Annons:
Etikett122-linköping
Läst 4592 ggr
Laktosintolerant
9/15/15, 6:04 PM

Änglakatt? Linköping Alex är borta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min goa Alex är borta sedan ett par veckor.

Han gick ut måndag morgon den 31 augusti och har inte setts till sedan dess. Han är van att vara ute, men brukar inte vara borta mera än max ett dygn. Alex är mycket kelen och social. Kanske han flyttat in hos någon. Han är kastrerad och chipmärkt. Det mest kännetecknande för honom är hans vita rand längs nosen.

Alex bor i Södra Hjulsbro på Tallholmsvägen intill den hårt trafikerade Vårdsbergsvägen. Vet du nåt om honom, hör av dig. Han är saknad av mig och katterna Elsa och Cindy. Bilden är tagen för någon månad sedan så han ser precis ut så här. 

tel 0765563774 mejl gunilla.holmlund@gmail.com

Annons:
[[eskils_]]
9/15/15, 11:12 PM
#1

Här finns bra tips på vad du kan göra.

Här finns länkar till fler kattsöksajter, i avdelning 3.

Bra att Alex är kastrerad och chipmärkt, det ökar chanserna! Märkningen är väl registrerad också hos DjurID eller Sverak?

Skriver ortsnamnet först i rubriken, så syns det bättre.

Hoppas han kommer tillrätta!

Uppkatten
9/16/15, 7:10 PM
#2

Van utekatt som inte kommit hem som han brukar. Sökfrågan är då: "Vad hindrar honom?"

Kolla noga så han inte har blivit instängd någonstans av misstag. Det är mkt vanligt, och mkt vanligare än vad folk i allmänhet tror. Kolla varje fönster, dörr och lucka som kan ha stått öppen och sedan stängts. Det innebär att kolla garage, uthus, förråd, sophus, växthus, lekstugor, fristående tvättstugor och föreningslokaler, vindar, källare, bakom takluckor, i el-skåp etc. Katter kan bli instängda på de mest märkliga ställen så använd din fantasi!

Sök först av den egna fastigheten och be sedan att själva få söka av grannfastigheterna i en allt vidare cirkel. Tänk på att instängda katter vanligtvis inte "ropar på hjälp". De reagerar istället med att bli tysta och ligga och trycka. Det gäller även katter som vanligtvis är sociala.

Reste någon granne bort i samma veva som katten försvann? Vi ser regelbundet hur katter slinker in i grannhus/lägenheter/garage och blir kvar där inne när någon reser bort. Kolla i så fall i fönster och be någon med nyckel att gå in och kolla.

Anmäl katten bortsprungen till polisen på tfn 11414.

Anmäl katten saknad till id-registret.

Sätt upp MASSOR av efterlysningslappar minst 400 meter bortåt i varje riktning + lägg lappar i folks brevlådor.

Efterlys katten på olika Facebook-sidor såsom "Vi längtar hem", "Bortsprungna katter - djur.id", "Hitta kissen" mfl.

Många katthem har hemsidor/Facebook-sidor där man kan få efterlysa sin katt.

Även Blocket har en efterlyst-sida.

Efterlys också katten i lokaltidningen - många är aldrig ute på Internet och ser inte efterlysningar där.

Kolla på idhund.se om de har något sökekipage i er närhet som ev. kan hjälpa er. Idhundar är specialutbildade för att söka efter bortsprungna sällskapsdjur. Har sett flera fall där det gett mkt gott resultat. Dessa hundar letar inte upp själva katten (de skrämmer den alltså inte), utan är tränade på att "tala om" i vilket område katten rör sig/nyligen varit.

Ring även kommunen och kolla vem/vilka som tar hand om trafikdödade djur i ditt område. Tyvärr kollas inte alltid efter ID-märkning på trafikdödade djur, men det kan vara värt att kolla med dem om de har någon information eftersom ni bor där ni bor.

Håller tummarna för att din katt är hemma hos er igen snart! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Laktosintolerant
9/17/15, 7:54 PM
#3

Tyvärr finns det nu vittne på att Alex blivit ihjälkörd. Men tyvärr tog någon bort hans kropp några timmar senare. Har haft kontakt med polisen och han är anmäld försvunnen. Nu skulle jag bara vilja veta vart hans kropp försvann. 

Enligt vittne så stannade föraren (en kvinna) och la honom vid sidan av vägen. Men några timmar senare var han borta. Vet någon vad som skett så hör av er.

Detta hände på Vårdsbergsvägen nära korsningen Ekdalsvägen - Tallholmsvägen i Linköping antingen söndagen den  30 eller måndagen den 31 augusti ca kl 16 tiden. 

Jag vill väldigt gärna veta vart kroppen tog vägen.

Uppkatten
9/17/15, 9:26 PM
#4

Verkligen ledsamt att höra.

Kolla med kommunen vem som ansvarar för att ta bort döda sällskapsdjur från vägarna där just ni bor. Där borde ni kunna få information om hur ni söker vidare.

Ibland brukar även polisen vara inkopplad när det gäller trafikdödade sällskapsdjur. Ring och hör efter.

Det händer även att privatpersoner kör avlidna katter till veterinären för chipkoll etc. Hade katten körts till veterinär så borde ni dock ha fått veta det vid det här laget förutsatt att katten är registrerad i SKK eller SVERAKs id-register (så det varit möjligt att hitta er via kattens ID-märkning).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

martdat
9/18/15, 9:01 AM
#5

usch så tråkigt… hoppas att ni kan få det bekräftat elr dementerat i alla fall att det verkligen var han så att ni vet säkert .  beklagar .

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

annebeate
9/18/15, 10:34 AM
#6

Så sorgligt.Alex sådan fin katt.❤️ Tyvärr finns det en stor risk att ens katt blir påkörd om den vistas som i detta fallet vid en hårt trafikerad gata. Efter det som hänt hoppas jag att dina andra katter inte tillåts vara ute i sådan trafikmiljö. Hoppas också att du får klarhet när det gäller Alex.

Annons:
Laktosintolerant
9/18/15, 6:03 PM
#7

Tack för all omtanke. 

Alex är registrerad och jag har kollat att det fungerar att hitta honom och mig via chip-numret. Polisen hade inte tagit hand om honom och inte kommunens renhållning heller.  Det tycks förbli en gåta. Jag låter annonser vara ute på div ställen fortfarande ett tag.  Man vet ju aldrig. Det tråkiga med chip är ju att det inte syns att ett djur är märkt.

Uppkatten
9/18/15, 6:36 PM
#8

Jag har förstått att privatpersoner ibland flyttar en kattkropp från vägen till en finare sista viloplats. Det sker förstås i all välvilja, men kan bli olyckligt för kattägaren om t ex ev. märkning inte kollas upp först. Du skulle kunna sätta upp lappar i närområdet och annonsera på nätet för att se om någon vet vad som hände med den katt som blev överkörd (och så en närmare beskrivning av var och när). Har du tur så når du någon som vet något. Kanske kan du också lägga lappar med samma fråga i folks brevlådor i närområdet. Har du provat med Facebook-sidor såsom Vi längtar hem, HittaKissen, Bortsprungna katter - djur.id? Eller med Blockets efterlystsida? Där publiceras bilder/uppgifter om trafikdödade djur regelbundet. Kanske är det någon där som vet något.

Naturligtvis händer det även att rovdjur ger sig på trafikdödade djur. Jag vet inte hur troligt det är i det här fallet. Gissar att det ffa händer under den mörkare/lugnare delen av dygnet?

Nu har det ju gått en tid sedan det här hände. Vad jag funderar på är om man kan ta hjälp av en så kallad idhund, t ex om någon har förflyttat kattens kropp ytterligare en bit bort från vägen. Idhundar är utbildade på att söka efter bortsprungna katter och hundar, men hur bra de är på att söka efter avlidna djur vet jag inte. Möjligen skulle du kunna gå in på idhund.se och ställa frågan till någon av hundförarna där. Jag känner ju till att en del människor gärna flyttar bort katten från vägkanten och istället lägger ner den i diket, eller flyttar in den i skogen/ut på en åker och liknande.

Där jag bor så tar kommunens viltvårdare hand om trafikdödade katter i centrala stan. Finns det kommunala viltvårdare där du bor så skulle du kunna höra även med dem om de vet något.

Du skulle också kunna sätta ut en annons i lokaltidningen och försöka få information den vägen.

För naturligtvis vill man som kattägare kunna få bekräftat/dementerat om det är ens egen katt som drabbats och i så fall få veta vart kroppen finns.

Precis som du skriver är det ett problem att folk inte kan se att katten är chipmärkt, och att det inte är känt av alla att katter kan vara id-märkta på det sättet. Vi kattägare måste bli bättre på att informera om det.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annebeate
9/19/15, 11:26 AM
#9

Annons i lokaltidningen och uppsatta lappar och lappar i brevlådor i området, som Uppkatten föreslog, tror jag mycket på.

Laktosintolerant
9/19/15, 4:49 PM
#10

Tyvärr, så har jag gjort allt det ni redan föreslår. Det var så jag fick veta att han var påkörd, lapp i busskurer vid vägen. Annons i dagstidningen har funnits men inte gett något svar. 

Tack för er omtanke. Jag tror det får vara så här nu. Ledsamt men bara att acceptera. En go kisse var han. 

Får jag någon gång svar på mysteriet så får jag vara tacksam för det. Facebook har jag inte registrerat mig i men en god vän tar detta även den vägen.

annebeate
9/19/15, 5:14 PM
#11

Låt lappar sitta uppe trots allt. Det finns väl någon större affär där du kan få ha uppe lapp för en dag kan någon höra av sig. Tala med butikschefen och förklara situationen så får du säkert ha uppe lappen en längre tid.

Laktosintolerant
9/20/15, 4:29 PM
#12

Tack, där hänger redan en lapp.  Hittar inte på fler saker nu. Tack i alla fall alla ni som brytt er.  Den som körde på honom  ,brydde sig också, men visste väl inte vad man ska göra, d.v.s. anmäla till Polisen.

[[eskils_]]
9/20/15, 6:01 PM
#13

Beklagar (den sannolika) förlusten! Hoppas du får bekräftat eller dementerat att det var din katt som blev överkörd.

Skriver Änglakatt? i rubriken, men låter dina kontaktuppgifter stå kvar ett tag till.

Annons:
Upp till toppen
Annons: