Annons:
Etikett17-stockholms-län
Läst 6823 ggr
MammaAnna
2014-10-09 10:20

Ekerö, Sthlm Bigger är borta!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Jag blev så glad när jag läste om hur försvunna katter kommit tillbaka tack vare den här hemsidan.

Vår katt, Bigger, en 2,5-årig kastrerad hankatt, bengal, gick ut på kvällen den 21 september och har inte kommit hem igen. Det ösregnade i flera dagar och kanske har han sökt sig in i ett uthus eller förråd eller in i värmen någonstans. VI är väldigt ledsna och vi har letat och satt upp lappar och hoppas att han kommer hem igen. 

Han hör hemma i Ekerö Prästgård, nära Nibbla, Sundby och Nyckelby på Ekerö och vi hoppas så att någon här kanske har sett till honom.

Ring gärna i så fall: 0707154650.

Tack! 

Familjen Davis

Annons:
[[eskils_]]
2014-10-09 11:58
#1

Är Bigger ID-märkt och registrerad i Sverak eller SKK?
Har ni anmält försvinnandet till polisen tel 114 14?

Skriver ortsnamnet i rubriken, så syns det bättre.

MammaAnna
2014-10-09 14:43
#2

Hej

Ja, Bigger är ID-märkt med chip och registrerad i Sverak. Idag upptäckte jag att vi har missat att registrera honom hos SKK men det har jag gjort nu, Måste skriva under att våra uppgifter får publiceras så det tar ett tag men redan nu har de gjort en anteckning om att han är borta. Jag har också anmält till polisen för snart två veckor sedan.

Det är ganska typiskt att jag tänker på det här med registrering först när han har försvunnit. 

Tack för ortsnamn i rubriken, det gör allt tydligare.

Uppkatten
2014-10-09 17:21
#3

Lägg in annons på Stockholms katthems efterlystsida. Efterlys honom på Blockets efterlystsida, på Facebook-grupper som Vi längtar hem, Bortsprungna katter  - djur.id, Missing Cats Sweden mfl. Ni bör också sätta upp efterlysningslappar minst 400 meter bortåt i varje riktning sett därifrån han försvann (MASSOR av lappar!) samt lägga efterlysningslappar i folks brevlådor. Be dem särskilt noga kolla uthus, garage, lekstugor, växthus etc. Det är vanligare än man tror att katter blir instängda av misstag. Man måste leta NOGA i byggnader eftersom instängda katter ofta gömmer sig och inte ger sig till känna.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MammaAnna
2014-10-09 21:19
#4

Stort tack för alla goda råd och tips! Jag har just lagt in annonser på Stockholms katthem och Blocket. Ska fixa Facebook också. 

Jag har stoppat lappar i alla brevlådor i området men ska göra samma sak åt andra hållet nu också. Usch, känns verkligen ledsamt och barnen är sorgsna.

Tack igen för all hjälp.

[[eskils_]]
2014-10-09 21:47
#5

Du kan nog inte nöja dig med att ha ringt polisen för ett par veckor sedan. De tar kanske inte kontakt med dig själva om de får in upplysningar om en upphittad katt. Så bäst att höra av sig till dem då och då. 

Här finns bra tips på vad du kan göra: http://kattpolisen.ifokus.se/articles/4d714ebfb9cb462244061878-nar-din-katt-ar-bortsprungen?discussions-1

Andra ställen där du kan efterlysa din katt:

http://www.upphittat.se/upphittade_katter/upphittad_katt.php?typ=Upphittad&kategori=Djur&detaljerad_kategori=Katt&sida=hittegods

http://www.hittadjur.se/index.php?page=case&type=0&county=13&next=0       (landskap)

http://kattpolisen.ifokus.se/discussions/539c70eace12c405f000023e-soktips?discussions-4

http://www.hittakatten.info/

https://www.facebook.com/djuridkatter?fref=ts

Efterlys katten på olika facebook-grupper t ex  Efterlysta djur, Hjälp katter hitta hem igen, Försvunna Katter, m fl.

annebeate
2014-10-09 22:01
#6

Följ de utmärkta råd ni fått för att hitta er katt. Så viktigt att ligga i med olika medel för att hitta Bigger. Vad man gör den första tiden kan vara helt avgörande.

Annons:
Uppkatten
2014-10-09 22:04
#7

Är det här en katt som är van vid att vistas ute, och är han i så fall van vid att vistas ute i det här området?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MammaAnna
2014-10-13 22:22
#8

Hej och tack för alla fina tips.

Bigger är van att vara ute. Under den varmare delen av året är han ute på nätterna och fångar möss. När det är kallare låter vi honom vara inne. Hittills har han varit borta två nätter som längst. Förra året, när snön kom, kunde jag äntligen följa hans spår upp till grannens bod där han kurar ihop sig ibland.

Bigger jamar högt och är sällskaplig. Är vi ute i trädgården eller i den angränsande skogen så söker han upp oss. Ibland händer det att han sitter och klagar högt bakom en buske bara för att bli hittad av barnen och lekt med. Han är verkligen härlig.

På mina många promenader med torrmatsburken, när jag är ute och ropar och letar, har jag mött många hundägare som efter att ha sett lappar på anslagstavlor eller fått en i sin brevlåda kontinuerligt håller ett öga efter Bigger. Det är verkligen fantastiskt hyggligt.

Någon gissade att han har blivit stulen. Jag vet inte men om någon har stulit en ID-märkt katt som är polisanmäld och även anmäld försvunnen hos Sverak och SKK fångas det upp ifall katten skulle hamna hos en veterinär?

martdat
2014-10-15 20:32
#9

tyvärr inte säkert då de  inte har rutin på att kolla chip, men du kan ju kontakta de veterinärer du har i området och lämna dem en bild.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Uppkatten
2014-10-15 20:44
#10

Min erfarenhet är dessvärre samma som för #9, d v s jag har aldrig varit med om att veterinärer kollat - via chip - vilken katt de behandlar eller att den verkligen tillhör mig. Men självklart borde veterinärer jobba på det sättet!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
2014-11-11 13:26
#11

Hur har det gått?

MammaAnna
2014-11-24 12:49
#12

Hej

Fortfarande ingen katt. Vi har ett tips på en död katt på en åker nära oss men det var inte vår katt. Känns lite konstigt att Bigger som är så social inte har synts till. Kanske blev han instängd eller kanske mötte han något större rovdjur i skogen. Vi har inte gett upp hoppet ännu och hoppas att han är en av de katter som kommer tillbaka efter flera månader på egen hand.

Uppkatten
2014-11-24 16:27
#13

Fortsätter hålla tummarna!!! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: