Annons:
Etiketter18-uppsala-länförsvunnenkattkatt
Läst 98 ggr
A
8/1/22, 2:21 PM

Uppsala, bortsprungen röd katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Katten Bill försvann från Säves väg den 25/7 under kväll / eftermiddag. GPS-en slutade samtidigt fungera och han kom / kommer inte när jag lockar.

Han har setts på granngatan Noréns nr 51, natten mot fredag 29/7 då han bråkade med en annan katt och sprang upp i skogen. (Det här är väldigt nära hans hem.)

ID-hund har markerat vid kolonilotterna kring Ekebypölen.

Röd, randig, kastrerad och chippad hankatt (djurID). Drygt ett år, ganska liten till växten. Vanligtvis nyfiken och pratglad. Svansen ofta pekandes mot huvudet. Har på sig ett ljusgrått reflexhalsband med stor vid GPS.

Fler foton: https://photos.app.goo.gl/iG6e5ouqxxda3ut98

Anna: 073-0527083

13 new items · Album by 1073908
Annons:
Uppkatten
8/1/22, 3:21 PM
#1

Det är en ung katt så risken är att han har blivit ivägjagad och inte riktigt vågar sig tillbaka hem.

Det är viktigt att du sätter upp galet många efterlysningslappar i området + lägger lappar i folks brevlådor. Utöka ditt område som du lappar vart eftersom dagarna går.

Har du kollat in söktipsen på VILSE och följt dem?

https://www.vilse.nu/tips-raad/naer-katten-sprungit-bort/

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

A
8/2/22, 10:48 PM
#2

#1: Ja jag har koll på söktipsen från Vilse. Lappar har delats ut och satts upp men man kan säkert göra mer. ID-hund kommer åter i veckan. Jag går runt och letar / lockar.

Uppkatten
8/3/22, 7:57 AM
#3

Hur säker är observationen som gjordes? Kan det i själva verket ha varit en annan katt man såg?

Jag känner till området lite, och tänker att en vanlig orsak till att unga katter försvinner är att de blir ivägjagade och inte vågar sig hem. Då måste man lappa i allt vidare cirklar. Många fattar inte riktigt att katten kan vara vilse då den har gps på sig.

Unga katter är också väldigt nyfikna så det är lätt att de blir instängda av misstag. Kan han ha blivit instängd i garage/trädgårdsförråd? Kan han ha gått in i ett grannhus när grannarna packade bilen för att åka på semester? Du behöver börja med att få genomsöka de närmaste grannfastigheterna och sedan arbeta dig ut i en allt vidare cirkel. Be att få leta själv. En instängd katt gömmer sig ofta och svarar sällan.

Hittas katten instängd så får du inte ge den en massa mat nu när så lång tid har gått. Snabbt till veterinär och extremt små portioner blötmat flera gånger per dag. På UVM i Uppsala finns veterinärer som kan det där med katter som svultit.

Superbra att ni gör ett till hundsök. Men sätt inte "all" tilltro till idhundarna. Ibland är de helt fantastiska, men det fungerar inte varje gång. Ibland verkar de markera katt, snarare än "rätt katt".

Så det är viktigt att du själv är extremt aktiv i ditt sökande och att du följer råden på VILSE.

Är katten instängd någonstans så börjar det bli allvarligt nu. Har du grannar som åkte på semester när katten försvann? Ibland kan man kolla i fönster på lite avstånd och få syn på instängda katter i hus/uthus. Eller om någon granne har extranyckel och kan få den bortresta grannens tillstånd att gå in och kolla.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
8/3/22, 8:06 AM
#4

Om du får ut sökhund så är ytterligare ett tips att söka av träddungen vid korsningen Karlsrogatan/Eriksbergsvägen. I hörnet vid fotbollsplanerna. Där jamade det ynkligt den 28 när jag passerade. Dessvärre snårigt och jag såg ingen katt (nästan omöjligt att kolla noga där så här års). Möjligen kan det ha varit en fågel, men tveksamt. Det rör sig också en del katter där emellanåt, men det här ljudet var så ynkligt. Så varför inte gå förbi där en sväng om ni är i närheten. Dock har det ju gått en del dygn sedan dess…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

A
8/3/22, 11:19 PM
#5

#3: Tack för svar.

Jag tycker observationen var säker men jag fick den i andra hand, av vittnets syster. Brodern hade kommit hem sent från jobb, hårde kattbråk i buskarna vid parkeringen, såg en röd katt springa iväg till skogs. Gick in, såg min efterlysningslapp och kände igen Bill, inklusive GPS-halsbandet. Fick denna info på lördag kväll.

Menar du Karlsrogatan/Ekebyvägen? Gick förbi där en sväng ikväll när jag såg det här meddelandet.

Hur ska man tänka när det gäller bortjagade ungkatter, vilket storlek på område kan det röra sig om? Jag har precis ritat ut 400 m från vårt hem och gjort en cirkel på kartan. Ska man tänka ännu större?

Jag har inte genomsökt alla garage och förråd etc. själv. Gått utanför och lockat har jag gjort på alla, på två gator, Säves och Noreens men inte gått in överallt.

A
8/3/22, 11:23 PM
#6

#3: Jag kan tillägga att jag släppte tanken på instängning (på min gata) när hundarna inte gjorde någon sådan markering samt att jag fick in tipset om att han sprang till skogen dagen efter. Kanske ska tänka om.

Annons:
Uppkatten
8/4/22, 9:34 AM
#7

Hej igen! Ja, det låter ju som en rätt säker observation. Problemet är väl att den mänskliga hjärnan ibland "lägger till och tar bort" saker, så man kan kanske inte helt utesluta att det var en annan röd katt som sågs. Men gissningsvis var det ju Bill.

Ja precis, korsningen Eriksbergsvägen/Ekebyvägen/Karlsrogatan. I hörnet av fotbollsplanen, intill aluminiumhusen. Precis i kurvan där har de nyligen hållit på med grävarbeten och inte hunnit asfaltera och snygga till vägbanan ännu. Där är en större träddunge som gränsar till fotbollsplanen och som är rätt ordentligt snårig etc. Därifrån hördes ett ynkligt jamande under en kort stund. Jag har försökt att spana upp i träden där etc, men det är svårtsökt just för att det är så snårigt och igenväxt.

När det gäller bortjagade ungkatter så är det inte helt lätt att veta hur de beter sig. Många bortjagade katter återfinns bara en kort bit bort. Typ "två trädgårdar bort". De kan ha gömt sig under en veranda och ligger och trycker, och vågar inte gå tillbaka hem, som det verkar. Eller så har de flytt upp i ett träd och har svårt att ta sig ner igen. För andra katter blir maten det viktiga. D.v.s. de hamnar allt längre bort i sitt sökande efter mat. Vad vi också har sett är att katter som släpps ut när de är unga (typ yngre än 2 år) är mer benägna att "gå dit nosen pekar" än äldre katter som snabbare upprättar någon typ av hemområde.

Man brukar säga att man ska börja med en cirkel på 400 meter som man finkammar, och då gäller det även att genomsöka förråd, garage m.m. Men vart eftersom dagarna/veckorna går måste man utöka sitt sökområde, för en katt som inte är instängd kommer att söka mat. Den kanske också blir skrämd och hamnar allt längre bort. Så att t.ex. få upp lappar är jättebra.

Om Bill ännu har gps:en på sig finns också en risk att folk tänker att "den här katten kan inte vara vilse, här har ägaren koll". Då är det ännu viktigare att lappa och efterlysa och uppdatera.

Många ID-hundar är fenomenala på att markera på t.ex. "instängd katt". Men även IDhundar har "dåliga dagar". Jag har sett riktiga katastrofsök. Så IDhunden ser jag mest som ett komplement till eget traditionellt sökande. Inte som ett "facit". Det kan fungera eller så gör det inte det.

En IDhund ägnade t.ex. dagar åt att gå runt i ett närliggande kvarter och hundföraren rapporterade om var hunden markerat och var man skulle leta närmare. Medan hunden man sökte efter i själva verket låg trafikdödad många kilometer härifrån…. En del ID-hundar verkar också reagera på "katt" snarare än på "rätt katt".

Men det finns också hundar som travat iväg flera kilometer ut i skogen och visat var katten befunnit sig. Och hundar som visat exakt på vilken gård någon plockat upp katten och burit in den till sig. Så allt är möjligt. Vi människor har ju f.ö. också "dålig dagsform" ibland. Så IDhundar är superbra, men kan inte ersätta andra metoder. Bara komplettera.

Att gå utanför byggnader och locka fungerar sällan när det gäller instängda katter. Även tama och pratglada katter tenderar att bli tysta när de blir instängda (gissningsvis för att inte dra till sig rovdjur). De kan också gömma sig så att man bokstavligt talat får leta upp dem i ett förråd eller garage (de kan hittas gömda längst inne i ett hörn). Och är t.ex. garaget så fullt med grejer att det inte går att genomsöka kan man behöva ställa in en tallrik med tonfisk (något som luktar mycket och gott) där över natten, för att se om någon katt letar sig fram och äter.

En del katter som hamnat vilse beter sig också som att de ö.h.t. inte känner igen kattägaren längre. Det är lite märkligt. Men så kan det vara.

Det som är sämst är om han är instängd, för katter är känsliga för svält. När de börjar äta igen kan de bli väldigt sjuka. Därför måste de till kunnig veterinär om de har svultit. Viktigt att man inte börjar med att ge katten en massa mat.

Du skulle ju kunna göra väldigt enkla smålappar och lägga i brevlådor, typ "efterlyses: röd katt med gps-sändare på halsbandet. Varit borta sedan 25/7". Och så ditt telefonnummer. För en gps-sändare tror jag fortfarande att många reagerar på då de undrar vad det är.

Prata också runt med grannarna och kolla om det var något flyttlass eller liknande som avgick den dagen han försvann. Katter är ju ibland allt för nyfikna för sitt eget bästa.

För några år sedan försvann en katt här i närområdet. Med tanke på omständigheterna tänkte jag rätt snart att katten nog liftat med transport, medan ägaren sa att det var omöjligt. Två månader senare återfanns katten massor av mil bort. Jodå, nog hade den liftat. Och hade matten pratat med övriga på gården så hade hon snabbt kunnat fått bekräftat att det avgått en transport precis den dagen då kisse försvann…. Och att transporten gått till den platsen där kissen hittades…

Superbra att Bill är chippad och reggad förresten!

Hör gärna av dig och berätta hur det går. Jag håller tummarna! 💖

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

A
8/4/22, 10:19 AM
#8

#7: Jo jag vet riskerna med instängning och jag vet att bortsprungna katter kan bli personlighetsförändrade och inte reagera när man lockar. Hörde även om en katt som till slut själv jamade inifrån ett garage/förråd efter att ha varit där i två veckor trots att matte gått runt och lockat.

Lappar med bild är lagda i brevlådor på tre gator bort från mig men bara åt ena hållet. Finns tyvärr massa höghus här också, där har jag bara satt upp lappar. Finns även hus bortåt Ekeby, där har jag bara satt upp någon lapp samt i affärer. Jag fick tillåtelse att lägga upp på lokala kändiskatten Ingefäras Facebooksida men bara som omnämnande, så det är inte så många som ser det.

Jag vet också att ID-hundar inte är helt att lita på, samt att hans GPS gör att folk tror att hans ägare har koll på honom.

Det känns bara som så stort område och hopplöst att söka igenom alla garage och förråd. Närmaste gatan bredvid har ca. 97 hus.

Vi har varit ute med sele sedan förra sommaren, han har varit ute själv sedan juni.

Tack för tips och engagemang.

  • Redigerat 8/4/22, 10:22 AM av anpi79
Uppkatten
8/4/22, 11:04 AM
#9

Jag förstår att det känns "övermäktigt". Att leta efter en försvunnen katt är som att leta efter nålen i höstacken. Och det behövs bara några få gröna blad för att man inte ska se katten…

Jag har själv haft bortsprungen katt, och har hjälpt till många gånger att leta.

När det gäller instängda katter så blir de OFTAST instängda i det omedelbara närområdet (där de brukar röra sig mest). Så man får börja med att knacka på i de närmaste fastigheterna och be att få kolla garage och uthus, och sedan arbeta sig utåt i en cirkel. Då kan man också passa på och fråga om någon granne reste iväg på semester kring det aktuella datumet när katten försvann (för då kan ju katten ha hamnat i deras garage eller något).

Har du satt upp lappar kring Friskis och Svettis där många rör sig? Hur är det med anslagstavlorna vid koloniområdena? Anslagstavlan på Västertorg? Någon lapp vid Hågaby bycentrum/busshållplats? Intill förskolor i området? Jag tänker: ställen där många människor/hundägare passerar.

Jag tänker att printar man ut sådana där riktigt enkla smålappar så går det inte åt så mycket toner/bläck, då skulle man även kunna lappa t.ex. brevlådor i villaområdet/egna-hemsområdet bortanför Ekebybruk (Bergagatan, Birkagatan etc) där det finns trädgårdar som kan vara trygga att hålla till i för en katt, kanske närmaste villorna längs Eriksbergsvägen o.s.v (d.v.s. utöka sök-cirkeln till kanske 600-800 meter och kolla var det finns bra villaträdgårdar, lappa där).

Smart med Ingefäras FB-sida! Finns det någon lokal Köp- och säljsajt i området (t.ex. Flogsta) som du kan annonsera på? Vill minnas att det även finns en Köp- och säljsajt för t.ex. Eriksberg där det kanske kan gå att annonsera?

Jag hoppas att IDhunden kan hjälpa dig med färska spår så att du kan minska ner ditt sökområde till något som känns mer hanterligt! Eller att någon hör av sig med observationer och färska tips. 💖

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

A
8/4/22, 9:55 PM
#10

#9: Det var väldigt intressant vid kolonilotterna tyckte ID-hunden. Det såg tom jag. Hon ville inte ens gå därifrån men någon katt hittade vi inte.

Har satt upp fler lappar längre bort och sett tips om att man kan SMS-a efterlysningar istället för att lägga lappar i brevlådor. Vi får se vad det blir.

Uppkatten
8/4/22, 10:15 PM
#11

Reagerade hunden vid koloniområdet närmast Flogsta eller var det vid Ekebyodlarnas odlingsområde som ligger på andra sidan av Ekebydammen (ner mot Eriksbergsvägen)…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

A
8/5/22, 7:55 AM
#12

#11: Det närmast Flogsta, Flogstaringens koloniområde. Hunden fick vittring en bra bit därifrån. Markerade även lite på Noreens samt vid Flogstaskolan.

Uppkatten
8/5/22, 9:13 AM
#13

Märkligt att kissen inte går hem om den befinner sig så nära. Har bett 2 kompisar med kolonilotter att hålla utkik.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
A
8/5/22, 6:00 PM
#14

#13: Ja allt är så konstigt.

Det finns lapp med kontaktinfo på anslagstavlan vid kolonilotten.

Uppkatten
8/5/22, 6:02 PM
#15

I dag är det så galet regnigt, så idag lär katter som är utomhus ligga och trycka. Men sedan måste de ju iväg och söka mat.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

A
8/6/22, 7:28 PM
#16

#15: Han har kommit hem. Tillbringat natten mot idag hos en granne. Mer vet jag inte.

Uppkatten
8/6/22, 7:35 PM
#17

Å vad glad jag blir!!!!

Håll honom inne nu några dagar åtminstone, så han får vila ut och känna var han hör hemma.

Om du tror att han har svultit så ge inte fri tillgång till mat (och ffa inte till torrfoder), utan ge småportioner blötmat - men ofta.

Vet inte om du har stenkoll på hans normala vikt, i så fall kan du väga honom och jämföra.

Uppdatera gärna om några dagar så vi får höra att han mår bra.

Verkar han börja må dåligt inom de närmaste dagarna så tveka inte att kontakta veterinär.

Dags för matte att ta ner alla lapparna igen 😊. Härligt. Man önskar att man kunde få veta var han har varit och vad han varit med om.

Njut av varandra och av att ha honom hemma igen. 💖💖💖

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

A
8/8/22, 5:14 PM
#18

#17: Just ja, tack för pepp och tips.

Han är lite dålig i magen så det blir lite skonsam kost samt innevistelse ett tag men han är sugen på att gå ut. Han är rätt pigg och har jagat flugor här inne.

Har precis tagit ner alla lappar.

Uppkatten
8/8/22, 6:12 PM
#19

Det låter bra. Hoppas det blir ordning på magen snart. 😊

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pyttelite
8/8/22, 6:13 PM
#20

Tappade han GPSen oxå?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
A
8/8/22, 6:18 PM
#21

#20: Nej, den "slutade fungera", kopplade endast upp sig mot mobilnätet och inte GPS och visade därför inte exakt position, vilket tyder på att han har varit instängd (i et hus, där de ofta är borta) hela tiden.

Upp till toppen
Annons: