Annons:
Etikett091-göteborg
Läst 713 ggr
Catzo2
2019-10-30 08:23

Omplacering av katt

Tänker jag rätt? 

Vi  är ett pensionerat par som sedan en tid är utan katt men funderar på att skaffa en . 

Vi funderar på vilket som blir bäst för katten med hänsyn till vår ålder 70/65  Jag ser 3 alternativ. Ingen katt alls, en ca 10 år gammal katt, eller en yngre raskatt som är lätt att omplacera den dag vi inte kan ta hand om den längre. Det går ju inte att spekulera i hur länge det kan bli.

Tacksam för synpunkter.

Annons:
MonicaLagerquist
2019-10-30 08:33
#1

Jag skulle satsa på en katt från ett katthem.En som inte är gammal men ingen kattunge.

Sen bör alla som har djur skriva in i sitt testamente vad som ska hända med katten/djuret om man blir så sjuk att man inte kan ta hand om sitt djur eller om man dör.

På det boendet min svärmor bor finns det flera katter och en hund. Min grannes mamma bodde där och när hon blev sjuk tog personalen över katten som fick bo kvar där och kommunen betalade för mat och annat som katten behövde.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
2019-10-30 09:26
#2

Jag skulle absolut adoptera en äldre katt. Vilken glädje både för er och katten❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Uppkatten
2019-12-13 23:45
#3

#1 Om man skriver in i sitt testamente vad som ska hända med katten (t ex: "katten ska till ett katthem eller till en släkting") så måste man först kolla med "mottagaren" att den/de faktiskt är beredda att ta emot katten, tänker jag. Innan man skriver det i sitt testamente. För alla vill inte bli ståendes med en ärvd katt, som de kanske inte har ngn relation till, som kanske är gammal och sjuk och oförsäkrad… o s v…. 

Men jätteviktigt generellt att det finns en plan för katten om det skulle hända matte/husse något. Och det gäller alla katter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Wony
2019-12-20 20:17
#4

Att adoptera en äldre katt är faktiskt rätt bra, eftersom de ofta blir kvar på katthem länge. De flesta som adopterar vill ha kattungar eller unga vuxna katter, medan äldre katter kan bli kvar längre.

Maria
2019-12-20 21:21
#5

Åh adoptera gärna en äldre katt. Vilken välgärning 💕

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: