Annons:
Etikett01-frågor-allmänt
Läst 1800 ggr
aktagrottman
2017-04-03 20:41

Vad ger du en halvdöd katt?

Om du hittar en halvdöd katt mitt i natten, vad ger du den då?

Annons:
Turast
2017-04-03 20:45
#1

veterinärvård.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Aleya
2017-04-03 20:45
#2

Beror ju på hur den är halvdöd. Är det av olycka så skulle jag ringa veterinären för att förklara läget och be om att få avliva. Men förstår inte hur något kan vara halvdött så du får gärna förklara.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

2Sirius
2017-04-03 21:09
#3

* Vatten med lite socker och kanske lite matolja, om man kan Misstänka förstoppning. * Värme, då kyla drar krafter ur en sjuk eller orkeslös individ. * Trygghet, lugnt omkring men inte så det känns ensamt, då stress kan påverka ett mående neggativt. * Ta febern, har inte koll på vilken temperatur det ska ligga på…. "

OBS! TRÅDEN Redigerad från livsfarligt råd! //adm, . 

* Mat: Burkmat eller lite olja i tex ris, något kött i så små bitar som möjligt, lite mjölk i eller till…. Är katten väldigt slö, späd mjölken med vatten. * Hör med veterinär….

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

aktagrottman
2017-04-03 21:10
#4

Vetrinärvård mitt i natten ute på landet. Kanske så att jag har dålig koll med det trodde jag inte fanns.

Säg att man befarar svält, uttorkning. Eller sjukdom.
Säg att man hittar en bortsprungen katt mitt i vintern på självaste julafton.

Pia-69
2017-04-03 21:15
#5

Absolut inte värktabletter avsedda för människor som #3 säger!! Katten kan bli förgiftad!! Se länk nedan! Och man ska ej ge vanlig mjölk heller, endast laktosfri isåfall! http://www.agria.se/katt/artiklar/sjukdomar-och-skador/lakemedel-som-ar-farliga-for-din-katt/


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Aleya
2017-04-03 21:17
#6

#3 man ska dock inte hålla på att experimentera och ge ipren och andra mediciner som är för människor till djur.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
2Sirius
2017-04-03 21:20
#7

Sant, var lite otydlig, tänkte på dagen efter, med veterinären. Vättskebrist är en vanlig brist hos alla sjuka djur/människor Och det syns ganska så snabbt på skinnet, vid vattenbrist, om man nyper lite lätt med fingrarna, skinnet förljer med lätt och är inte så spänstigt, kryper saktare tillbaka än vanligt

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Grodan
2017-04-03 21:20
#8

jag ger nog fan i den o ser till att hunden inte går nära… sen kanske jag knackar på hos den grann jag tror äger katten


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Aleya
2017-04-03 21:39
#9

#4 det går ju alltid att ringa veterinären och rådfråga. Så ser inte problemet med att kunna ringa en sådan. Tycker detta är en skum tråd från dig ts. Jag förstår inte varför du ska förlänga lidandet för en katt som kanske är så sjuk att livet inte går att rädda och att inte ens tänka på att kontakta veterinär på nått sätt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

aktagrottman
2017-04-03 22:10
#10

#9 antingen läser du inte det jag skrivet eller så förstår du inte.

Men det spelar ingen roll. Har inget emot vetrinärer.
Men gissar att det inte är 112 man ringer?

Aleya
2017-04-03 23:03
#11

#10 du får kolla upp vad det är för nummer till närmaste veterinär för dig. Ne du är väldigt vag i det du skriver så du får du uttrycka dig bättre.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Pia-69
2017-04-04 06:47
#12

#8 Om det var din hund som låg skadad vid vägkanten och någon annan hade resonerat som du, hur hade du känt dig då? 😕


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Pia-69
2017-04-04 06:57
#13

#0 TS! Du kan ringa ringa djurambulansen eller närmsta djursjukhus för rådgivning! Och du kan ringa polisen som kan läsa av kattens chip och på så sätt spåra ägaren.  Här är några länkar som du kan läsa!☝️

http://www.agria.se/katt/artiklar/sjukdomar-och-skador/vad-gora-om-du-kor-pa-en-katt/

http://www.svenskadjurambulansen.se/

https://www.royalcanin.se/hund/hundkunskap/sjukdomar-halsa/forsta-hjalpen/

Hoppas du finner svar i mina länkar, och om du hittar en skadad katt hoppas jag att du tar hand om den och ser till att den kommer till veterinär! 🙂🐱❤️


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Annons:
aktagrottman
2017-04-04 08:17
#14

#11
Kan dock inte hålla med, då många har fattat väldigt bra och svarat på frågan fint.

Vill du kan du byta ut, vad ger du den då, mot vad gör du med den då.
Om det är lättare för dig, att finna ro.

Jag är nöjd med svaren, så frågan behöver inte divideras mera.
Det finns heller ingen katt. Så no worries.

Grodan
2017-04-04 21:54
#15

#12 Det blir ju en helt annan frågeställning då (eftersom hundar inte får vara lösa så här års) - dock inte helt främmande då det hänt att en av mina hundar blivit påkörd och lämnad döende i diket. (När jag hittade honom var det bara att bära hem och gräva en grav. Han var på tomten mitt i natten för han var dålig i magen, men sprang iväg… )

För det första så springer det många katter häromkring som kan vara sjuka av både det ena och det andra - samtidigt som det även springer omkring rävar, grävlingar, vildsvin mm (även varg har jag skådat).  Så för att slippa smitta skulle jag hålla mig undan. Dessutom kan skadade djur vara farliga…

För det andra så är min hund mycket svår på katter och att gå nära med honom blir bara fel.

Men som jag skrev så skulle jag knacka på hos den granne jag tror äger katten. Dumt när det är mitt i natten, men så är det.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Pia-69
2017-04-05 08:32
#16

#15 Det som störde mig främst i din kommentar #8 var ordet "kanske"
Då låter det ju som  att du kanske inte tänkt att agera  alls!


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Lena
2017-04-05 21:42
#17

Väljer att låsa denna tråd då vi finner den en smula märklig och ser tydliga tecken på att den börjar spåra ut. 

Till alla som hittar en svårt sjuk katt som ni inte själva äger  - se till att den kommer till veterinär så snart som möjligt.  Har du inte möjlighet att ta den dit själv ring Polisen som har ansvar i sådana här situationer. 

Experimentera inte själva med olika behandlingar. Medicin avsedd för människor ska ALDRIG ges till husdjur. Katter är mycket känsliga för sådant. En vanlig huvudvärkstablett kan vara livsfarlig för en katt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: