter katten systematiskt.
Parallellt så lappar man i successivt allt större cirklar (längre och längre bort), och där kan man ju ligga steget före med lapparna (eftersom det ofta tar lite tid att söka igenom t ex garage, uthus, vindar, källare, lekstugor, växthus, husvagnar, skrotbilar, tomma sommarstugor och alla andra ställen där en nyfiken katt kan ha slunkit in och blivit instängd).
Men bra att ha ett stort fokus just på "instängd katt?" i det här läget, eftersom instängda katter är helt beroende av att bli hittade snabbt.
Har ni provat annons i dagstidningen?