Annons:
Etikett161-västerås
Läst 6760 ggr
Aspen32
9/10/14, 10:12 PM

HEMMA Råby, Västerås, en svart/vit hankatt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Wille försvann ifrån sitt hem på Lördagen, han är innekatt, men går ibland ut i koppel. Är inte Chip eller ID-märkt och hade inget halsband på sig vi förvinnandet.  Har ni sett han och/eller vet va han kan finnas, snälla kontakta då Kerstin på tel; borttaget / martdat

Annons:
Uppkatten
9/10/14, 10:14 PM
#1

Hur kom han ut? Ålder? Kastrerad?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Aspen32
9/10/14, 10:15 PM
#2

kan också tillägga att det var ifrån Grönfinksvägen på Råby som han försvann.

Aspen32
9/10/14, 10:16 PM
#3

Osäkert, men troligtvis tryckte han sig ut igenom den inglasade balkongen (bottenvåning)

[[eskils_]]
9/10/14, 10:18 PM
#4

Här finns bra tips på vad du kan göra: http://kattpolisen.ifokus.se/articles/4d714ebfb9cb462244061878-nar-din-katt-ar-bortsprungen?discussions-1

Skriver ortsnamnet först i rubriken, så syns det bättre.

Aspen32
9/10/14, 10:19 PM
#5

Det är min mors katt, själv bor jag utanför stan. Men hon har letat och letat, dag som natt. han har varit på rymmen förut men dock bara utanför och säger själv till. Jag börja undra om han inte är inne nånstans,

Uppkatten
9/10/14, 10:31 PM
#6

OK!

Gör så här:

Ställ ut mat och vatten nedanför balkongen. Ställ ut det på kvällarna så att inte fåglarna tar det. Ställ det lite skyddat t ex invid väggen. Välj mat som katten är van vid och mat som doftar mycket och gott, t ex tonfisk. Genom att mata förhindrar du att katten börjar vandra p g a hunger. Tyvärr har det gått några dagar nu, men har du inte matat tidigare så är det ändå värt att försöka detta några dagar. Ev. kan du ställa ut mat på flera ställen i närområdet och se om någon äter på något av ställena. Fortsätt i så fall att mata där och försök ta reda på vem som äter. Ställ gärna en baby-watcher nära matkoppen så hör du när någon är där och äter och kan ta reda på vem det är. Om det är svårt att se katten i mörkret kan du ställa matkoppen på  t ex ett vitt lakan så ser ni bättre när någon kommer för att äta.

Leta ffa i skymning-mörker-gryning. D v s under dygnets lugna del. Så dags brukar katter vara lite extra aktiva och "modiga". Var ute många timmar i sträck så att katten vågar ge sig till känna.

Eftersom du bor på bottenvåningen och tror att han har tagit sig ut genom den inglasade balkongen så vore det bra om du gav honom en fri väg in samma väg över natten. Ställ mat som lockar en bit in i rummet och gör det så enkelt som möjligt för honom att ta sig in på egen hand. Tänk dock på er egen säkerhet i första hand så ni inte råkar illa ut!

Lappa minst 400 meter bortåt i varje riktning sett hemifrån. Sätt upp MASSOR av efterlysningslappar inom det området och lägg lappar i grannarnas brevlådor.

Efterlys honom på Blockets efterlystsida, på katthemmens efterlystsida, på Facebook-grupper som Vi längtar hem, Missing Cats Sweden, Bortsprungna katter -djur id mfl. Anmäl honom som bortsprungen till polisen på 114 14. Efterlys honom i lokaltidningen.

Eftersom han inte är id-märkt bör ni också kontakta närbelägna katthem och fråga om de har fått in honom/be dem hålla ögonen öppna. Tyvärr har en av "katthjälpsorganisationerna"  i din närhet mkt dåligt rykte, främst p g a att de avlivar katter på ett sätt som inte känns försvarbart.

Så snart han är hemma igen bör ni se till att chipmärka honom och registrera honom i ett id-register. Innekatter kommer ut av misstag och det är inte ens ovanligt. Det händer kort sagt stup i ett. Genom ID-märkningen kan den som hittar katten också hitta dig. Och är katten sjuk/skadad när den hittas är ID-märkningen många gånger kattens "livlina". Finns ingen märkning riskerar katten att avlivas.

Men just nu gäller: börja mata. Leta under dygnets lugna del. Var ute många timmar i sträck. Sätt upp massor av efterlysningslappar i närområdet + lappa över internet.

Håller tummarna för att han snart är hemma hos er igen!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Uppkatten
9/10/14, 10:36 PM
#7

Kolla även igenom vind, källare, garage, fristående tvättstugor och andra ställen där han kan ha slunkit in.

Populära gömställen ute är buskage, under bilar, uppe på bildäck samt uteplatser i markplan. Ta med en ficklampa ut och lys, har ni tur kan ni få se kattögon glimma till i mörkret.

Har en bekant som nyligen trodde att katten slunkit ut. Istället hade den krupit ner under golvet genom ett hål som fanns under diskbänken… Katten höll sig undan i flera dygn…

Kan katten ha slunkit ut i trappuppgången och över till någon granne?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Aspen32
9/10/14, 10:50 PM
#8

det är min mors katt, jag bor utanför stan, Som jag har hon också tagit hand om hemlösa katter osv. Leta i skymningen är helt klart bäst då det är lungt, Wille är dock inte den skyggaste, men är det barn och eller han blir skrämd så är det ju klart. Morsan min har pratat med några grannar och ungar i närområdet och satt upp lappar. En Ingång till balkongen är dock inte lätt då det är runt. 2meter från bakongen och ner till marken och folk  och djur går förbi nedanför dagligen.  Hon är dock uppe rätt sent och kollar hela tiden efter han.  Själv skickat in annons till Huskatten i Västerås  (djurskyddet), samt en efterlysning sida på facebook och nu här. Tackar så mycket.  Hoppas också han komnmer hem snart. :(

Aspen32
10/18/14, 1:44 PM
#9

Uppdatering!

Wille är nu hemma!. jag har inte träffa han än, men hört att han är mager men oskadd, nu ska han få sakta äta upp sig och vila ut.

annebeate
10/18/14, 3:47 PM
#10

Underbart! 😊 Små matportioner till en början. Chippa / idmärk honom så fort ni kan och registrera in det.

martdat
10/18/14, 7:27 PM
#11

skönt att höra  :D

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Uppkatten
10/18/14, 7:41 PM
#12

Grattis! 🎂

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Aspen32
10/21/14, 11:34 PM
#13

Tack  :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: