Annons:
Etikett14-örebros-län
Läst 10403 ggr
VilmaKristina
9/11/14, 7:02 PM

Lindesberg/Sågmyra Upphittad!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har funnit en grå hona i Lindesberg. Väldigt undernärd men väldigt kelig och orädd. Hon är definitivt någons katt. Hon är tatuerad men den är svårtydd. Hon har en vit fläck på magen. Om någon känner igen denna keliga hona kontakta mig här på iFokus eller ring/smsa 070-467 52 46 Det är min mammas nummer och av henne får du svar snabbast! Hon finns hemma hos oss för tillfället.

  • Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.


Annons:
Uppkatten
9/11/14, 7:12 PM
#1

Fukta tatueringen och lys sedan med en ficklampa från örats baksida så blir det lättare att tyda tatueringen. Ta bort hår och smuts ur örat först vid behov. Fota gärna tatueringen och lägg ut bild här, eller skriv de siffror/bokstäver ni kan tyda så kan vi försöka hjälpa till att tyda tatueringen/söka i registren.

En del katter med örontatuering är även chipmärkta. Om hon har ett chip eller inte kan kollas gratis hos veterinären. Många veterinärer är också duktiga på att tyda örontatueringar.

Anmäl henne som upphittad till polisen på 114 14.

Lägg ut en annons om upphittad katt på Blockets efterlystsida.

Efterlys hennes ägare på katthemmens hemsidor/facebooksidor.

Efterlys hennes ägare på Facebook-sidor som Vi längtar hem, Bortsprungna katter - djurid, Missing Cats Sweden.

Efterlys hennes ägare i lokaltidningen.

Sätt upp lappar där ni efterlyser kattens ägare i närområdet. Att katten är smal behöver inte alltid bero på att den är vilsen/övergiven, ibland kan det istället vara en effekt av t ex njursvikt hos katten.

Hoppas att ni hittar ägaren och att det är en älskad och saknad katt!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

VilmaKristina
9/11/14, 7:57 PM
#2

Nu har vi tytt tatueringen och någon som känner till lilla Skrållan från Sågmyra?

Ägaren har inte givit ut information men vi har kontaktat polisen.

  • Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.


[[eskils_]]
9/11/14, 9:27 PM
#3

Är kissen från Sågmyra har hon färdats långt. Det ligger nordväst om Falun, över 10 mil från Lindesberg.

Här är de närmaste katthemmen, kanske ägaren har efterlyst katten där:

Animalen Falun
Avesta Katthem
Bergslagskatten
Djurens Vänner Borlänge

Tack för att ni ställer upp och hjälper kissen!

Jag skriver Lindesberg/Sågmyra först i rubriken, för ordningens skull.

Uppkatten
9/11/14, 9:51 PM
#4

Om katten är registrerad i SKKs register så bör ni kunna ringa dem dygnet runt numera (har jag hört) och få uppgift om vem ägaren är.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

VilmaKristina
9/12/14, 9:55 AM
#5

Vi har fått tag på ägaren och detta är troligtvis Skrållan från Sågmyra som försvann därifrån för 1 år sedan!

  • Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.


Uppkatten
9/12/14, 10:04 AM
#6

Underbart!!!

Håller tummarna för att det verkligen är hon ❤️

Hör av dig och berätta hur det går!

Vilken tur att ni uppmärksammade katten och att hon är id-märkt och registrerad!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
[[eskils_]]
9/12/14, 10:47 AM
#7

Härligt! 🙂 Säger som Uppkatten, tur för Skrållan att hennes ägare hade id-märkt och registrerat henne! 🌺

(Och alla ni som läser här - har NI id-märkt och ägarregistrerat ERA katter??? Om inte, gör det bums!!! Chipmärkning kan göras utan att katten behöver sövas ner.)

kattöga
9/12/14, 1:33 PM
#8

Vilken underbar solskenshistoria om det är Skrållan ni, underbara människor, tagit hand om! 🌺

(Har endast chipmärkta katter här! )

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

VilmaKristina
9/12/14, 6:48 PM
#9

Såhär ligger det till!

Skrållans ägare har förklarat situationen och vill inte ha tillbaka henne då hon endast kommer rymma igen. Tanken är att vi ska lämna henne till ett katthem även fast jag skulle vilja behålla henne.

Det är otroligt att en katt som varit borta 1 år kommer fram såhär.

Nej hon har inte gått 10 mil hit utan hon rymde och bodde hos en familj som flyttade och tog med henne och måste ha rymt därifrån.

Det var lilla Skrållans historia och vi hoppas nu att hon kommer få det bra hos en ny familj!(eller förhoppningsvis hos mig) 😉

  • Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.


kattöga
9/12/14, 6:56 PM
#10

åååh, vad jag håller tummarna! Sorglig historia men jag hoppas den får ett väldigt lyckligt och gott slut! ❤️

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Uppkatten
9/12/14, 8:01 PM
#11

Men familjen som hon rymde ifrån senast, vill inte de ha tillbaka henne?

Jättemärklig historia det här! Speciellt att inte vilja få hem katten med motiveringen att "hon kommer att rymma igen". De kan väl prova att ha henne som innekatt då? Göra en rastgård åt henne? In-nätad balkong? Många katter som har levt ute som hemlösa vill f ö aldrig mer ut igen eftersom livet där ute har varit så pass svårt för dem.

Vill också att du ska veta att det kan vara svårt att få plats för en katt på ett katthem. De har ofta mer än överfullt (det saknas ca 2000 katthem i Sverige för att man ska kunna ta hand om alla hemlösa katter). Men självklart ska du ändå be att få ställa henne på kö till ett katthem. I det skicket som hon är i får hon inte bli kvar ute i hemlöshet för det klarar hon inte så länge till!  

Välj i första hand att vända dig till ett SVEKATT-anslutet katthem (se på SVEKATTs hemsida vilka som är medlemmar där). Tyvärr finns det en del andra katthem som är rätt så avlivningsglada. Kolla upp noga ifall ni lämnar henne ifrån er.

Hoppas att den här lilla fina katten får ett fortsatt bra liv. Skönt att du/ni bryr er om henne!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kattöga
9/12/14, 8:03 PM
#12

Jag håller bara med Uppkatten! I allt hen skriver! 😢

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Uppkatten
9/12/14, 8:51 PM
#13

Den här katten måste ju därtill räknas som ägd…? Och som ägare till katten är man skyldig att ge katten tillsyn två gånger per dag…? Knappast upphittarens uppgift att omplacera en ägd katt…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
VilmaKristina
9/13/14, 3:23 PM
#14

#11 Vi har kontakt med ett djurhem som vi adopterat från förut och dom har möjligtvis plats för jourhem åt henne, fast det är stor chans att vi behåller henne! Det är komplicerat och vill inte skriva ut för mycket men Skrållan rymde pga av deras hundar och hundarna är kvar så ägaren anser att hon inte kan bo där. Jag vet inte vad min mamma och ägaren sagt men hon ska tex ge tillbaka pengarna vi förlorat på att lägga ut annonser osv! :)

  • Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.


[[eskils_]]
9/13/14, 4:58 PM
#15

När du säger ägaren, menar du då ägaren i Sågmyra eller den familj som katten rymde ifrån i Lindesberg? Vill inte den familjen ha tillbaka henne?

Om ni lämnar henne till ett katthem, se upp så hon inte hamnar på Huskatten i Västerås!!! Där finns en föreståndare som älskar att avliva katter, och sedan skriver hon i facebook att "nu är fina kissen lycklig, nu har kissen fått det bra…" 🤢

Uppkatten
9/13/14, 6:20 PM
#16

Jag vill också varna för huskatten i Västerås, där pågår det saker som inte borde få pågå. Har f ö samma fråga om ägarförhållandena som #15, vill inte den andra familjen heller få tillbaks den här lilla katten?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

VilmaKristina
9/13/14, 6:37 PM
#17

#15

Ägaren i Sågmyra menar jag, vi vet inte vilka de är och vet inte hur vi ska få kontakt med dom.

Det är inte deras katt och om vi kommit överens med ÄGAREN hur vi ska göra så tror jag att dom är uteslutna. Men som sagt vet jag inte vad ÄGAREN och min mamma har sagt mer. 🙂

Örebro katthem har vi tagit kontakt med, vi har fått en jourplats åt henne men vi vet inte om vi ska ha kvar henne eller inte.

Vi adopterade som sagt en katt därifrån förut, en inavlad liten kattunge-stor hona som tyvärr vi bara fick 3-4 år med. Min pappa vill inte att det ska hända igen, att vi tar hem en katt som inte är helt frisk(+13 år)och sedan dör efter 1-2 år. Vi har redan en 11 årig hona som är största  prio så om dom inte skulle gå ihop så skulle vi inte kunna ha Skrållan även fast hon har fått hela familjen att smälta!

  • Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.


Uppkatten
9/13/14, 8:55 PM
#18

Örebro katthem är med i SVEKATT och är ett bra val om ni inte själva kan behålla Skrållan.

Skrållans ägare bör kunna berätta vem hon har bott hos…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

martdat
9/15/14, 12:26 PM
#19

är ni säkra på att det är rätt katt?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

VilmaKristina
9/15/14, 1:11 PM
#20

#19

Vi har ju kollat upp tatueringen?

  • Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.


Annons:
Uppkatten
9/15/14, 1:53 PM
#21

Vad #19 menar är förmodligen att det kan vara svårt att tyda öronmärkningar. Naturligtvis är det bra om ägaren kan kolla på foton etc och försöka bedöma om det är rätt katt.

Det händer också att flera katter har samma öronmärkning. Det är inte särskilt vanligt, men det förekommer trots allt.

Vad ni också skulle kunna göra är att kolla hos veterinären om katten är chipmärkt (med ett mikrochip under huden i nacken). Det brukar vara gratis att få detta kollat. Veterinärer är också duktiga på att tyda svårlästa örontatueringar.

Nu skrev du ju att den här katten har en vit fläck på magen. Har "den riktiga" Skrållan också det? I så fall är det ju bra om ni kan jämföra de vita fläckarna, t ex via fotografier och se om fläckarna ser likadana ut.  Det är ju ett lite mer "speciellt" kännetecken som kan vara till hjälp i identifieringen av katten.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

martdat
9/16/14, 10:41 AM
#22

nä det var jag som missat det , ber om ursäkt  🤪

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

VilmaKristina
9/16/14, 2:44 PM
#23

#21

Jag vill inte höra något om att ''det kanske inte är riktiga Skrållan'', Jag skrev att tatueringen var svår tydd INNAN vi fuktade den och ls med ficklampa, då blev tatueringen hur tydlig som helst. Vi har funnit ägaren och nu bor Skrållan på ett jourhem.

  • Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.


Uppkatten
9/16/14, 4:59 PM
#24

Vad bra att det löste sig med fuktat öra och ficklampa, de framgick inte riktigt i tråden att tatueringen blivit tydlig då. Det är en bra metod, men ofta kan det ändå vara svårt att se tatueringen helt tydlig. Det är därför som det är så bra att ha en chip-märkning också på sin katt.

Låter bra att Skrållan har fått ett jourhem nu.

Du får ursäkta om vi verkar "petiga" men jag har sett så väldigt många katter förväxlas över åren, så tyvärr är det inte alls ovanligt. Det händer t om att folk kommer hem med "sin" katt som någon har hittat, katten beter sig "precis som förr" där hemma och sedan upptäcker man att det - trots allt - är "fel" katt! T ex att den upphittade katten är en hona och inte en kastrerad hane, eller att ID-numret eller chipet ändå inte stämmer i något avseende. Det är inte så att någon vill "vara dum med er", vi har bara sett hur svårt sånt här kan vara. Men med ett tydligt ID-nummer är förväxlingsrisken väldigt liten!

Så återigen: bra jobbat!

Hoppas hon får det bra nu lill-tjejen. ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: