Annons:
Etikett18-uppsala-län
Läst 9595 ggr
Maria Klang
2014-12-23 10:35

HEMMA Storvreta Efterlysning av katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag efterlyser min katt Bamse!

Han försvann från Himmelsvägen 54 i Storvreta den 19 december 2014.

Söker febrilt efter honom nu. Han är röd och vit.  11 år gammal. Skygg och går inte nära människor. Han är öronmärkt med E 61 56 i vänster öra. Men det syns väldigt dåligt nu.

Hans vänstra öra har inte mycket päls på utsidan och han hade halsband med namntub på sig vid försvinnandet. Hans svans är 35 cm lång och randig. Han har även kraftig tigerhäng.

Han lyssnar till både Bamse och Bäbis!

Vi saknar honom och är mycket oroliga. Jag hoppas någon har sett till vår älskade katt! Ser ni till honom så kontakta mej och jag heter.

Maria Klang

(tel.nr borttaget eftersom katten nu är hemma). / eskils, medarbetare

Annons:
Uppkatten
2014-12-23 10:57
#1

Van utekatt som inte kommit hem alltså? Sökfrågan i de lägena är: "Vad hindrar katten från att komma hem?".

Kolla NOGA om han kan ha blivit instängd någonstans. Kolla alla uthus, förråd, garage, växthus, lekstugor o s v i närområdet. Varje lucka, fönster eller dörr som kan ha stått öppen och sedan stängts. Det räcker inte med att öppna och locka lite eftersom många katter gömmer sig och är tysta när man letar efter dem. Man måste därför leta igenom varje byggnad noga. Börja med det egna huset och be sedan att successivt få söka av grannarnas fastigheter. Grannar brukar vara väldigt bussiga i de här lägena är min erfarenhet.

Fråga också om de haft ngn lucka/dörr eller liknande öppen den dagen som katten försvann.

Du har ingen granne som rest bort över julen och där katten kan ha slunkit in i huset/garaget medans bilen packades? Det är dessvärre inte helt ovanligt.

Sök också av det område där katten normalt brukar vistas mkt noga. Katter som insjuknar eller skadas ute ligger ofta gömda och trycker.

Sätt upp efterlysningslappar minst 400 meter bortåt i varje riktning. Lägg även lappar i grannarnas brevlådor.

Ring polisen på 11414 och anmäl honom bortsprungen. Fråga om de har fått in uppgifter om upphittad/trafikskadad katt som matchar.

Kontakta även id-registret och anmäl honom bortsprungen. Är han inte reggad så kontaktar du SKK/SVERAK och ber att få göra det akut.

Efterlys honom under privata annonser på Uppsala katthems/Föreningen Samvetets hemsida.

Efterlys honom på Facebook-sidor så som Vi längtar hem, Efterlysta djur, Missing Cats Sweden, Bortsprungna katter - djur.id. Det finns även en Facebook-grupp för kattägare i Uppland där jag tror att man kan lägga ut en efterlysning.

En annons under efterlysningar på Blocket kan också vara bra.

Eftersom du skriver att hans örontatuering är mkt suddig så bör du även mejla katthemmet/närbelägna veterinärmottagningar/Ultuna och höra om de har fått in honom (halsband och namntuber kan ju dessvärre ramla av).

Håller tummarna för att han snart är hemma hos er igen!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2014-12-23 11:44
#2

Att katter gömmer sig och är tysta när de blivit instängda lär f ö vara ngn slags biologisk överlevnadsmekanism har jag läst.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria Klang
2014-12-23 12:06
#3

Jag har gjort så gott som allt detta du har skrivit. Vad kan jag göra mer? Dock ska jag ringa upp polisen i Uppsala också. Jag har efterlyst honom på många sidor på internet och på FB. Jag vill bara att han skall komma hem. Jag kan bara hoppas nu att någon har sett honom och ser min efterlysning.

Maria Klang
2014-12-23 12:07
#4

Tack för alla tips. De är guld värda. <3

[[eskils_]]
2014-12-23 12:51
#5

Tror också att Bamse kan ha gömt sig, eftersom han är en skygg katt. Någon grannkatt i området kan ha skrämt honom. Min gammelkisse låg en gång under grannens altangolv och tryckte, och en gång hade han smitit in till en granne som sedan reste bort. Då fick man vara detektiv och lista ut vem som kunde ha nyckel dit.

Lägg lappar i alla brevlådor i området och ring på dörrarna.  Där ingen öppnar kan du ropa på honom genom dörren. Titta också utifrån på fönstren om han sitter där instängd. Det kan ju vara boende som har rest bort över julen!

Antar att han är kastrerad? Bra att han är ID-märkt! Är märkningen även registrerad hos DjurID (130 kr) eller Sverak (gratis)?

Om du skriver Hittelön i efterlysningarna så ökar chanserna att återfå honom.

Skriver ortsnamnet först i rubriken, så syns det bättre.

Uppkatten
2014-12-23 13:07
#6

Börja med att göra ALLT det som beskrivits här ovan.

Uthus/stängda utrymmen kan behöva sökas av om och om igen. Känner bl a till ett fall där en lekstuga söktes igenom men först vid andra tillfället man sökte hittades katten där. Och då är ändå inte en lekstuga spec. stor att söka igenom. Katter har också hittats t ex i grannens husvagn, innanför stängda luckor på folks tak o s v, det verkar inte finnas ngn hejd på var katter kan bli instängda… Man får försöka ha fantasi och "kattögon" + mkt god hörsel när man letar. Har man sökt igenom sin egen och grannarnas fastigheter så går man vidare och ber att få söka av ytterligare fastigheter lite längre bort.

Har du redan satt upp MASSOR av lappar minst 400 meter bortåt i varje riktning så utökar du sökområdet ytterligare. Det är viktigt att ingen kan missa att katten saknas!

Det har inte varit några hantverkarbilar eller flyttlass i området där han kan ha klivit ombord? Det händer också lite nu och då.

Annars så är efterlysningar över nätet/Facebook viktiga. Och där - liksom i sökandet i övrigt - gäller det att söka - och att fortsätta söka. Allt för många ger upp allt för fort. Det kan ta både dagar, veckor, månader och ibland t o m år innan en försvunnen katt hittas. Men att söka mkt AKTIVT redan i ett tidigt skede ger ofta ett gott resultat.

Se också till att uppdatera dina lappar och annonser regelbundet så att folk får veta att katten fortfarande är försvunnen. Byt ut lappar, ändra design på lappar som sätts upp, använd nya foton, skriv datum på lapparna och se till att lapparna ser fräscha ut o s v. Det är jätteviktigt! Se också till att lapparna verkligen är synliga (gör dem rätt stora o gärna färggranna). Utlova gärna hittelön.

Har du testat att annonsera i UNT? Det kostar visserligen en del, men då blir annonsen synlig för många.

Håller tummarna och fortsätter hålla koll efter honom på efterlyst-sajterna.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Uppkatten
2014-12-23 19:37
#7

Såg på Facebook att Bamse är hemma igen!!!

Vilken julklapp ❤️!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria Klang
2014-12-23 21:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Den bästa bästa julklappen. Ever! 
Bamse min bäbis är hemma!!!!!

Uppkatten
2014-12-23 21:50
#9

Njut!!! 🎈🎂❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
2014-12-23 22:20
#10

Glad nyhet, grattis! 🙂

Tar bort tel.nr och skriver HEMMA i rubriken.

kattöga
2014-12-24 08:44
#11

Vilken härlig julklapp! Grattis till Bamse och hans familj! 🎁

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: