Annons:
Etikett231-umeå
Läst 9488 ggr
Skimmerskir
2014-09-08 17:05

Umeå, Ålidhem Katthona bortsprungen

**KATI BORTSPRUNGEN

PÅ ÅLIDHEM**

Kati sprang bort på söndagskväll den 7 september, någon gång kring 20:00-21:00. Vi är osäkra på hur hon tog sig ut, men på något vis lyckades hon smita undan i ett obevakat ögonblick. Kati är innekatt och har aldrig tidigare varit utomhus, så vi vill väldigt gärna ha tillbaka henne så fort som möjligt!

Hon är en kastrerad, ca. 3 år gammal katthona; korthårig med svart päls och vita markeringar. Hennes täckning går från nos ned över bröst och mage, samt innefattar vita strumpor på alla tassarna. Enkel bondkatt, men fruktansvärt eftersaknad i alla fall! Hon har en skär nos, och skära tassar med vissa mörka partier.

Kati är förmodligen väldigt skygg och rädd nu när hon är utomhus, om hon inte har lyckats vänja sig, men annars är hon en väldigt kelig och framförallt busig katta. Hon ogillar att bli upplyft, men ligger gärna bredvid en och myser. 

Hon är också chipmärkt, så om ni är osäker på om katten ni eventuellt sett faktiskt är Kati, så kan ni meddela polisen som har fått hennes chip-nummer!

###

Jag går att nås på:

070-5831991

&

skimmerskir@gmail.com

Bifogar bild som illustrerar täckning.

Annons:
Cireea
2014-09-08 17:08
#1

Håller utkik här på Carlshem!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Skimmerskir
2014-09-08 17:13
#2

Tack, det uppskattas!

Skimmerskir
2014-09-08 17:17
#3

Vet inte riktigt hur det där bifogandet gick, så jag sätter in bilderna på hennes täckning och ögonfärg här istället:

Uppkatten
2014-09-08 17:41
#4

OK!

Hon finns sannolikt kvar alldeles i husets närhet eftersom hon inte är van vid att vara ute. Dessa katter följer ofta husväggen, svänger runt ett hörn och gömmer sig sedan så fort som möjligt. De kan bli mycket små och "osynliga" och ger sig ofta inte till känna till att börja med. De gömmer sig o ligger och trycker.

Gör så här:

Till kvällen ställer du ut mat där ni tror att hon kom ut. Använd mat som hon är van vid och mat som doftar mycket och gott, t ex tonfisk. Ställ maten lite skyddat t ex invid husväggen eller intill ett buskage. Ställ även ut vatten. Genom att ställa ut det till kvällen förhindrar du att fåglarna tar maten. Genom att mata minskar du risken att katten tvingas börja vandra p g a hunger. Ställ gärna en sk baby watcher bredvid matkoppen så hör du när någon är där och äter och kan kolla vem det är. Är det svårt att se ngt i mörkret så lägger du ett vitt lakan/badlakan under matkoppen så blir det lite lättare att se en svart katt i mörkret.

Ställ ev. ut mat på flera ställen och fortsätt sedan att mata på kvällarna där någon verkar äta. Ta reda på vem som äter.

Erbjud gärna en "fri väg" in. D v s ha ett fönster eller en dörr stående öppen över natten så att hon kan ta sig tillbaka in igen. Det går förstås bara om man bor i markplan och tänk då på din egen säkerhet om du testar detta (+ servera kattmat en bit in i rummet)!

Sök ffa i skymning-mörker-gryning (d v s under den lugna delen av dygnet). Så dags är katter extra aktiva och "modiga". Var ute många timmar i sträck i husets närhet så att hon får så goda möjligheter som möjligt att ge sig till känna. Hon kan vara i närheten och höra/se dig men kanske ändå inte vågar berätta var hon är.

Ta gärna med en ficklampa ut så kanske du har turen att få se kattögon glimma till i mörkret.

Leta noga i buskage, under bilar, uppe på bildäck, på uteplatser i markplan mm. Se dig om "med kattögon" efter bra gömställen för en stressad katt att gömma sig på.

Får du syn på henne så jaga henne inte! HON ska komma till DIG! Det kan ta tid, ibland flera timmar, innan katten vågar sig fram, den tiden måste man ge katten. Ha med godis etc att locka med.

Under dagtid ägnar du dig åt att efterlysa henne.

Sätt upp MASSOR av efterlysningslappar minst 400 meter bortåt i varje riktning sett hemifrån. Lägg gärna efterlysningslappar också i grannarnas brevlådor.

Anmäl henne som bortsprungen till polisen på 114 14 och till id-registret.

Efterlys henne på katthemmens hemsidor, på Blockets efterlystsida, på Facebook-sidor som Vi längtar hem, Bortsprungna katter - djurid, Missing Cats Sweden mm.

Annonsera i lokaltidningen.

Överväg också att låna en s k kattfälla från ngt katthem, be då att få noggranna instruktioner för hur fällan används! Ställ den gärna där du märker att någon äter! (d v s viktigt att etablera en matningsplats).

Det är väldigt viktigt att du letar mkt aktivt nu i början, och spec. under den lugna delen av dygnet!!! Samt att du börjar mata!

Håller tummarna för att hon snart är hemma igen!

Bra att hon är kastrerad och id-märkt! Är hon registrerad i id-registren förresten (skk resp. SVERAK)? Annars ringer du dem och ordnar det akut så snart som möjligt så att du lätt går att hitta om någon hittar katten.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Skimmerskir
2014-09-08 20:21
#5

Har varit ute i uppåt 4 timmar nu, men har inte sett skymten av henne. Vi har ställt ut mat vid trappuppgången, i hopp om att hon ska bli hungrig och våga sig fram igen; en av kamraterna i huset sitter fortfarande där nere och vaktar.

Jag är orolig för att hon inte har någon bra plats att gömma sig, faktiskt, och därför har försökt hitta sig ännu längre ut - vilket innebär rakt över en motorväg, och in i grönområde. 

Vi har letat i buskar, cykelställshus, på parkeringen, och alla innergårdar runt ikring. Har försökt hålla ett öga uppe i träd också; kan det tänka sig att hon skulle springa upp i trädkronan om hon blev rädd?

Hur registrerar jag henne hos SVERAK? Jag får ta och ringa dem imorgon, samt sätta upp affischer med bilder - har redan satt upp akutlapp med mina kontaktuppgifter i trappuppgången, samt meddelat alla grannar jag sett av om vad som gäller.

Cireea
2014-09-08 20:28
#6

Var på Ålidhem försvann hon? Tänkte om hon kunde ta sig hit till Carlshem eller om det är alldeles för långt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Uppkatten
2014-09-08 20:49
#7

Normalt sett håller de sig i husets närhet (inkl. något eller ett par hus bort) den första tiden om de inte blir skrämda av något eller ivägjagade, för då kan de naturligtvis ta sig längre bort.

En del katter är väldigt benägna att fly uppåt, har svårt att svara dig där.

Däremot är min egen erfarenhet att katter kan bli VÄLDIGT osynliga när de försöker gömma sig. Satt själv en hel kväll/natt/morgon utanför ett buskage där min egen rymling låg. Trots att jag VISSTE att hon var i buskaget och VAR i buskaget hon var så kunde jag stundtals inte se henne. Men hon var där och hon var kvar. Men hon blev väldigt liten, platt och osynlig…

Så småningom tog hon sig ut ur buskaget. Därefter tog det närmare ett dygn innan jag fick syn på henne igen. Först efter tre dygn hittade vi varandra igen och jag kunde få ta med henne in.

Är du säker på att hon har smitit ut förresten? Kan hon ha tagit sig upp på vinden/ner i källaren? Smitit in i någon grannes lägenhet? Tagit sig ner på grannens balkong? Inget källarfönster där hon kan ha slunkit in? Inget garage som stått öppet? Hon kan inte finnas gömd i lägenheten någonstans (låda/garderob/bakom något skåp/slunkit ner i ngt hål i golvet under diskbänken eller liknande. Har hört så många olika scenarier vid det här laget….)?

Fortsätt med mat ute + att vänta på henne ute. Själv väntade jag alltså i stort sett oavbrutet i 3 dygn ute innan min misse var tillbaka hos mig igen… Läste nyligen om en person som väntade närmare 10 timmar…

Fundera på det där med att låna/hyra en kattfälla! Kan vara ett bra komplement när man söker stressad katt som kommit ut på det här sättet.

Fortsätter hålla tummarna!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
2014-09-09 11:41
#8

Du har fått bra tips av Uppkatten, rekommenderar att du följer dem. Hoppas kissen kommer tillrätta!

Här är länken till SVERAK, där man kan ägarregistrera sina katter gratis: Sverak

Skriver ortsnamnet först i rubriken, så syns det bättre.

Andra ställen där du kan efterlysa din katt:
http://www.upphittat.se/upphittade_katter/upphittad_katt.php?typ=Upphittad&kategori=Djur&detaljerad_kategori=Katt&sida=hittegods
http://www.hittadjur.se/index.php?page=case&type=0&county=13&next=0       (landskap)
http://kattpolisen.ifokus.se/discussions/539c70eace12c405f000023e-soktips?discussions-4
http://www.hittakatten.info/
https://www.facebook.com/djuridkatter?fref=ts

Efterlys katten på katthemmens efterlystsidor, på Blockets efterlystsida, på olika facebook-grupper för bortsprungna och upphittade djur/katter, t ex Vi längtar hem, Missing Cats Sweden, Efterlysta djur, BortsprungnaUpphittade katter, Hjälp katter hitta hem igen, Försvunna Katter, Svarta katter, m fl.

Upp till toppen
Annons: