Annons:
Etikett18-uppsala-län
Läst 2596 ggr
AlexandraW
2016-11-03 15:52

Norra Uppland Upphittad katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Upphittad katt i norra Uppland, Tierps kommun Sen en dryg vecka uppehåller sig denna mycket skygga kisse i mitt stall i Larsbo, mellan Skärplinge och Örbyhus i Tierps kommun. Den är enormt skygg och väldigt rädd, samt väldigt hungrig. Den går tyvärr inte att komma nära så jag kan se någon märkning eller vilket kön den är. Det enda jag kan konstatera att den inte har något halsband. Jag har ett suddigt foto där man ser mer teckning, som kan användas om någon tycker sig känna igen men inte är säker på om…

Annons:
AlexandraW
2016-11-03 18:02
#1

Tillägg. Hen är anmäld till polisen, inlagd på vilse.nu samt ett antal både lokala och rikstäckande sidor :)

[[eskils_]]
2016-11-03 18:08
#2

Här finns fler bra tips på vad du kan göra:  http://kattpolisen.ifokus.se/articles/4d712ed5b9cb46221d045017-har-du-hittat-en-katt?discussions-1

Sätt upp lappar i området där du efterlyser kattens ägare/uppgifter om katten. Kolla chip hos veterinären om möjligt.

Skriver ortsnamnet först i rubriken, så syns det bättre.

AlexandraW
2016-11-04 10:14
#3

Ortsnamnet hjälper nog inte. Det är en by med tre hus =)
Ska sötta lappar på närmsta ICA (2 resp 1 mil bort), och den är annonserad på alla lokala FB:sidor med (alltså de som handlar om vad som händer i bygden osv). 

Den är än alldeles för skygg för att komma nära, men har börjat studera mig med intresse. Att ta den till veterinär nu skulle innebära fånga med fälla, extrem stress för katten och risken att den skulle fly sen. Så, i väntan på att någon förhoppningsvis äger och känner igen den, så jobbar jag på att få den mindre rädd. När den är så jag får vara i närheten så kan jag låna chipläsare och kolla. Men än så du får inte komma närmare än fem meter om du har tur. Så år inte ens kolla tatuering. Men det går framåt… första veckan såg jag bara svansen på den fara förbi. Nu har jag lyckats fånga den på bild, och den har börjat studera mig på håll och troligen räknat ut sambandet mellan mig och mat ;) 

Tack för länken med tips, ska kolla den.

AlexandraW
2016-11-04 10:15
#4

Tillägg - det finns en hel del sommarstugor i området, men inte ens jag har koll på vad alla byar heter, så därför "norra uppland" kändes som bäst rubrik?

annebeate
2016-11-04 12:23
#5

AlexandraW stort tack för din omtanke om katten.❤️

Tarotstollan
2016-11-05 23:01
#6

Ja tack Alexandra för att du hjälper denna kisse!🤗

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
AlexandraW
2016-11-07 21:01
#7

Tycker det är självklart att försöka hjälpa den. Den är fortfarande alldeles för skygg för att fånga in utan att det ska ge mer negativa än positiva effekter. Men den blir lite mindre skygg för varje dag även om det är en rätt lång väg kvar till att få komma nära. Tyvärr har ingen känt igen den än, men ha fortsätter hoppas att någon därute saknar den. Är en väldigt söt katt som verkar väldigt rar.

AlexandraW
2016-11-14 22:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

Bättre bilder. 

Den saknar öronmärkning.

Upp till toppen
Annons: