Annons:
Etikett09-västragötaland
Läst 4714 ggr
LiiwaDiiva
2015-03-01 14:25

HEMMA Mölndal Försvunnen honkatt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår morse 28/2 2015 runt 9 tiden såg jag Siri senast här hemma.
Sedan dess har hon varit försvunnen. 
Det är inte alls likt henne att vara borta såhär länge! 
 Siri är en blandras mellan Ragdoll och Norsk skogskatt. Hon är långhårig svartbrun med lite vitt på bröstet. Snart 8 år gammal. Kan vara reserverad mot främlingar. Siri är chippad. En polisanmälan är gjord men är det någon som ser henne eller tros veta vart hon är så snälla ring mig!

(namn, adress och tel.nr borttaget eftersom katten nu är hemma). / eskils, medarbetare

Annons:
BlackandBlue
2015-03-01 14:33
#1

nu när våren är påväg så kanske någon har råkat stänga in henne i ett förråd/bod där folk har sina trädgårdsredkap. be grannarna kolla o ev ha de dörrarna öppna några timmar.

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

[[eskils_]]
2015-03-01 17:01
#2

#1 Bra råd!

Här finns fler bra tips på vad du kan göra: http://kattpolisen.ifokus.se/articles/4d714ebfb9cb462244061878-nar-din-katt-ar-bortsprungen?discussions-1

Viktigt att vara ute och leta aktivt själv de första dygnen, särskilt tidig morgon och sen kväll.

Bra att Siri är chip-märkt! Är märkningen också registrerad hos DjurID (130 kr) eller Sverak (gratis)?

Skriver ortsnamnet först i rubriken, så syns det bättre.

LiiwaDiiva
2015-03-01 17:41
#3

Tack för tipsen! 
Har varit ute nästan hela dagen. Både jag, sambon och vänner. Vi har varit runt omkring och letat utefter vägen, i skogsdungen och i soprum/förråd. 
 
Har pratat med polis, katthem och grannar samt förbi passerande människor. Katthemmet här i närheten hade dock inte telefontid  idag och jag har ingen bil så kan inte åka dit. Ska prova imorgon igen och ut och leta om en liten stund!

Vet någon hur man tar reda på numret till chip-märkningen? 

Min veterinär hade ej telefontid idag så kunde inte nå dem heller för att fråga. Polisen kunde ej hjälpa mig med det…

Tacksam för svar!

[[eskils_]]
2015-03-01 17:48
#4

När man är ute och letar ska man inte vara flera som pratar med varandra. Man ska gå ensam och långsamt och locka med lugn röst, ha med sig doftande favoritmat. Stanna till då och då och gärna sätta sig ner. Det ökar chanserna att en rädd katt vågar sig fram. Och använd öronen och lyssna, katten kanske jamar uppe i ett träd eller bakom en stängd dörr. När det är mörkt kan man ha med sig en ficklampa, har man tur så syns kattens ögon när man lyser på den.

Chipnumret måste du ha fått av veterinären vid märkningen. Titta bland kattens papper.

LiiwaDiiva
2015-03-01 19:22
#5

Saknar hennes papper, annars hade jag gjort det. Och jag kommer inte kunna hitta dem heller tyvärr.  :(
Vet någon nåt annat sätt?

Uppkatten
2015-03-01 19:23
#6

Kolla varje dörr/fönster/lucka som kan ha stått öppen och sedan stängts. D v s kolla växthus, lekstugor, takluckor, husvagnar, sommarstugor som någon kan ha varit och sett till, förråd, garage, uthus, bilar/fordon o s v. Börja med den egna fastigheten och be sedan att få söka av grannfastigheterna.

Det är inte helt ovanligt att katter slinker in till grannen när grannen packar bilen för att t ex resa bort. Kolla i fönstren till (tillfälligt) tomma grannlägenheter/grannhus alltså!

Sätt upp efterlysningslappar minst 400 meter bortåt i varje riktning. Lägg även efterlysningslappar i grannarnas brevlådor, där du även ber dem söka igenom uthus, förråd etc.

En katt som blir instängd av misstag gömmer sig ofta när man kommer och letar (även om den normalt sett är social). Därför gäller det att leta igenom alla utrymmen noga. Man kan inte bara öppna dörren och locka. Det har t ex hänt att katt instängd i lekstuga har hittats först då lekstugan genomsöktes en andra gång…

Katter som insjuknar/skadas ute gömmer sig ofta och ligger och trycker till att börja med. Sök därför av hela området där katten brukar vistas noga. Gå också in och kolla på idhund.se kanske finns det något "sökekipage" i er närhet som du kan be om hjälp?

Det händer att katter blir bortjagade av andra katter/hundar. Då kan man behöva leta längre bort än där katten normalt sett vistas. Sådana ggr är det ofta bäst att leta i skymning-mörker-gryning. När ni kommer tillbaka hem: avvakta en stund. Gå sedan tillbaka ut och kolla om katten har följt efter er hem. Det är något vi sett flera ggr att det händer.

Kolla även så att katten inte har blivit uppjagad någonstans och har svårt att ta sig ner.

Chip-numret bör som sagt finnas i de papper du har på katten. Har ni sett till att registrera chip-numret i något id-register (SKK eller SVERAK?). Är ID-numret inte registrerat så ska ni leta fram numret och försöka få registrera det akut nu. En märkt katt som inte är registrerad riskerar t ex att avlivas inom kort om den hittas skadad, eller att adopteras bort om ett katthem inte lyckas spåra ägaren. Därför är det viktigt att leta och annonsera mkt aktivt!

Tog polisen emot din anmälan om saknad katt och registrerade den? Ring tillbaka till polisen några ggr/vecka och fråga om de har fått in uppgifter om upphittad katt med liknande signalement. Tyvärr ser vi ofta att samma katt kan vara anmäld både som upphittad och som saknad utan att polisen matchar de båda katterna.

Lägg även ut efterlysning på Facebook-sidor så som t ex Vi längtar hem, Bortsprungna katter - djurid, Missing Cats Sweden, Efterlysta djur mfl. Facebook är suveränt när det gäller att hitta katter/kattägare! Det ser vi ofta.

Efterlys henne även på katthemmens efterlystsidor, i lokaltidningen o s v.

Hoppas att hon snart är hemma hos er igen! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Uppkatten
2015-03-01 19:25
#7

När det gäller chip-numret: Kolla med veterinären som id-märkte henne. Är din katt registrerad i ett id-register så kan du ringa till det registret (t ex SKK) och be dem om hjälp med att ta fram uppgifterna. De bör kunna söka på ditt namn t ex… Till SKK kan man ringa dygnet runt om det är där hon är registrerad.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2015-03-01 21:03
#8

Ps. Du har ingen "klisteretikett" insatt i kattens vaccinationskort med chip-numret/streckkod på?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

LiiwaDiiva
2015-03-04 22:03
#9

Ett stort tack till alla bra råd jag har fått här igenom! 

Natten till idag när jag var ute och letade hittade jag min  lilla prinsessa.

Hon är hemma i säkert förvar och välbehållen! 

Tack och lov!
Hon hade hört mig ropa och kom springandes och jamandes emot mig.
Jag kände över henne när vi kom hem men för att vara på den säkra sidan har vi även varit hos veterinären idag också! 

Förstår mig inte helt på sidan och vet inte hur jag tar bort annonsen 
Någon som vet?

Väldigt tacksam för hjälpen och råden jag fått här! 
Ha det bra alla! 
// Livia

Uppkatten
2015-03-04 22:30
#10

Grattis!!! 🎂🎈

Vad skönt att hon är hemma igen!

Njut av varandra nu! ❤️

Du behöver inte ta bort annonsen.

Ansvariga för sajten kommer snart att skriva "hemma" i rubriken.

Sedan får annonsen ligga kvar och ge råd o hopp till andra som letar efter sin katt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
2015-03-04 22:36
#11

Glad nyhet, grattis! 🙂Och tack för att du berättade! 🌺

Bra att Siri blev kollad så hon inte har några skador. Hoppas du fick ID-märkningsnumret när ni var hos veterinären, det kan ju om oturen är framme vara bra att ha en annan gång.

Om hon verkar svulten eller mager ska hon bara ha små portioner mat i början, men det vet du säkert.

Jag tar bort namn, adress, tel.nr och mailadress i efterlysningen och skriver HEMMA i rubriken. Vi brukar låta trådar med lyckliga slut ligga kvar, som inspiration till andra kattägare som fortfarande letar och hoppas…

Ha det bra ni också!

annebeate
2015-03-05 12:53
#12

Vilken lycka!❤️

Upp till toppen
Annons: