Annons:
Etikett151-nyköping
Läst 8179 ggr
Kisen bengalkatt
2014-11-28 11:29

Nyköping BENGALkatt bortsprungen sen 3/11

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

AKUT ta in honom i värmen!

10 ÅR   KASTRERAD     BLACK MARBLE-teckning, skarpa kontraster SVART/BRUNT

Hittelön 1000:-    även för mobilbild som leder till att han infångas välmående!

                   Maila j_eriksdotter@hotmail.com

Annons:
[[eskils_]]
2014-11-28 11:37
#1

Här finns bra tips på vad du kan göra: http://kattpolisen.ifokus.se/articles/4d714ebfb9cb462244061878-nar-din-katt-ar-bortsprungen?discussions-1

Eftersom Kisen är en renrasig katt tar jag för givet att den är registrerad hos DjurID (kostar 130 kr) eller Sverak (gratis). Utan registrering är ID-märkningen meningslös.  

Obs i DjurID måste man kryssa i rutan att de får visa ens kontaktuppgifter, för att en ev upphittare själv ska kunna se vem som äger katten utan att behöva ringa DjurID (= SKK) på kontorstid. Där kan man också anmäla när katten är bortsprungen.

Även i Sverak får man kryssa i att kontaktuppgifterna ska visas.

Bra med hittelön!

Uppkatten
2014-11-28 15:28
#2

Ledsamt att han fortfarande är försvunnen.

Fortsätt lappa i allt vidare cirklar, efterlysa på nätet o s v.

Håller tummarna för att ni snart får det där magiska telefonsamtalet om att någon har hittat honom ❤️.

Jag fortsätter spana efter honom på de hittekatts-sidor jag följer.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annebeate
2014-11-28 20:14
#3

Var i Nyköping försvann han?

Kisen bengalkatt
2014-11-29 13:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ekensbergs villaområde. Nära Svärtavägen, närmare bestämt Bellisgången.

annebeate
2014-11-29 17:15
#5

Flera katter försvunna i Nyköping den senaste tiden. Ta kontakt med de andra ägarna här på forumet som anmält sin katt försvunnen. Det känns oroande.❤️

Kisen bengalkatt
2014-12-08 15:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Kisen är fortfarande bortsprungen, sedan en månad. 

De två katterna Sneo (svartvit) och Pascal/Stefan (gråspräcklig m tratt) är hemma igen. Glädjande besked. Hjälp mig med råd hur jag ska hitta Kisen. Tror ni han går omkring ute, eller har han blivit stulen?

Har fått två tips från folk som tror sig sett honom i hamnen, men båda gångerna har man strax därefter sett någon annan katt, så jag vet inte vad jag ska tro. Tänker inte sluta leta efter "Kisen" någonsin.

Annons:
Uppkatten
2014-12-08 16:02
#7

Du måste förutsätta att han är kvar ute "tills motsatsen är bevisad".

Fortsätt att sätta upp efterlysningslappar. Se till att uppdatera dina lappar så att de ser nya och fräscha ut, designa gärna om dem. Sätt datum på lapparna så att folk förstår att du fortfarande letar. Prova med att höja hittelönen.

Ring tillbaka till polisen regelbundet. De är dåliga på att matcha upphittade katter med saknade katter.

Lappa särskilt noga i områden som det kommer in tips ifrån. Be att folk försöker fota katten de tipsar om.

Åker du på tips utomhus, så försök söka i det aktuella området i skymning-mörker-gryning, d v s under dygnets lugna del.

Har du annonserat i lokaltidningen? Utökat området som du lappar? Har du satt upp lappar där många djurintresserade alt. hundägare rör sig (t ex zoo-affärer, rasthagar för hundar o s v).

Har du bett hemtjänstpersonal, vaktmästare, tidningsbud och andra som rör sig mkt ute t ex under tidiga morgnar att hålla utkik? Hur är det med folk som jobbar/vistas i hamnen - har du varit där och lappat och pratat med folk där?

Minns inte om/hur Kisen var id-märkt, men tyvärr känner ju inte alla som hittar en katt till att de kan vara chipmärkta…

Tyvärr finns det även folk som plockar in katter och som sedan vill behålla dem/inte har vett att söka efter ägaren. Kanske tror man sig också kunna sälja katten och tjäna en slant på den. 

Kisen har varit borta en månad nu, skriver du, och många katter blir ju kvar ute betydligt längre än så, så jag anser absolut att du ska utgå från att han är kvar ute och fortsätta att leta systematiskt efter honom.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

martdat
2014-12-08 21:27
#8

smart med en karta. hoppas fler ser i området och hjälper till att leta.  🙂

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Kisen bengalkatt
2014-12-10 20:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Tack för era värdefulla tips och synpunkter. 

Jag  håller med om allt.  Väldigt skönt att få uppmuntran. Det behövdes i detta läge. Många slutar kanske leta och hoppas då det gått en tid och det är ju helt sant som uttryckt här ovan att man inte behöver ge upp. 

Har också tänkt på det där med att någon tar katten och hoppas kunna sälja den. Tyvärr tänkter jag mig också att det förekommer, även om jag inte kan förstå hur någon människa kan handla med liv. Katten har ju också känslor. Om katten får välja så vill han ju till sitt hem. Jag tycker så oerhört synd om Kisen om han råkat ut för att bli stulen och att han inte får en chans att åldras här hemma hos oss och få en värdig andra halva av sitt kattliv. Han är ju trots allt 10 år och vissa katter lever upp till 10 år till, men långt ifrån alla är pigga hela tiden. Tråkigt också för den som köper en katt och tror att de har minst 15 år framför sig, då det kan vara svårt att avgöra kattens ålder utan veterinärs hjälp. 

Men jag kämpar med att inte haka upp mig på ovanstående och tar till mig rådet att utgå ifrån att Kisen finns någonstans därute till motsatsen är bevisat, som du så klokt skrev, Uppkatten.

Kul också att du tyckte det var bra med karta, martdat. Jag föreställer mig att det kan göra att fler som känner till området lägger på minnet var en katt är borta och att det på så sätt ökar chanserna att katten kommer tillbaka. Det är inte så många klick bort att print-screena en kartbild från eniro eller google maps och klistra in den i t ex Paint, där man sen fyller i lite text och någon markering vart det gäller. Hoppas fler upptäcker fördelarna med det.

Uppkatten
2014-12-10 21:28
#10

Jag vet inte hur mkt man kan få för en "medelålders" bengal utan papper om man försöker sälja den t ex på Blocket…?

Vad händer om man erbjuder samma summa (på ett ungefär) som hittelön…? (Om man har möjlighet förstås).

Då kanske en ev. upphittare ser det som ett "lättare sätt" att tjäna pengar på…?

Det är i alla fall en tanke som slagit mig, men jag vet förstås inte om folk "fungerar" på det sättet….????

Själv skulle jag inte kunna ta emot hittelön, jag skulle bara vara så otroligt glad över att kunna hjälpa en katt och dess familj att återförenas igen. Insisterade man så skulle jag be att hittelönen fick gå till ett SVEKATT-anslutet katthem istället… och hjälpa fler katter…

Jag håller tummarna för att han snart är hos er igen ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: