Annons:
Etikett01-frågor-allmänt
Läst 3713 ggr
AnnaMatilda93
7/6/18, 10:03 PM

Hur ger man pepcid till katt

Hej, Jag har aldrig behövt ge tabletter till mina katter tidigare och jag tänkte dumt nog inte på att fråga när jag var hos veterinären. Kan pepcid mosas i mat? Hur gör ni med tabletter? Tack! Anna Matilda

Annons:
kattöga
7/6/18, 10:36 PM
#1

Fråga på katter.ifokus.se också. Nu i semestertider är det lite "tystare" på forumen, men jag gissar att du kan få svar på din fråga antingen här eller på katter.ifokus.se.
(Själv vet jag inte något om  pepcid. Tabletter i allmänhet har jag krossat och blandat med något fett (smör t ex) som kan smaka gott. Har inte katten självmant ätit det, så har jag smetat medicinsmöret på benen - och katter är renliga av sig och vill oftast slicka bort det smetiga från pälsen.

En del mediciner har jag kunnat blanda i (krossat) blötmat. Men bara en liten klick, så att jag vet att katten  fått i sig allt.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Lavine
7/6/18, 11:17 PM
#2

Jag vet inte hur mycket/stor pepcidbit du ska ge, jag gav bara en kvartsstor bit av tabletten per dag till min katt, och det petade jag in i blötmat. Vid några tillfällen då hon hade missat att få i sig pepciden öppnade jag kattens mun och la den på tungan. Men jag ska tillägga att hon är en väldigt lätthanterlig katt. 😍

Upp till toppen
Annons: