Annons:
Etikett062-falkenberg
Läst 7490 ggr
wingren
2014-12-04 14:09

Falkenberg Hjälp, hittekatt/utekatt, infångning,

Är en kattmamma med tre ungar (uppskattningsvis 10-12 veckor) som springer runt i vårt lägenhetsområde. Hon är skygg men ungarna är mest nyfikna, dock tillbakadragna. Någon som har ett bra tips på hur man kan fånga in dem? Har pratat med djurskyddsföreningen och dem backar upp oss och hjälper till att leta efter jourhem samt betalar för kostnader. Kattmamma är "känd" där sedan tidigare men de har inte lyckats fånga in henne eller hennes föregående kullar tidigare. Snart är det vinter även här i södra sverige och jag vill verkligen försöka göra det bästa av situationen. Har någon tips, råd eller erfarenhet dela gärna med er. Ska prova med kattmat samt korv och köttbullar men vet inte hur jag ska bete mig så man inte bara skrämmer dem ännu mer. Och om någon kan eller vet någon som kan vara jourhem i Falkenberg/halland hör gärna av er. Tack på för hand.

Annons:
[[eskils_]]
2014-12-04 14:48
#1

Skriver ortsnamnet först i rubriken, så syns det bättre.

Uppkatten
2014-12-04 17:16
#2

#0 Lägg även in detta på Hittekatter i Fokus tycker jag! Jag skulle tro att du måste börja med att etablera en matningsplats där de får mat varje kväll vid ungefär en och samma tid. Det måste vara en skyddad plats där katterna inte riskerar att råka illa ut. Ställ också ut vatten. För att förhindra att vattnet fryser så fort så kan man prova att lägga lite socker i vattnet. Det är inte skadligt då det ges tillfälligt över en tid. Så småningom kan man ställa ut en kattfälla där kattfamiljen är van vid att matas, men det bör göras av någon som har vana eller efter noggranna instruktioner eftersom det är kattungar med i bilden och det är viktigt att ingen kattunge blir klämd av fällan. Har katterna någonstans att gå in just nu? Annars bör ni försöka fixa en frigolitkoja åt dem som ni fyller med halm så att de kan ta skydd där mot väder och vind. Även den måste stå skyddat så att inte folk eller hundar kan skada katterna. Tips på hur man gör frigolitkojor finns på http://v3.goteborgskatthjalp.com/index.php/foervildade-katter-tnr/tnr-mer/tnr-mer-nedladdning/160-mer-tnr/tnr-mer-nedladd/329-tnr-katthus

Du kan också googla på "kattkoja" och sedan välja "bilder".

På Göteborgs katthjälps hemsida finns massor av tips om hur man hjälper katter som lever ute.

Det är väldigt viktigt att katterna får mat varje dag, annars kommer kattungarna ganska snart att frysa ihjäl alt. att svälta ihjäl. Det krävs mat för att de ska kunna hålla värmen uppe.

Googla också på "Alla katthem i Sverige" så får du upp en lista på katthem som kanske kan hjälpa dig! Kattungar brukar man försöka ta in så fort som möjligt. Välj katthem som är vana vid skygga katter och som även hjälper mammakatten!!!! De allra flesta skygga katter går att hjälpa till ett fortsatt gott liv, men tyvärr avlivas de ofta trots det. Så här små kattungar går ALLTID att tämja (även om det fortfarande finns de som påstår motsatsen).

Men testa att lägga ut detta på Hittekatter i fokus också, där finns flera med vana vid liknande situationer som kan råda dig.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: