Annons:
Etikett01-frågor-allmänt
Läst 4978 ggr
ollivoll
2015-06-22 18:56

HEMMA Lygnareds camping Alingsås, ljusgrå katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Gucci försvann på midsommar på Lygnareds camping i Alingsås. Han är ljusgrå med vit mage, persier med lite maincoin i sig. Stora tassar, väldigt folkskygg och rädd för oväsen. Han är chipmärkt. Har någon sett honom ring xxxxxx, om jag inte svarar direkt snälla lämna medelande så ringer jag tillbaka direkt.

(tel.nr borttaget eftersom katten nu är hemma). / eskils, medarbetare

Annons:
[[eskils_]]
2015-06-22 21:11
#1

Viktigt att vara ute och leta noggrant och aktivt de första dygnen, i synnerhet tidig morgon och sen kväll! Använd ögon och öron. Katten kan ha blivit instängd någonstans eller bortjagad av en större katt eller hund.

Är chipmärkningen registrerad hos DjurID eller Sverak? Gör det annars skyndsamt!

Här finns fler bra tips på vad du kan göra.

Här finns länkar till fler kattsöksajter, i avdelning 3.

Hoppas han kommer tillrätta!

Uppkatten
2015-06-22 21:17
#2

Är ni kvar på campingen?

Katter som kommer ut på okänt område blir ofta kvar i närheten den första tiden. Ställ därför ut mat o vatten när det börjar skymma så katten inte tvingas börja vandra p g a hunger. Ställ maten i närheten av där katten kom ut. Ställ det lite skyddat t ex invid ett buskage. Använd mat som katten är van vid och mat som doftar mkt o gott, t ex tonfisk. Mata när det börjar skymma så slipper ni att fåglarna tar maten. Mata ända tills den dag då katten är hemma igen.

Leta ffa i skymning-mörker-gryning. Var ute MÅNGA timmar i sträck så dags och vänta in katten så ökar chansen att katten vågar ge sig till känna. Får ni syn på katten så "jaga" den inte. KATTEN ska komma till ER. Rusta er med tålamod, väldoftande kattmat + egen matsäck alltså, det kan ibland ta flera timmar innan katten låter sig lyftas upp.

Erbjud om möjligt en fri väg tillbaka in, t ex genom en dörr som lämnas öppen över natten, men tänk först o främst på er egen säkerhet.

Försök få hyra/låna en s k kattfälla från t ex ett katthem så snart som möjligt. Be om noggranna instruktioner ang. hur den ska placeras/användas.

Kolla på id.hund.se, kanske har de något sökekipage i närheten som kan hjälpa er att leta. Id-hundar är utbildade på att spåra bortsprungna katter o hundar.

Har ni sökt igenom NOGA inomhus? Katter kan kila in sig på de mest märkliga ställen, typ bakom kökslådor o s v. Nyligen hade vi en förrymd katt på en camping här på iFokus som suttit instängd under ett husvagnsgolv i många, många dygn….

Sätt upp MASSOR av efterlysningslappar minst 400 m bortåt i varje riktning, lägg lappar i folks brevlådor, anmäl katten bortsprungen till polisen på tfn 114 14 samt till id-registret, annonsera på Facebook-sidor såsom Vi längtar hem, Bortsprungna katter - djur.id, Hittakissen, Efterlysta djur mfl.

Blocket har också en efterlystsida liksom flera katthem.

Annonsera även i lokaltidningen.

Hoppas katten är hemma hos er snart igen! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annebeate
2015-06-22 23:40
#3

Följ de utmärkta råd du fått! Hoppas att han mycket snart hittas välbehållen.❤️

ollivoll
2015-06-23 16:57
#4

Tack så jättemycke för era råd:)) jag har nu polisanmält honom bortsprungen, jag har ringt och aktiverat hans chip sökning. Jag har gjort flera blanketter och sätta upp , jag har hört av mig till id. Hund för att finna någon som är intresserad av att hjälpa mig, än så länge har jag inte fått några svar. Vi jobbar för fulla muggar ned alla typer av lockelser och vaktar nätter igenom. Jag har en undran. Min katt använder inte sin kattoa utan han har ett ställe utanför våran tomt som han hellre går till, annars är han för övrigt inomhus. Vi har ställt ut toaletten så att den står utanför husvagnen på campingen där han försvann. Min mamma har observerat att nån katt har använt den och maten han brukar äta är uppätet. Är det vanligt att andra katter använder andra katters toaletter? Eller kan det vara min katt som känner igen sin lukt i den? Trots att den är ren och han brukar göra sina behov utomhus. Dum fråga säkert. Åter igen tack för era råd ni gett mig:))

Uppkatten
2015-06-23 17:28
#5

Ja, det skulle kunna vara din katt som söker sig till sin kattlåda, om han har kissat etc i den tidigare så det finns kvar något av hans egen lukt i lådan. När innekatter är bortsprungna ger man ganska ofta rådet att lägga ut använd kattsand för att katten ska få vittring på sin egen lukt och hitta tillbaka hem igen. 

Men är det en helt oanvänd låda med helt oanvänd sand i så är det förstås mer tveksamt. Kanske finns det andra katter i området som tycker det är jättepraktiskt med en extra katt-toa där ute, och nog händer det att katter kissar/bajsar där andra katter har varit  tidigare - det är för att markera sitt revir. Katter markerar revir både med sitt kiss och bajs, och en revirstark katt vill gärna ha sitt kiss/bajs överst i lådan.

Ni får ta en kväll/natt när ni sitter på span i närheten av lådan så ni får koll på vem som äter/kissar där. Det är ju en ljus katt så den bör synas rätt bra i mörkret, man kan också ställa en s k baby watcher bredvid matkopp/låda så hör man när någon är där och äter/uträttar sina behov och kan kolla vem det är. Men det gäller att ha span! Det går oerhört fort för en katt att äta lite och sedan fortsätta iväg in i mörkret. När jag själv suttit på kattspan har jag häpnat över hur snabbt katten "slunkit förbi" (men ändå hunnit äta!).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

ollivoll
2015-06-23 18:16
#6

Vilken bra idé, baby wather, det ska jag kolla efter och köpa. Nä då, lådan har han använt innan och sanden är bara rengjord sen sist han använde den. Ska åka tillbaka till campingen på fredag eftermiddag och stanna till måndag morgon, så då ska jag hålla span, min mamma är på campingen nu och håller span, så vi pendlar fram och tillbaka.

Annons:
ollivoll
2015-06-24 21:05
#7

Var ska man höra av sig om man ska anlita en proffsig hundspårare? Som kostar att anlita tex? Försöker att söka men får inte upp något. Poliser lär nog inte pria min lilla kisse. Men vet ni? Folk skrämmer upp mig här om rävar som kan äta upp honom, och eftersom han är en raskatt kan han inte jaga möss etc. Jag har panik!

Uppkatten
2015-06-24 21:16
#8

Sök på idhund.se ! Hoppas de har något sökekipage i din närhet! Det är hundar som är specialtränade på att hitta bortsprungna hundar o katter. Rävar äter SÄLLAN friska katter!!!! Och nog kan raskatter ta en eller annan mus/fågel om så är, men ställ ut mat på ett eller flera ställen varje kväll och fortsätt mata där någon äter. ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2015-06-24 21:21
#9

Försökte länka men det fungerade inte som jag tänkt… Verkar finnas flera sökekipage inom några mils avstånd.

Du klickar under den lilla kartbilden till vänster på hemsidan.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

ollivoll
2015-06-25 17:43
#10

Har just satt upp en baby watch på ena stället där någon äter upp maten jag ställer ut. Hade en spårhund igår som kände vittring av min katt lite här och var men kunde inte ge något direkt ställe där han trycker ( om han ens är kvar på campingen, utan har stuckit vida bort, fasa) vet ni någon bra katthem, organisation eller liknande som hyr ut kattfällor, gärna någonstans inom Göteborg. Tack på förhand

Uppkatten
2015-06-25 18:02
#11

En katt lämnar sällan ett område där det finns mat, OM den inte blir bortjagad t ex.

Kolla om Göteborgs katthjälp kan hjälpa er med fälla. Annars kanske de har tips om någon annan som kan låna ut/hyra ut fälla i området. Be om noggranna instruktioner för hur fällan ska placeras/användas/övervakas!

Du kan också efterlysa din katt på t ex Vi längtar hem på Facebook och i samband med det fråga om någon har en fälla i närheten att hyra ut/låna ut.

Håller tummarna för er!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annebeate
2015-06-25 21:29
#12

Håller också tummarna! ❤️

ollivoll
2015-06-26 06:52
#13

JAG H AR SETT HONOM!!!!! Jag måste ha tag i en katt fälla helst idag. Vi kommer inte att kunna omringa honom eller kasta nät på honom eller locka honom. Finns det nån sida på iFokus där man kan lägga ut förfrågning om uthyrning kattfälla? Har skickat ett mail till Göteborgs katthjälp också angående hyrning kattfälla och gett mitt nr och mail. Hade behövt få tag på ett helst idag, för då kan jag sitta stand by hela helgen i Alingsås utan att behöva pendla tillbaka till Göteborg,

Annons:
Uppkatten
2015-06-26 07:41
#14

Härligt!!!

Ni ska ABSOLUT INTE försöka omringa honom eller kasta nät på honom eller liknande!!!! Det kommer att skrämma honom och göra honom ännu svårare att fånga in.  Låt ingen lura er till det!!!!

När det gäller kattfälla - kontakta även Änglakatten i Göteborg. Det finns också något som heter Djurhjälpen i Göteborg men jag TROR att de bara går att nå via Facebook??? Vet dock att en tjej som är mkt aktiv inom Djurhjälpen i Göteborg tidigare har hängt en hel del på Hittekatter i Fokus resp. Katter i Fokus så lägg ut ett inlägg där med rubriken: "AKUT !!! KATTFÄLLA I GÖTEBORG?" Och sedan förklarar du varför du behöver kattfälla akut + lägger ut ett foto på katten.

Får du problem med att få tag på fälla så tycker jag att du ska skapa ett Facebook-konto, om du inte har ett sedan tidigare. Eller be att få använda en väns Facebook-konto. Skapar man ett eget kan man använda det bara här o nu - för kattens skull. Sedan behöver man ju aldrig använda det igen ifall man inte gillar Facebook. Kan dock tillägga att Facebook är ett fantastiskt verktyg när det gäller att få hem efterlysta katter!!!! Man kan få massor av stöd o råd o aktiv hjälp där av bussiga människor, fast man får ju välja vilka sidor man går in på förstås.

Du kan även kolla med polisen i ditt område (på tfn 11414) om de har ngn  s k kattfälla att låna ut/hyra ut, eller om de vet vart man ska vända sig. Många viltvårdare och andra har också kattfällor. Tror viltvårdare kan nås via kommunens växel.

Jätteskönt att du har sett katten f ö! "Jaga" honom absolut inte om du ser honom igen. HAN ska komma till DIG. Har hört om folk som suttit i upp till 10 timmar helt stilla o väntat innan katten vågat sig fram o bli upplyft. Själv satt jag över 1 timme och väntade på min innan jag fick lyfta upp henne.

Men det bästa är säkert om du får tag på en fälla. Be om noggranna instruktioner för fällans placering (den bör stå skyddat , t ex nära ett buskage, och nära där katten har matats), hur den laddas/används och hur du ska övervaka den.

Skriv gärna här igen om du har funderingar kring fällan så kan jag försöka ge dig tips o råd även här till kvällen. Har bekanta som använder sig mkt av fälla + har viss erfarenhet själv.

Lycka till nu!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annebeate
2015-06-26 07:47
#15

Mycket bra råd från Uppkatten. Gäller att inte skrämma iväg honom. Tänkte själv på att Göteborgs kommun eller Alingsås kommun kan kontaktas ifall de kan låna ut en fälla.

ollivoll
2015-06-26 20:33
#16

Tack för rådet om att inte jaga upp honom utan vänta in honom. Jag har förberett en stol utanför trallen där maten ligger. Ska göra försök ett i natt att sitta blickstilla och invänta honom.

Uppkatten
2015-06-26 21:32
#17

Om det är en yngre katt så ta med ett skosnöre ut. Använd det för att inbjuda till lek om katten kommer. En katt som börjar leka slappnar ofta av lite och kan bli lättare att få ta upp.

Håller tummarna!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

ollivoll
2015-06-27 01:47
#18

Nu är Gucci funnen:)) tack alla och tack speciellt till dig Uppkatten, jag följde dina råd och dom var guld värda:)) tack tack tack

ollivoll
2015-06-27 01:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19
Uppkatten
2015-06-27 08:07
#20

Grattis!!! Vad glad jag blir!!! 🎂🎈❤️

Nu får ni vila ut allihop efter den här strapatsen!

Njut av att ha honom hemma igen!!! ❤️❤️❤️

Pussa lite extra på honom från mig!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
[[eskils_]]
2015-06-27 12:16
#21

Glad nyhet, grattis! 🙂❤️ Det lönar sig ofta att vara ihärdig när man söker en bortsprungen katt. Och tack för att du berättade! 🌺

Tar bort tel.nr och skriver HEMMA i rubriken.

annebeate
2015-06-27 15:28
#22

Underbart besked! Gläds så över att du och din vackra katt Gucci åter är förenade!😊❤️ Tack också Uppkatten för ditt stora engagemang och utmärkta råd! 💐

Upp till toppen
Annons: