Annons:
Etikett191-borlänge
Läst 4705 ggr
Volpes
2/23/16, 3:27 AM

Jaxgårdarna i Borlänge, försvunnen katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Jag hittade precis denna sida och tänkte lägga ut en bild på min bortsprungna katt Steve. Han försvann dock den 22 oktober 2013, men man har ju hört talas om katter som har varit borta väldigt länge och sedan hittat hem, så jag tänkte att jag testar. Han försvann från Jaxgårdarna i Borlänge och är en storvuxen halvperser. Han är kastrerad, inte chipad men har en örontatuering.

Annons:
annebeate
2/23/16, 11:06 AM
#1

Förstår att du redan gjort mycket för att finna din älskade katt. Ge inte upp! Är idmärkningen registrerad? Viktigt med anmälan till polisen tel 114 14 och att kolla med polisen då och då. Kolla än idag med veterinärer runt om. En efterlysning med bild i dagstidningen på orten skulle kunna ge resultat. Fortsätt och lägg ut på olika kattsajter.

Uppkatten
2/27/16, 12:06 AM
#2

Har du provat att annonsera på olika Facebook-sidor såsom t ex "Bortsprugna eller upphittade katter eller hundar Borlänge.", "Vi längtar hem", "Hittakissen", "Hjälp katter hitta hem igen", "Bortsprunga/Upphittade djur - Södra dalarna" mfl? Efterlysningslappar och annonsering i dagstidningen brukar också kunna vara effektivt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Volpes
2/27/16, 4:06 AM
#3

Nej har inte lagt ut något på FB då jag typ inte använder det. Efterlyste i tidningen, till polisen och annonserade med lappar när han försvann.

Uppkatten
2/27/16, 8:55 AM
#4

Mitt förslag är att du skapar ett Facebook-konto enbart för att kunna efterlysa din katt. Du behöver ju inte vara aktiv på Facebook i övrigt, om du inte vill det. För det är trots allt MÅNGA katter som hittar hem igen tack vare Facebook. Alternativet är förstås att be någon släkting/kompis att efterlysa katten via Facebook + hålla koll där.

Det är viktigt när man söker efter sin katt att annonsera efter den, och att fortsätta annonsera. Ibland tar det flera år innan katten "dyker upp igen". Vad jag menar är att det absolut kan vara värt att "ta ett varv med annonsering" igen med jämna mellanrum, samt att man bör annonsera i allt vidare cirklar vart eftersom tiden går (lappa större områden + använda internet).

Du skriver att katten är örontatuerad, vilket är jättebra. Min fundering är om katten är registrerad också: i SKKs djur.id samt i SVERAKs ägarregister? Och är dina kontaktuppgifter i så fall synliga när man går in på nätet och söker på kattens idnummer?

Tyvärr är det fortfarande många upphittare som inte vet vad numret i kattens öra betyder, eller hur de ska använda det. Därför är det viktigt att du fortsätter att annonsera efter din katt.

Och är kontaktuppgifterna inte synliga på nätet så finns det en risk att folk uppfattar att katten inte har någon registrerad ägare…

När det gäller polisen så bör man ringa tillbaka dit med jämna mellanrum och kolla om de har fått in uppgifter om någon upphittad katt som överensstämmer med den saknade. Det är relativt vanligt att katter är anmälda både som saknade och som upphittade utan att polisen kopplar samman de båda ärendena. Bortsprungna och upphittade katter har ingen hög prioritet hos polisen.

Är örontatueringen suddig bör du också kontakta t ex närbelägna katthem och höra efter om de har fått in honom/omplacerat honom. Det är rätt vanligt att katthem får in katter med suddiga tatueringar, och lyckas man inte hitta ägaren trots annonsering på t ex Facebook så omplaceras katten till slut.

Håller tummarna för att du hittar din katt igen ❤️.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
3/20/16, 3:43 PM
#5

Hur har det gått?

Upp till toppen
Annons: