Annons:
Etikett094-trollhättan
Läst 9340 ggr
Zekiye
2014-08-20 17:06

HEMMA Trollhättan Min älskade katt är Borta!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min älskade katt Lilly är borta! Hon är ljus-orange och är lite

tjockare än på bilden. Hon försvann den 19 augusti genom

att hoppa från balkongen, och har fortfarande inte kommit

hem. Hon är inne-katt så hon är inte van att vara ute. Hon

har ett rött halsband med röd kula runt halsen och i det

halsband står min adress. Jag bor på lantmannavägen 25,

SNÄLLA jag ber dig, hittar du henne eller om du har sett

henne någonstans maila mig eller skicka meddelande. Det

är bäst att skicka mail till mig för jag kollar på mina mail

varje dag. Kontakta mig via:

(tel.nr borttaget eftersom katten är hemma). / eskils, medarbetare

Annons:
annebeate
2014-08-20 17:47
#1

Var i landet försvann hon? Lägg till det i rubriken.

Zekiye
2014-08-20 19:34
#2

Alltså jag bor i Trollhättan Lantmannavägen 25. Hon hoppade från balkongen och försvunnit när jag var i skolan. Men eftersom jag är ny medlem så vet jag inte hur jag ska skriva det i rubriken…

[[eskils_]]
2014-08-20 19:36
#3

Här finns bra tips på vad du kan göra: http://kattpolisen.ifokus.se/articles/4d714ebfb9cb462244061878-nar-din-katt-ar-bortsprungen?discussions-1

Är Lilly kastrerad? ID-märkt och registrerad?

Hoppas hon kommer tillrätta! Skriver ortsnamnet först i rubriken, så syns det bättre.

annebeate
2014-08-20 19:46
#4

"Tapetsera" området där hon försvann med efterlysningslappar och locka gärna med hittelön. Lägg också lappar i brevlådor, flera katter har kommit tillrätta via en sådan lapp. Be omkringboende kolla sina förråd m m så hon inte blivit instängd. Leta efter henne ute. Anmäl henne försvunnen hos polisen, tel 114 14. Vad man gör den första tiden kan vara helt avgörande.

Uppkatten
2014-08-20 20:32
#5

OK. Det här är alltså en innekatt som kommit ut av misstag. Då är hon sannolikt rätt stressad och rädd just nu och ligger och gömmer sig. Vad du ska göra är att du nu till kvällen ska ställa ut mat och vatten åt henne nedanför balkongen där hon kom ut. Ställ det intill husväggen där det är lite skyddat. Man ska alltid ställa ut maten till kvällen så att inte fåglarna tar den. Genom att ställa ut mat så förhindrar man att katten börjar vandra p g a hunger. Mata varje kväll tills det att hon är hemma igen! Använd mat som hon tycker om och mat som luktar mycket och gott, t ex tonfisk.

Du ska leta efter henne i skymning-mörker-gryning. Så dags är katter lite extra aktiva och "modiga". Var ute MÅNGA timmar i sträck och rör dig långsamt runt huset (och de allra närmaste grannhusen). Om du är ute länge så får katten störst chanser att våga ge sig till känna.

Ta med en ficklampa ut så kan du få se kattögon glimma till i mörkret. Leta noga i buskage, under bilar, uppe på bildäck, på balkonger och uteplatser i markplan o s v.

Om du får se henne så får du inte jaga henne, utan hon ska komma till dig. Ta med något gott som du kan locka henne med! Det kan ibland ta flera timmar innan katten vågar komma fram till matte/husse sådana här gånger. 

Det är viktigt att du börjar mata redan nu och att du är ute många timmar i mörkret och letar efter henne! Ju längre tiden går desto svårare blir det ofta att hitta katten, det gäller att man börjar leta på en gång!!!

Sätt upp MASSOR av lappar i närområdet där du efterlyser henne. Ring också till polisen på 114 14 och anmäl att hon är bortsprungen.

Är hon öronmärkt eller chip-märkt så kontaktar du även id-registret och talar om att hon är bortsprungen.

Det finns också flera Facebook-sidor för bortsprungna katter, Blocket har en efterlystsida, katthemmen har efterlyst-sidor o s v.

Men det viktigaste är alltså: ställ ut mat och vatten på kvällarna. Leta i skymning-mörker-gryning.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Zekiye
2014-08-21 00:01
#6

Tack så mycket för informationen! Jag blev medlem i går natt så därför vet jag inte hur jag sa ändra eller lägga till saker på min annons. Jag bor på tredje våningen så från tredje balkongen har hon hoppat… Hon brukade göra det sällan men kommit tillbaka hem på en gång eller så gick jag och hämtade henne. Så jag bor på lägenhet i tre våning, så ska jag fortfarande lägga mat ute, framför lägenheten? Jag tänker hon kanske har sprungit bort till skogen som ligger närmare till där jag bor, tror ni hon kommer tillbaka om jag lägger mat ute??

Annons:
Zekiye
2014-08-21 00:04
#7

Lilly är inte kastrerad  och inte har ID-mark heller….jag ångrar mig för att jag inte gjorde det.  :((

Uppkatten
2014-08-21 07:35
#8

Ja, du ska absolut börja mata nedanför balkongen trots att du bor på tredje våningen! Vänta inte, utan börja mata på kvällarna snarast!!! Katter brukar veta var de kom ut och ofta återvända dit några gånger under de första dagarna. Får de ingen mat är de tvungna att börja vandra för att leta efter mat någon annanstans.

Det låter mycket allvarligt att din katt har ramlat från tredje våningen och att det har hänt tidigare också. Just 3-4 våningen är ofta allra farligast från katter att ramla ifrån. Katten hinner då inte kissa i luften (tömma urinblåsan) och den hinner inte börja rotera i luften, därför kan den få MYCKET allvarliga skador av fallet. Katter som ramlar från den här höjden kan skada tänder, käkar, få svåra frakturer, spräcka urinblåsan, få skador på inre organ o s v. Det är skador som ibland inte går att laga! Har man en balkong som är högre upp än 5 meter så SKA det vara nät på balkongen om katten alls ska vara på balkongen!!! Har man inget nät så ska katten inte vara på balkongen!

Mejla nu de veterinärmottagningar/djursjukhus som finns i närheten och fråga om de har fått in din katt skadad. Om din katt har skadat sig och lämnas in av någon hos veterinären och katten inte är id-märkt så är risken stor att katten avlivas.

Det är också trist att katten nu är ute utan att vara kastrerad, då du riskerar att katten ger sig iväg, styrd av sina hormoner, och att det blir oönskade kattungar som föds ute…

Nu gäller det att du får fart på letandet så att katten hittas fort!!! Ställ ut mat och vatten. Var ute i mörkret och leta - länge, länge. Sätt upp MASSOR av efterlysningslappar i området där du bor. Kontakta polisen på 11414 och efterlys henne. Mejla till veterinärmottagningar i området och fråga om de har fått in henne. Du måste vara mycket aktiv i ditt sökande eftersom katten kan vara allvarligt skadad!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2014-08-21 07:38
#9

Här kan du läsa vad Jordbruksverket skriver om hur man ska sköta sin katt (bl a om nät på balkonger):

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinkatt.4.207049b811dd8a513dc80001987.html

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Zekiye
2014-08-21 13:13
#10

Jag är jätte ledsen för att jag låt henne gå i balkongen, hon ville det så myckket…. nämen jag har läggat upp massor av papper runt omkring där jag bor och idag ska jag ringa polisen och veterinären för att se om  de vet något… Jag hoppas jag får något svar, jag hoppas hon är inte skadad, gud! :((

Uppkatten
2014-08-21 17:14
#11

Jag håller tummarna för att det går bra för er! Sedan när hon är hemma får du försöka ordna med kastrering, ID-märkning och nät runt balkongen. Men leta mycket efter henne nu, särskilt i skymning, mörker, gryning.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Zekiye
2014-08-21 22:40
#12

Jag ska absolut göra det! Då hoppas jag också att hag hittar henne!

Zekiye
2014-09-04 09:14
#13

Jag har hittat min katt allihopa!!!! Hon var i kattslussen, jag gck och hämtade den i går… Hon är trygg nu, och mår jätte bra, tack för eran uppmärksamhet!! :D

Annons:
[[eskils_]]
2014-09-04 12:12
#14

En glad nyhet! 🙂 Glöm nu inte att kastrera och ID-märka och registrera henne snarast. ID-märkningen görs samtidigt med kastreringen.

Skriver HEMMA i rubriken.

Zekiye
2014-09-04 19:06
#15

Tack ska du ha, det ska jag absolut göra så snabbt jag kan!

Upp till toppen
Annons: