Annons:
Etikett123-norrköping
Läst 5448 ggr
soundtrack
2015-01-01 16:51

Åby (Norrköping) vit Maine coon .Hemma!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vid tolvslaget i natt (31/12 - 1/1) försvann Maine coon-hanen Tintin från sitt hem i Åby utanför Norrköping och har inte synts till sen dess. Han är van utekatt men brukar inte vara borta såhär länge. Han var när han försvann mycket uppskrämd pga fyrverkerier. Tintin är helvit, knappt ett år gammal och kastrerad. Han är så vitt jag vet chipmärkt (hans ägare, min mamma, är i Thailand just ju så har lite svårt att få fram dom uppgifterna) Har du sett honom så kontakta mig här på iFokus så kan jag förmedla kontakt med hans kattvakt.

Annons:
Uppkatten
2015-01-01 19:38
#1

Förmodligen försökte han gömma sig så snart han kom ut, och låg sedan och tryckte. Hur länge en katt kan ligga och trycka beror på kattens personlighets typ, men det kan i värsta fall röra sig om dygn.

Ställ gärna ut mat och vatten på skyddad plats i närheten av där han kom ut. Lägg lite socker i vattnet så fryser det inte lika fort (det är ofarligt för katten när det ges så här över en kortare tid). Ställ gärna en s k baby watcher bredvid så hör ni när någon är där och äter och kan kolla vem det är.

Ställ gärna ut något varmt kryp-in där han kan ta skydd mot väder och vind. Frigolit och halm är bra material att använda.

Sök ffa i skymning-mörker-gryning. Så dags brukar katter vara lite extra aktiva och "modiga". Var ute MÅNGA timmar i sträck så han vågar ge sig till känna!

Har ni möjlighet att erbjuda "en fri väg in" så är det bra! T ex genom att låta en altandörr eller en ytterdörr stå öppen på glänt över natten med väldoftande mat (t ex tonfisk) placerad en bit in i rummet. Tänk dock på er egen säkerhet i första hand om ni testar detta! Kanske har ni rent utav kattlucka där han är van vid att gå ut och in?

Sätt upp MASSOR av efterlysningslappar. Börja med 400 meter bortåt i varje riktning sett därifrån katten försvann. Lägg även lappar i grannarnas brevlådor. Utöka sedan sökområdet/lappandet vart eftersom tiden går. Se till att det hela tiden finns hela o "snygga" lappar uppe, ha gärna datum på dem så folk kan avgöra om lappen fortfarande är aktuell eller inte. Det ska vara så pass många lappar att ingen kan undgå att uppfatta att katten är borta.

Anmäl honom som bortsprungen till polisen på tfn 11414, samt till id-registret. Ring tillbaka till polisen då och då och fråga om de fått in några uppgifter om upphittad matchande katt.

Det kan också vara bra att efterlysa katten på Facebook-sidor såsom Vi längtar hem, Bortsprungna katter -djur.id, Efterlysta djur, Missing Cats Sweden mfl.

En annons på Blockets efterlystsida når också många.

Många katthem har också efterlystsidor/Facebook-sidor där man kan efterlysa sin katt.

En annons i lokaltidningen kan också vara bra.

Hoppas att han snart är hemma hos er igen! Hjärta

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

soundtrack
2015-01-01 20:02
#2

Det är min moster som är kattvakt och hon har gjort det mesta av det du skrivit, själv befinner jag mig i en annan stad :/ jag tror ju också att han ligger och trycker nånstans så vi håller tummarna för att han snart vågar sig hem.

Arvid Lundell
2015-01-15 07:00
#3

Såg en vit lång hårig katt vid pizzerian i åby torshag runt 0600

soundtrack
2015-01-15 09:29
#4

Gud, helt glömt bort den här tråden! Tintin kom hem efter ett par dagar :) Sen är han säkert ute och springer ändå, men han räknas inte som försvunnen längre.

Uppkatten
2015-01-15 17:35
#5

Härligt!!!🎂🎈

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

martdat
2015-01-15 19:28
#6

Underbart ! uppdaterar rubriken :)

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: