Annons:
Etikett17-stockholms-län
Läst 5170 ggr
Kicki89
2/20/16, 12:10 AM

HEMMA Sätra, Sthlm Munchkinkatt försvunnen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

HITTELÖN! SÄTRA!

På något vänster har min innekatt och ögonsten lyckats rymma. Stackarn är bara 11 månader gammal och har aldrig varit utomhus förut. Har saknats sedan torsdag kväll, är säkert livrädd, halvt ihjälfrusen och utsvulten. Snälla, har du sett honom i Sätraområdet hör av dig snarast på xxxx.

Han är ofantligt snäll och tillgiven och skulle inte vara svår att ta hand om en stund, tills jag kan komma, om du lyckas få tag i honom. Heter Loke men tilltalas som och reagerar på Gimli. Är silverrandig och kännetecknas av sina gröna ögon, korta ben och vita mage. Har ej halsband men är chippad och efterlyst hos polisen.

Mvh,
xxxx

(ofantligt orolig matte)

(kontaktuppgifter borttagna eftersom katten nu är hemma). / eskils, medarbetare

Annons:
[[eskils_]]
2/20/16, 12:57 PM
#1

Eftersom munchkinkatter inte är tillåtna i Sverige antar jag att han är kastrerad? I så fall går han nog inte så långt från hemmet. Är chipmärkningen registrerad hos DjurID eller Sverak?

Här finns bra tips på vad du kan göra.

Här finns länkar till fler kattsöksajter, i avdelning 3.

Skriver ortsnamnet först i rubriken, så syns det bättre.

Hoppas han kommer tillrätta!

Uppkatten
2/22/16, 10:18 PM
#2

Ordna matningsstationer i husets närhet och mata under dygnets mörka del.

Var ute MÅNGA timmar i sträck i skymning-mörker-gryning och vänta in katten i husets närhet. D v s se till att du finns tillgänglig för katten där ute under den mörka delen av dygnet så ökar chansen att katten vågar ge sig till känna.

Be att snarast få hyra/låna en  s k kattfälla från t ex ett katthem. Det är ett bra hjälpmedel när innekatten har kommit ut av misstag. Be om noggranna instruktioner för hur den ska placeras, användas o övervakas.

Kolla efter tassavtryck i snön och se vart de leder.

Kan han ha landat på någon grannbalkong? Inte helt ovanligt.

Ta kontakt med idhund.se och fråga om de kan hjälpa dig. Id-hundar är utbildade på att söka efter bortsprungna katter och hundar.

Kan katten trots allt vara kvar inne? Tänk på att katter som blir instängda av misstag (även inomhus!) ofta inte "ropar på hjälp" utan ligger och trycker och är tysta. Det är ngn slags överlevnadsinstinkt för att inte dra till sig rovdjur. Kolla i garderober, byrålådor, BAKOM kökslådor, under badkaret, kolla om han kan ha tagit sig ner under golvet genom ngt hål t ex under diskbänken o s v. För sådant  händer. Har själv en bekant vars katt försvann in genom ett hål under diskbänken och hamnade under golvet… Tog flera dagar innan den katten kom fram igen… Och för en tid sedan så var det ju ett tidningsreportage om katten som satt 17 dygn bakom kökslådorna utan att någon begrep att det var där han hade lyckats hamna…

När innekatter kommer bort ska man alltid ställa sig frågan: Kan katten trots allt vara kvar inne.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annebeate
2/23/16, 1:31 AM
#3

Loke hittades välbehållen i lördags.😊

Tarotstollan
2/23/16, 4:35 AM
#4

Härligt!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[[eskils_]]
2/23/16, 9:02 AM
#5

#3 Roligt att höra! Vet du mer, hur kom han tillrätta?

annebeate
2/23/16, 9:32 AM
#6

Han hittades av en granne enligt vad ägaren skrev på Kattjourens facebook och ägaren tackade för allas engagemang.

Annons:
Upp till toppen
Annons: