Annons:
Etikett17-stockholms-län
Läst 3993 ggr
eimur
12/27/14, 10:54 PM

HEMMA Segersäng/Nynäshamn gråcremefärgad katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hasse är en korthårig grå-cremefärgad katt med tigréteckning på 6 år (född 2008). Han har ett ganska långt och smalt ansikte, likt en oriental, är hög på benen och väger omkring 6,5-7kg. Han har en brunsvart prick i vänstra ögat.

Hasse är id-märkt med grön färg i örat och registrerad hos SKK/DjurID. 

Han försvann kvällen den 25/12-14 i Segersäng (Nynäshamn) under julfirande hos min syster. Hasse är innekatt större delen av året då vi bor i lägenhet i Solna, men är utekatt under sommaren när vi befinner oss i Hälsingland. Han är tam men kan vara skygg för okända människor, barn och andra djur.

Hasse har vistats ute i Segersäng tidigare, men aldrig varit borta såhär länge. Han kan blivit skrämd när han försvann. Har ni sett honom eller vet ni vart han finns? Ring mig, min sambo eller min syster, vi vill ha hem vår lilla gubbe och hans bror vill ha tillbaka sin kompis! Hittelön utlovas till den som kan hjälpa oss att få hem Hasse igen. 

(tel.nr borttaget eftersom katten nu är hemma). / eskils, medarbetare

Annons:
Uppkatten
12/28/14, 9:18 AM
#1

Kolla NOGA om han kan ha blivit instängd någonstans. Det är vanligare än man tror. Kolla varje dörr, fönster, lucka som kan ha stått öppen och som sedan stängts. Sök igenom garage, uthus, lekstugor, växthus, fristående soprum och tvättstugor mm. Katter som blir instängda av misstag ligger ofta och trycker och ger sig inte till känna (även om de normalt sett är sociala), så det är viktigt att kolla av sådana här utrymmen noga. Börja med närmaste fastigheten och sök dig sedan successivt allt längre bort.

Då och då ser vi hur katter blir instängda av misstag sedan de slunkit in i grannhuset/grannlägenheten i samband med att grannen packat bilen för att åka iväg på semester. Det händer även att katter tar sig in i sommarhus som någon kommit för att se till. I sådana fall är det bra att försöka kolla genom fönster om katten kan finnas därinne.

Kolla även så att katten inte blivit uppjagad i t ex något träd. Katter kan ha svårt att ta sig ner igen.

Finns också risk att han blivit ivägjagad av de katter/hundar som normalt vistas där. Då behöver ni söka längre bort, och då är det ofta mest effektivt att söka i skymning-mörker-gryning.

Tänk även på att katter som insjuknar/skadas ute ofta ligger och trycker och inte ger sig till känna. Försök därför leta så noga som möjligt i närområdet.

Sätt upp MASSOR av efterlysningslappar. Börja med 400 meter bortåt i varje riktning sett därifrån katten försvann. Lägg även lappar i grannarnas brevlådor. Utöka sedan sökområdet/lappandet vart eftersom tiden går. Se till att det hela tiden finns hela o "snygga" lappar uppe, ha gärna datum på dem så folk kan avgöra om lappen fortfarande är aktuell eller inte.

Det ska vara så pass många lappar att ingen kan undgå att uppfatta att katten är borta.

Anmäl honom som bortsprungen till polisen på tfn 11414, samt till id-registret. Ring tillbaka till polisen då och då och fråga om de fått in några uppgifter om upphittad matchande katt.

Har sett att du redan efterlyst en del över nätet/Facebook. Fortsätt med det! En annons i lokaltidningen kan också vara bra.

Ställ gärna ut mat och vatten på skyddad plats i närheten av där han kom ut. Lägg lite socker i vattnet så fryser det inte lika fort (det är ofarligt för katten när det ges så här över en kortare tid). Ställ gärna en s k baby watcher bredvid så hör ni när någon är där och äter och kan kolla vem det är.

Ställ gärna ut något varmt kryp-in där han kan ta skydd mot väder och vind. Frigolit och halm är bra material att använda.

Låna/hyr gärna en s k kattfälla från t ex ett katthem. Be om noggranna instruktioner för hur den ska användas! Tänk på att kolla av fällan ofta (varje timme ca) nu när det är så här pass kallt ute, så ingen katt blir sittandes i fällan i onödan i kylan. Det bästa är om man kan sitta t ex i en bil alldeles i närheten och ha koll på fällan från den.

Sök ffa i skymning-mörker-gryning. Så dags brukar katter vara lite extra aktiva och "modiga".

Har ni möjlighet att erbjuda "en fri väg in" så är det också bra! T ex genom att låta en altandörr stå öppen på glänt över natten med väldoftande mat (t ex tonfisk) placerad en bit in i rummet. Tänk dock på er egen säkerhet i första hand om ni testar detta!

Det blir lite många söktips i det här fallet eftersom katten är "på främmande plats" men samtidigt så har han vistats utomhus i området tidigare. Då är det svårare att göra antaganden om hur han beter sig. Du får använda både de tips som brukar ges när det gäller "van utekatt som inte kommit hem" respektive de tips som brukar ges i de fall då "katt kommit ut på främmande område".

Hoppas att han snart är hemma hos er igen! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

martdat
12/28/14, 10:38 AM
#2

ni har fått massor av bra tipps. annonsera även i dagstidning då alla inte har internet .lycka till

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

eimur
12/29/14, 7:47 PM
#3

Ropar, skramlar med mat och har gjort efterlysningar via olika sidor på nätet samt i de mest förekommande fb-grupperna. Har kontaktat Nynäshamns katthem samt Stockholms katthem och lagt ut efterlysning. 

Var och lånade en kattfälla på Nynäs katthem igår som riggades och ställdes ut. Kollade fällan varje timme från kl 17:00 igår fram till kl 13:00 idag. Ingen fångst trots makrill och tonfisk i fällan. Ställde nu upp fällan laddad med torrfoder, vatten och mera makrill och tonfisk så att han kan gå in utan att bli fångad - så kanske han lär sig att det finns mat där inne, vilket kanske underlättar när vi riggar den igen. 

Tips mottages gärna på vad jag mer kan göra för att locka honom till fällan. 

Han hade synts till på en grannes tomt igår vid lunchtid, fällan står nu även på grannens tomt. 

Vill ha hem min kille!!! MItt hjärta går snart sönder!

Uppkatten
12/29/14, 8:40 PM
#4

Bra att katten setts i området!

Hur har du ställt fällan? Viktigt att den står lite skyddat t ex längs med en vägg eller nära ett buskage. Du bör även försöka "dölja" fällan t ex med en filt över, men se till att fällans funktion INTE påverkas av filten. 

Grillad, lite uppvärmd, kyckling brukar dofta gott och locka katter i fällan. MEN ni måste isåfall vara väldigt noga med att ta bort alla kycklingben eftersom tillagade kycklingben kan skada kattens mag-tarmsystem allvarligt.

Tonfisk/makrill i olja är annars bra nu när det är kallt, liksom torrfoder som luktar mkt.

Att "snitsla" med t ex tonfiskspad in i fällan brukar också kunna fungera (häll som en liten smal "stig" in).

Vet att en del lägger t ex torkad kattmynta i fällan.

Mata enbart i fällan och inte på flera andra ställen i området nu när ni har fälla på plats.

Fortsätt gå ut och söka i skymning-mörker-gryning. Var ute i närområdet många timmar i sträck så att katten får chans att våga ge sig till känna. Ha med ficklampa och lys så kanske ni kan få se kattens ögon glimma till.

Är det snö ute så kolla efter kattspår och följ dem.

Fortfarande är det bra om ni kan försöka erbjuda katten "en fri väg in" så som jag har beskrivit i mitt första inlägg. Lägg då gärna något vid den öppna dörren som luktar matte/husse (t ex en nyligen använd t-shirt), alt. använd sand från kattens egen kattlåda och ställ mat en bit innanför dörren.

Håller tummarna! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

martdat
12/30/14, 9:16 AM
#5

ja att hålla ut spadet som ett doftspår brukar göra susen om kissen finns i närheten.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

eimur
12/30/14, 10:19 AM
#6

Fantastiska tips som jag ska testa!

Vad tror ni om att ta med den andra katten ut i koppel? Kan det locka fram Hasse? Hasse är trygg med Torsten (den andra katten).

Annons:
Uppkatten
12/30/14, 11:58 AM
#7

Om den andra katten är van vid att gå ut i koppel så kan det vara värt ett försök. Vi ser då och då på efterlyst-sajterna hur en kattkompis i koppel har kunnat "spåra" sin bortsprungna kompis. MEN är din andra katt INTE van vid att gå i koppel så ska du inte ta ut honom! Då riskerar du att få två bortsprungna katter istället för en, vilket naturligtvis inte är bra nu i vinterkylan och med nyårsafton i antågande.

En del testar även med att ta ut sin andra katt i transportbur, men även där finns risk att den katten då tar sig ut, vilket vore olyckligt, samt att det kan bli ordentligt kallt för en katt att sitta utomhus i en transporbur så här års. Så det där med tranportburen skulle jag själv inte prova!

Själv skulle jag fortsätta att jobba på med fällan. Det kan ta några dagar innan katten vågar sig in i fällan, så håll ut!

Fortsätt också att lappa överallt.

Var också ute så mycket du bara orkar och "vänta" på Hasse ute, särskilt i skymning-mörker-gryning. Själv återfann jag min egen katt efter 3 dygns väntan utomhus… (var inne bara kortare stunder, dock var det sommar då…).

Jag läste ett lite udda tips på en utländsk söksajt som du kanske också kan testa. Jag vet alltså inte alls om det fungerar. Där stod det att man skulle tända ett stearinljus ute. Om katten finns i närheten och får syn på detta så dras den "som en magnet" till stearinljuset. Kan vara värt att testa när man ändå är ute och letar - MEN se till att själv finnas i närheten, katters päls kan ju dessvärre ta eld. Kanske kan man använda sig av en ljuslykta? Känns ju i alla fall lite tryggare.

Håller tummarna för er!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

martdat
12/30/14, 1:45 PM
#8

det var ett nytt tipps… allt är värt att prova 👋

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Uppkatten
1/1/15, 7:57 AM
#9

Hasse är hemma!!! 🎂🎈❤️Förståndig katt som valde att komma hem igen på det nya året! Njut av honom nu! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

martdat
1/1/15, 9:12 AM
#10

Är han?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Uppkatten
1/1/15, 9:30 AM
#11

Yes, uppgifter på Facebook! 🙂

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

eimur
1/1/15, 10:19 AM
#12

Hasse är nu hemma igen!!!! Tack för alla tipd och allt stöd! ❤️ Igår ropade vi och lockade med väldoftande mat samt sprayade kattmynta i hans transportbur som vi ställt på bron utanför ytterdörren. Men ingen lycka :/ Fyrtio minuter efter alla hemska fyrverkerier sitter vi i soffan med syster och familj. Svågern ska gå upp och lägga sig och kikar ut genom fönstret vid ytterdörren och bron där jag ställt buren. Svågern stirrar till, vänder sig mot oss i vardagsrummet och säger "det är en katt i buren… Hasse sitter i buren…" Vi springer dit tittar ut och öppnar dörren. Och visst är det Hasse! En smal, hungrig, törstig kille med lite röda öron kommer in genom dörren. Så nu, sex dagar ute på rymmen, är han äntligen hemma igen! Tack igen för alla kloka tips och idéer! Ni är guld värda!!!

Uppkatten
1/1/15, 10:24 AM
#13

Härligt att läsa! Var lite försiktig nu när du "matar igång" honom igen eftersom vi inte vet i vilken utsträckning han har haft tillgång till mat där ute. Är han van vid att äta blötmat så är det det bästa i det här läget. Ge honom riktigt små portioner mat, men ofta (varannan timme cirka). Du kan sedan successivt återgå till ett mer normalt måltidsmönster inom loppet av ca en vecka. Och förstås: direkt till veterinär om han verkar må dåligt på något sätt!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
eimur
1/1/15, 10:33 AM
#14

Tack! 

Vet någon hur jag gör när jag skriver att han är hittad i rubriken?

Uppkatten
1/1/15, 10:38 AM
#15

Någon av administratörerna kommer snart att gå in och skriva "HEMMA" i rubriken! 🙂

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: