Annons:
Etikett01-frågor-allmänt
Läst 5123 ggr
jossan_891@hotmail.com
12/29/14, 1:38 PM

tecken på att innekatt vill vara utekatt

Hej har en katt på 9 månader som river sönder min tapet på ett ställe och biter och river sönder min soffa. Är det så att hon vill ut? Skulle en promenad i koppel hjälpa eller måste jag sälja henne? Hon har två tre träd att riva på. Eller är det så att hon bara är en kattunge? Tacksam för svar.

Annons:
Uppkatten
12/29/14, 4:10 PM
#1

Det låter som att hon behöver massor av lek och stimulans. Har hon någon kattkompis?

Tror att du kan få fler svar på t ex Katter i Fokus än här på Kattpolisen i Fokus.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
12/29/14, 5:11 PM
#2

Föreslår också kattkompis och kastrering, om det inte är gjort.

jossan_891@hotmail.com
1/2/15, 2:56 PM
#3

Oj haha sa du kattpolisen? Undra på att jag inte hittade mitt inlägg på allmänna. Hon har en kompis och är kastrerad. Men de va längesen jag lekte med henne trodde att hon fick stimulans så de räckte med sin kompis

Katthemsmatten
1/4/15, 4:09 PM
#4

Alla katter behöver få stimulans av såväl sin människa som, om de är unga, en kompis. Jag tycker beteendet är ett utpräglat missnöjesyttrande, så du får börja med att ändra ditt beteende. (Sedan blir jag alltid lika förvånad när jag hör/läser att personer som har katter med något beteendeproblem ska omplacera dem som ett ganska tidigt alternataiv - därmed inte sagt att jag läst ditt inlägg på det viset. Vad får folk att tro att andra ska kunna acceptera att en katt exempelvis kissar i möbler om inte jag själv gör det? Bara som en liten, något OT, reflektion.)

Medarbetare Hittekatter iFokus

jossan_891@hotmail.com
1/4/15, 9:47 PM
#5

#4 ska genast skärpa mig och börja leka med henne. Jag skulle lätt kunna lägga hela mitt bidrag (på 10 tusen) påhenne och ha henne kvar men tänkte mer att hon gör såhär för att jag ska fatta att hon vill vara utekatt så är skit glad över att höra att det ända som behövs är att jag leker med henne.

Katthemsmatten
1/6/15, 4:36 PM
#6

Du kan ju också börja träna henne att ha sele och på sikt ta ut henne på promenader. Men då är det viktigt att du fortsätter med det och inte tröttnar efter en tid. Då kan hon nämligen börja protestera mot de uteblivna promenaderna på det enda sätt en katt kan, nämligen genom att kissa i möbler och i övrigt börja hantera dem som klöspelare.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Mandra
7/4/15, 4:42 PM
#7

Jag skulle inte utgå ifrån att hon nödvändigtvis är missnöjd. Jag har en katt som gör likadant. Hon är inte missnöjd, utan nervös. Efter ett svårt trauma som liten. Så klösande kan lika gärna bero på nervositet och oro. Vet du något om hennes liv innan hon kom till dig?
Om hon är nervös skulle t.ex. Feliway doftspray kunna hjälpa (hjälper dock inte alla katter). :)

Upp till toppen
Annons: