Annons:
Etikett091-göteborg
Läst 2348 ggr
deedee
6/26/16, 3:37 PM

HEMMA Eriksbo, Hjällbo (Gbg): Bortsprungen honkatt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

MANOOSH BORTA! Liten, ung (11 månader) sköldpaddsfärgad kastrerad honkatt försvunnen i Eriksbo Östergärde (Hjällbo), Göteborg. Hon är sköldpaddsfärgad och vit och ser ut som en kattunge. Hon har varit utekatt sen drygt en månad och brukar bara vara ute med sin kattkompis i drygt någon timme. Men har nu varit borta i ca 15 timmar.

Om du ser henne, kontakta mig! Hon är skygg, så försök inte ta i henne! Om hon är skadad/sjuk vill jag dock naturligtvis att hon tas till veterinär direkt. Hon är försäkrad, och jag står för alla kostnader! Hittelön på 2000 kr!

(kontaktuppgifter borttagna eftersom katten nu är hemma). / eskils, medarbetare

Annons:
[[eskils_]]
6/26/16, 9:18 PM
#1

Är katten kastrerad? Är ID-märkningen ägarregistrerad med aktuella kontaktuppgifter? Det påverkar hur långt den går från hemmet och chanserna att den kommer hem igen.

Viktigt att vara ute och leta noggrant och aktivt de första dygnen, i synnerhet tidig morgon och sen kväll! Använd ögon och öron och rör dig lugnt och tyst. Katten kan ha blivit instängd någonstans eller bortjagad av en större katt eller hund. Väldigt vanligt att katter blir instängda, så leta noggrant i bodar, garage osv!

Ställ ut massor av doftande favoritmat nära hemmet, i synnerhet tidigt på morgonen och på kvällen/natten. Sätt upp massor med efterlysningslappar i området, helst med bild och löfte om hittelön och lägg lappar i brevlådorna i närområdet. Ring polisen och anmäl, tel 114 14, och fråga om någon ringt och anmält katten som upphittad. Kontakta även katthem och annonsera i lokaltidningen.

Här finns fler tips på vad du själv kan och bör göra.

Här är den bästa söksajten: VILSE.NU  Lägg en annons där, om du inte redan har gjort det!

Här finns länkar till fler kattsöksajter, i avdelning 3.

Hoppas hon kommer tillrätta!

Kolla på http://idhund.se/ och se om de har ngt sökekipage i närheten som ev. kan hjälpa er. Idhundar är utbildade på att söka efter bortsprungna katter och hundar.

deedee
6/27/16, 9:57 AM
#2

Hon är registrerad och kastrerad! Och sen några timmar är hon HEMMA! :)

[[eskils_]]
6/27/16, 12:06 PM
#3

Glad nyhet, tack för att du berättar! 🙂🌺 

Ge katten bara små portioner blötmat i början, tills magen har hunnit vänja sig. En veterinärkoll kan också vara nödvändigt för säkerhets skull.

Tar bort tel.nr och skriver HEMMA i rubriken.

Det är trevligt om de som annonserar här sedan berättar hur katten kom tillrätta, som ett tack för hjälpen med söktips och hållna tummar. Andra kan då ha nytta av dessa erfarenheter.

deedee
10/11/16, 9:36 PM
#4

Jag ställde ut mat och vatten på uteplatsen och ropade även på henne flera gånger om dagen (har ett flexibelt jobb). Efter mer än ett dygn så dök hon upp!

Upp till toppen
Annons: