Annons:
Etikett15-södermanlands-län
Läst 2694 ggr
Leo kp
9/23/15, 10:24 PM

Vagnhäradstrakten Bortsprungen katt. Hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag heter Leo och har ägt en honkatt vid namn Sandrea i 12 år sen jag var 8. Hon har i hela sitt liv bott i Bromma i stockholm och är en utekatt. Men efter en skada som gjort att hon haft svårt att hålla tätt så har vi behövt torka efter henne hea tiden.
På grund av detta så bestämde vi oss att hon skulle få bo hos min morsa i Vagnhärad ett tag istället för att bo där min farsa bor.
Tyvärr lyckades hon smita ut på direkten och är nu vilsen 6mil från sitt hem.
Vi har spenderat varje dag sedan dess till att leta efter henne här men inte hittat henne än.
Jag läste att honkatter ofta håller sig inom 400m radie, så det jag undrar är om nån vet huruvidare detta gäller när en katt är i en helt ny miljö på detta viset?

Annons:
[[eskils_]]
9/23/15, 11:26 PM
#1

Här finns bra tips på vad du kan göra.

Här finns länkar till fler kattsöksajter, i avdelning 3.

En kastrerad honkatt har ett litet revir, räknat från sitt hem. Men denna katt är ju långt ifrån det hon anser är hennes hem, så hon kan nog vandra långt i värsta fall.

Hon är väl kastrerad, ID-märkt och registrerad?

Lägg gärna in en bild på henne här, eller beskriv hur hon ser ut.

Skriver ortsnamnet först i rubriken, så syns det bättre.

Hoppas hon kommer tillrätta!

annebeate
9/24/15, 8:19 AM
#2

Lägg in ett foto på henne i tråden eller en beskrivning av hur hon ser ut. Förutom uppsatta efterlysningslappar lägg lappar i brevlådor då flera katter hittats tack vare en lapp i brevlåda, locka med hittelön.Be omkringboende kolla sina förråd och andra utrymmen. Anmäl henne försvunnen hos polisen tel 114 14 och kolla sedan regelbundet med polisen till dess hon hittats. Fortsätt leta ute efter henne. Hopppas att hon mycket snart är hemma igen. ❤️

Leo kp
9/24/15, 10:27 AM
#3

Här är en bild på Sandrea.
Vet ni hur långt en kastrerad honkatt kan vandra i ett sånt här fall?
Vår rädsla är att hon ska försöka ta sig hela vägen hem genom innestad och biltrafik.
Vi har satt lappar i brevlådor och utomhus, vi har åkt en bit mot stockholm och satt upp lappar bara ifall.
Jag kunde inte hinna hit förän på måndagen, två personer hade lämnat medelande på min morsas mobil och tyckt att de hade sett henne i området baserat på den efterlysning vi hade då som saknade bild, ungefär 2 och 3 timmar innan jag kom dit. När vi var där och letade kunde vi inte hitta någonting och ingen verkar ha sett henne sedan dess, det gör mig orolig att något skulle ha hänt henne eller att hon börjat vandra mot stockholm. Isåfall har jag ingen aning hur långt hon hunnit eller hur lång tid det skulle ta för henne att hitta hem under det minimala hoppet att hon skulle klara sig hela vägen.

Tror ni hon skulle vara vaken mer på natten eller på dagen om hon vandrar?

Uppkatten
9/24/15, 3:52 PM
#4

OK, katter som kommer ut på okänt område blir ofta kvar alldeles i närheten av huset under det/de första dygnen. Får katten mat ökar chansen att katten stannar i närområdet och katten blir lättare att hitta. Därför ska man alltid börja med att upprätta en matningsstation i närheten av där katten kom ut. Där serverar man mat och vatten varje kväll sedan det börjat mörkna. Det bör serveras lite skyddat t ex invid en husvägg eller intill ett buskage. Man bör vidare leta ffa i skymning-mörker-gryning och då vara ute MÅNGA timmar i sträck och vänta in katten, ffa i husets närhet. Man bör också erbjuda katten en fri väg in, t ex genom en altandörr som lämnas på glänt sedan det börjat mörkna ute.

MEN - nu har det gått några dagar om jag uppfattar dig rätt. Och då skulle jag göra så här:

Ställ ut mat och vatten på flera ställen i husets närhet. Ställ ut det först sedan det börjat mörkna ute. Ställ mat o vatten skyddat, invid husväggen eller intill ett buskage. Använd mat som katten är van vid att äta + mat som doftar mkt o gott, t ex tonfisk. Där någon äter fortsätter ni sedan att mata varje kväll och försöker ta reda på vem som äter där. Får ni indikationer på att det kan vara er katt som äter där så kan ni hyra/låna en s k kattfälla från t ex ett katthem. Be om noggranna instruktioner för hur kattfällan ska användas, placeras och övervakas. Kattfälla är ofta ett bra hjälpmedel sådana här gånger.

Sök efter katten i skymning-mörker-gryning och var ute MÅNGA timmar i sträck. Sök 400 meter bortåt i varje riktning till att börja med. Börja då i sökområdets ytterkant och gå hemåt medans du lockar. Har du tur så hör katten dig och väljer att följa efter dig hemåt. Katter har mkt bra hörsel. Och ofta finns de alltså kvar i närheten av där de kom ut - ibland i flera veckor.

Men vad jag också skulle göra är att gå in på idhund.se och kolla om de har ngt sökekipage i er närhet. Idhundar är utbildade på att söka efter bortsprungna katter och hundar. De kan visa var katten har rört sig, i vilket område den håller till, och kanske t om indikera kattens gömställe. Det underlättar naturligtvis enormt när man söker efter en katt som kommit ut på okänt område. Dessa hundar ska vara tränade så att de inte rusar fram och skrämmer katten, utan de "stoppar" innan de kommer för nära katten. Så det är verkligen något du bör kolla upp!!!

Annars är det lappning som gäller. MASSOR av lappar minst 400 m bortåt i varje riktning till att börja med, lappar i brevlådor, efterlysningar på Facebook-sidor såsom Vi längtar hem, Bortsprungna katter - djur.id, HittaKissen mfl. Många katthem tar också in efterlysningar på sina hemsidor och/eller facebooksidor. Blocket har också en efterlyst-sida. Det är också bra att annonsera i dagstidningen.

Katten KAN ha börjat vandra. Om idhunden anser att katten inte finns kvar i närområdet bör du lappa även där katten bott tidigare samt sträckan mellan de båda platserna. Men jag tror och hoppas att hon är kvar där hon kom ut, och jag hoppas att ni snart hittar henne!

Skriv på era lappar att folk gärna får fota katter som de tror kan vara eran + skicka fotona till er. Då har ni lättare att veta vart ni ska fokusera ert sökande. Men tänk på att katter kan bli rätt olika sig på bild p g a ljusförhållanden etc. Det kan också vara bra att utlova hittelön.

Om hon inte är id-märkt o reggad så bör ni även kontakta katthemmen i området + mejla veterinärmottagningar och be dem hålla ögonen öppna ifall de t ex skulle få in henne eller bli kontaktade av ngn som har hittat henne.

Håller tummarna för er! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Leo kp
9/24/15, 4:18 PM
#5

Tack så jätte mycket för tipsen!
Det där med idhund lät jätte bra, jag hade tänkt på det med hund och ringt flera jägare men det förekom att en hund behöver träning, så tack!
Vi har ingen skrivare här och jag har ingen bil men snart ska vi kunna köra ut och kopiera fler lappar och sätta upp på änu fler ställen och sätta i brevlådor längre bort. Att leta tidigt och sent visste jag faktiskt inte var en bra idé så det ska vi göra, så många timmar som behövs!

Uppkatten
9/24/15, 7:02 PM
#6

Nej, jägarnas hundar fungerar inte optimalt i de här fallen. Här behövs hundar med annan träning, hundar som inte skrämmer upp de djur som de söker efter. Du kan läsa mer om idhundar även på Facebook (sök på IDhund organisation så får du se).

Att leta i skymning-mörker-gryning brukar vara effektivt. Så dags är det ofta lite lugnare ute, och katten är ju ett nattaktivt djur av naturen. Har du med en ficklampa ut och lyser på uteplatser i markplan, i buskage och under bilar samt under balkonger kan du också ha turen att få se kattögon glimma till….

Det KAN vara så att katten finns alldeles i din närhet ute utan att våga ge sig till känna = en stressreaktion. Därför är det viktigt att vara ute länge. Det händer t om att katter rusar iväg åt andra hållet när de stöter på sin matte/husse på "fel" plats…

Du kan också prova att ställa ut hennes transportbur med en filt som luktar välbekant i, att strö ut använd kattsand från kattlådan i buskagen etc. Syftet är att hon ska känna "sin" doft och välja att hålla sig i närområdet, och därmed bli lättare att hitta.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
[[eskils_]]
9/24/15, 11:33 PM
#7

Flyttar upp bilden till trådstarten, så syns den bättre. Fin kisse!

Betr ficklampa har jag läst någonstans att en lampa med LED-ljus är bäst för att se kattögon i mörker.

[[eskils_]]
12/18/15, 5:08 PM
#8

Hur har det gått?

martdat
12/24/15, 10:05 AM
#9

undrar med..

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Upp till toppen
Annons: