Annons:
Etikett231-umeå
Läst 2765 ggr
Hulk Mania
2018-07-29 09:13

Upphittad -Nydalahöjd . Ägare funnen .

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

 2018-07-25, 2018-07-28.  Långhårig/semilånghårig svart katt med skiftningar i brunt har setts tidigare i området av andra på Nydalahöjden  Istidsgatan / Istidsgatan 31

Annons:
Uppkatten
2018-07-29 10:00
#1

Kolla gärna på http://www.vilse.nu/saknade-katter/ om det finns någon efterlysning på katten.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
2018-07-29 13:16
#2

Detta är alltså i Umeå. Borde egentligen ha angivits i rubriken.

Här finns tips om vad du kan göra: http://www.vilse.nu/tips-raad/naer-du-hittat-en-katt/  Snällt av dig att vilja hjälpa katten!

MinKattSmulan
2018-07-30 10:16
#3

Hej jag bor på istidsgatan 27 och jag vet var Brant som katten heter hör hemma. Han är som du skriver sjukt tovig under magen och mager. Han brukar komma in till oss och äta av Smulans mat. Han går även in till andra har vi hört. Jag har inte vågat konfrontera ägarna. Men jag vet att det är djurplågeri att låta en katt gå med så mycket tover som brant har. Då det gör ont för dem. Det ägarna måste göra är att åka med honom till veterinären för att låta dem raka bort alla tover. Jag är sjukt glad att ni uppmärksammat honom. Såg nu att ägarna kollar efter brant. När man är i närheten av honom. Hade jag haft pengar hade jag åkt direkt med honom till veterinären sen polis anmält ägarna för djurplågeri. Men jag har inte råd att åka med honom till veterinären nu. Snälla någon som vågar och kan polis anmäl. Jag kan visa vart dom bor om det är så att någon vågar prata vett med dom. Följer gärna med. Tack för att ni uppmärksammat Brant. Haft i tanke att skriva en lapp till brants ägare men inte riktigt vågat. Sen så verkar de ändå inte bry sig om honom. Säger ju ett och annat när han är mager och går in till oss och äter.

Uppkatten
2018-07-30 10:28
#4

Ett alternativ är att kontakta länsstyrelsen om brister i djurhållningen och det kan göras anonymt https://www.lansstyrelsen.se/vasterbotten/privat/djur-och-natur/djur/anmal-bristande-djurhallning.html . Men ofta tror jag att det är bättre om man börjar med att prata med djurägaren och diskuterar kattens tovor och att dessa är mycket smärtsamma för katten. När det gäller kattens hull så bör man fundera kring om katten är mager därför att den inte får tillräckligt med mat eller om den är mager därför att den är gammal/sjuk (t ex kronisk njursvikt). Går katten t ex på specialfoder i hemmet så är det ju inte bra om han går in till grannarna och äter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MinKattSmulan
2018-07-30 10:35
#5

Nej precis. Brant bor på botten plan på istidsgatan 23 på uteplatsen med en katt lucka på balkongdörren. Han och vår katt smulan är typ vänner så ofta som han brukar strosa omkring utanför oss.

MinKattSmulan
2018-07-31 09:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ägarna har tagit bort alla lappar om ingen annan gjort det. Sen så mår brant fortfarande dåligt och har kvar sina tover kan lova att ägarna skiter i Brant. Har sån lust att fara med brant själv till veterinären så han får den vård han behöver. Men har inte själv råd. Vad ska vi göra?

Annons:
Uppkatten
2018-07-31 09:47
#7

Man har inte rätt att ta någon annans katt och åka till veterinären på det sättet. Tänk om katten t ex skulle få lugnande för att kunna bli rakad och avlider som en följd av läkemedlet (det är lyckligtvis ovanligt, men KAN hända). Som jag skrivit i tidigare inlägg så får man antingen prata med ägaren eller kontakta länsstyrelsen. Är du osäker på om det finns tillräckliga skäl för att anmäla så kan du ringa anonymt och be att få rådgöra med en djurskyddsinspektör. 

Generellt kan man nog säga att det är svårt att hålla en långhårig katt som går ute helt fri från tovor (lite beroende på hur kattens pälskvalitet är), men självklart ska man försöka raka bort de tovor som finns vart eftersom. Alla katter är dock inte så samarbetsvilliga, och man kan inte ta dem till veterinär och söva dem stup i ett heller för att raka tovor…

Har katten tovor enbart på magen menar du? Inte på sidorna/övriga kroppen? Och när du skriver att katten är mager - på vilket sätt? Känner du revben, ryggrad, "benknölar" på rumpan på ett onormalt sätt? Eller är katten "bara smal"?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Hulk Mania
2018-07-31 23:32
#8

Tack va  grannen hjälpte mig hitta  Brant ägaren. Brant är en jättelugn katt o jätte snäll.  Jag  borste o klippte bort några tovor, han både äter och dricker jättebra Jag försöker att reda ut tovorna och borsta kamma honom varje dag. Ett varmt tack till alla

martdat
2018-08-02 07:30
#9

katten är inte hemlös i alla fall så ändrar i rubriken . som andra redan sagt så får man kontakta länsstyrelsen  om det är vanvård, tack för att du bryr dig  :)

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

MinKattSmulan
2018-08-04 19:52
#10

Okej. Till Ägaren. Du behöver fara med brant till veterinär där dom får raka bort alla tover och kolla hans hälsa då han är mager. Görs inte detta inom snar framtid så kommer jag anmäla detta då det är djurplågeri hela magen är full av tovor som måste rakas och för det måste Brant få lugnande. Så jag hoppas du eller ni verkligen ringer veterinär direkt efter helgen.

Uppkatten
2018-08-04 21:42
#11

#10 Tror du ägaren läser här?!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Macbuma
2018-12-16 22:04
#12

Län Västerbottens län

Försvann 2018-12-06

Kattens ålder Vuxen

Kattens kön Hane

Kastrerad Ja

Kattens päls Långhårig/semilånghårig

Färgkategori Kategori 10. Helsvart katt. Svart katt med enstaka vita hårstrån.

ID-märkning XXXXXXXXXX03993

Registrerad SVERAK  Mer information

Brand har troligast försvunnit i närheten av hemmet, eventuellt för att någon tagit honom, det händer ofta då han är väldigt social och rör sig ute i området mycket.
Han är svart, som skiftar lite i grått/brunt beroende på årstid. Han är social, pratsam och charmar alla i sin väg. Han ska endast äta foder som innehåller 100% kött tex MJAU blötfoder. Ge absolut inte torrfoder elelr annat foder med kolhydrater eller socker i.

Kontaktuppgifter Ring 07000-67071

Macbuma
2018-12-18 00:27
#13

Hej  MinKattSmulan!

Vet du om de ha hittat kära Brand???   ja ha saknat honom jätte mycket. Tack

Annons:
Upp till toppen
Annons: