Annons:
Etikett094-trollhättan
Läst 3789 ggr
Eeia
2014-07-30 19:09

HEMMA Trollhättan, Eidar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som rubriken lyder så har min pojkväns katt Eidar inte kommit hem. Han är en utekatt och brukar vara hos både mig och min pojkvän och sist han sågs var när han gick ut för min kattstege (jag har själv en katt) söndagen den 20 juli på förmiddagen skulle jag tro.

Vi bor i Trollhättan, i ett område som kallas Beckasinen, men har tidigare bott i ett område som kallas för viggen men eftersom det skall rivas så flyttade vi och efter det har Eidar inte riktigt trivts och tagit sig tillbaka till viggen tre, fyra gånger så vi trodde att han hade gjort det även denna gång.
Men inga av våra vänner som fortfarande bor kvar där har sett honom så nu vet vi inte alls vart han kan ha tagit vägen. Han brukar alltså med största sannolikhet röra sig runt stavre och halvorstorp i Trollhättan, men eftersom ingen har sett honom så kan han nog vara vart som helst.

Han är en svartvit hankatt (mer vit än svart) , lite mer än två gammal, väldigt social, lekfull, busig och snäll. Äter som en häst och är väldigt kelgo av sig och dregglar pölar om man gosar med honom ett tag. Han har vad jag kallar ett operajamande, så han hörs och han hoppar gärna på dörrhandtag när han vill in någonstans.

Vi saknar honom så otroligt mycket och är så oroliga för att det skall ha hänt honom något, han är lite våghalsig. Så om någon har något tips så uppskattar vi det verkligen. Vi vill bara att Eidar skall må bra och komma hem.

Tack för att ni orkade läsa hela den här texten!

Mvh Evelina

Annons:
[[eskils_]]
2014-07-30 19:30
#1

Du har fått en del tips redan i hittekatter.ifokus. Hoppas Eidar kommer tillrätta!

Skriver ortsnamnet först i rubriken, så syns det bättre.

Uppkatten
2014-07-30 20:16
#2

Är den här katten id-märkt och registrerad?

Om inte så bör ni kontakta katthemmen i området och höra om de har fått in honom. En lista på katthem hittar ni om ni googlar på Alla katthem i Sverige.

Är han inte id-märkt och registrerad så bör ni också mejla djursjukhus och veterinärmottagningar i området och höra om de har fått in honom.

Anmäl honom som bortsprungen till polisen på 114 14. Ring tillbaka då och då och hör efter om de har fått in någon info om matchande upphittad katt. Vi har sett att katter många ggr är anmälda både som bortsprungna och som upphittade utan att polisen insett att det rört sig om samma katt.

Anmäl honom som bortsprungen till id-registret om han är id-märkt och registrerad.

Efterlys honom på katthemmens efterlystsidor, på Blockets efterlystsida, på olika facebook-grupper för bortsprungna och upphittade djur/katter. Sätt upp MASSOR av efterlysningslappar på alla ställen där katten bor eller har bott, försök också att lappa vägen mellan dessa platser. Leta också efter honom på de här platserna till fots, och leta då ffa i skymning-mörker-gryning. Det har varit väldigt varmt nu en period kanske även hos er och då är katterna mest aktiva kvällar-nätter-morgnar. Var ute många timmar i sträck så att katten får möjligheter att ge sig till känna.

Håller tummarna för er!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annebeate
2014-07-30 20:25
#3

Du har fått många bra tips och råd av Uppkatten. Vill själv också tipsa om att lägga efterlysningslappar i brevlådor gärna med bild och löfte om hittelön. Flera katter har kommit tillrätta just via en lapp i brevlåda, jag har en av dessa katter. Be också omkringboende att kolla förråd m m ifall han skulle ha blivit instängd.

Eeia
2014-07-30 21:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Oj, förlåt mig, jag trodde det räckte med att "skriva in mig" på 09.4--Trollhättan.
Skulle ha kollat upp reglerna mer noga innan, hoppas ni kan ha överseende med att jag inte tänkte så långt.

Tack så hemskt mycket allihopa för alla råd och tips.

martdat
2014-07-30 23:54
#5

inga problem. Men lättare för folk som ev hittat din katt att leta bland annonserna om orten syns tydligt :D så regler är ju inte absoluta utan för er egen skull. eller kattens  .allt för att öka chanserna att återförenas :D

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Eeia
2014-08-07 22:20
#6

#1 och #5, ni har så rätt så. Ber så hemskt mycket om ursäkt igen, var bara fokuserad på att få ut informationen om Eidar så jag blev lite ivrig.

Han är tyvärr inte id-märkt och registrerad.

Kan man alltså ringa polisen om katter? Får bli det första jag gör när vaknar imorgon då.

Tack så väldans mycket igen! Drömmer om honom hela tiden, så  när jag vaknar tror  jag att idag han skall dyka upp; bara plötsligt ligga i hans fåtölj med en min som säger typ; Vadå då? Finns det någon mat?

Jag lever på hoppet, det gör vi allesammans.

Tack igen alla.

Annons:
annebeate
2014-08-07 22:42
#7

Det gäller att ligga i eftersom det nu gått sedan den 20 juli han försvann. Det gäller att själv agera . Ring direkt i morgonbitti till polisens växel tel 114 14. Du kommer till en växel där en datastyrd röst frågar vad ens ärende gäller. Bara att svara att du vill bli kopplad till polisen iTrollhättan och ärendet gäller anmälan om en försvunnen katt. Du kan också gå direkt dit. Klintvägen 2 I Trollhättan. Har ni satt upp efterlysningslappar med hittelön och lagt lappar i brevlådor? Lapp i brevlåda har lett till att flera katter har hittats. Uppkatten har tidigare skrivit i denna tråd att man bör ringa polisen. Hoppas du för kattens skull läser de råd du får och tar till dig dem.

Eeia
2014-08-09 18:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7 Jag har läst alla råd och vi gör allt vi kan. Alla som bor här vet att Eidar saknas. Folk som vi inte känner frågar om han har kommit tillbaks. Jag vet att Uppkatten skrev om polisen, och jag tänkte redan då att dem kommer ju fan inte ta mig på allvar, men jag fick ett väldigt trevligt bemötande av polisen jag pratade med, all heder till honom, verkligen,  (han tyckte inte det var någon idé att koppla mig till thn utan fixade hela grejen själv och förstod hur dåligt vi mår då det har gått 3 veckor imorgon). Lappar kommer så fort vi får dem (har ingen skrivare eller kopiator) men har fixat det på något vis ändå (tack älskade mor) och hittelön utlovas givetvis. Tack så mycket för all hjälp, verkligen!

[[eskils_]]
2014-08-09 20:03
#9

Är Eidar kastrerad? Om han inte är det finns en klar risk att han beger sig iväg rätt långt i jakt på honkatter. Rekommenderar i så fall att annonsera i lokalpressen. 

Fortsätt också leta i det område där ni vet att han vill vara, sätta upp lappar och använd kattsöksajter, t ex de här:

https://www.facebook.com/groups/EfterlystaDjur/                     

https://www.facebook.com/groups/109101332444459/ 

http://www.upphittat.se/upphittade_katter/upphittad_katt.php?typ=Upphittad&kategori=Djur&detaljerad_kategori=Katt&sida=hittegods

http://www.hittadjur.se/index.php?page=case&type=0&county=13&next=0    

http://kattpolisen.ifokus.se/discussions/539c70eace12c405f000023e-soktips?discussions-4

http://www.hittakatten.info/

https://www.facebook.com/djuridkatter?fref=ts

Hoppas han återfinns!

annebeate
2014-08-09 20:13
#10

Be också KKS och Kattjouren om en efterlysning.

annebeate
2014-08-09 20:13
#11

Bra att du anmält hans försvinnande hos polisen och får upp lappar och glöm inte lappar i brevlådor också. Hoppas ni även kontaktat djursjukhus och veterinärkliniker.  Håller med rådet att fortsätta leta ute efter honom. Hoppas det mycket snart ger positivt  resultat.

Eeia
2014-08-09 21:07
#12

Ibland hatar jag internet, hela min text försvann! Tro mig jag är född 87 men jag kan lika gärna vara 87 år gammal.

Skrev ett svar till #9 och sen skulle jag lägga in en bild och så gick det åt skogen.

Jag tar det från början (igen);

Eidar är kastrerad men sedan han flyttat så har han bråkat med en katt som bor här och sökt sig hem till sitt gamla revir där han bodde förut (3-4 ggr), vi trodde att det var så även denna gång men vi har vänner som bor kvar där och dem har inte sett honom (dem spanar efter honom), jag har inte facebook (har aldrig haft kommer aldrig att ha) men min pojkvän, Marcus, har lagt ut Eidar på Trollhättans Kattsluss Facebooksida samt deras hemsida, så facebook är bra att ha ibland måste jag erkänna. Jag skall tipsa honom om alla andra facebooksidor som eskils nämner.

Jag tackar igen och ni anar inte (eller det kanske ni gör) hur mycket det betyder att någon ger oss råd och bryr sig. Polisen, Petteri, gjorde också vår dag, han tog oss på sådant allvar. Tack.

Uppkatten
2014-08-09 21:40
#13

Facebook ÄR verkligen ett fantastiskt "verktyg" när man vill sprida t ex en efterlysning! Jag var också rätt "anti" facebook en gång i tiden, men efter att ha testat det och sett hur det kan användas på ett positivt sätt så har jag - i alla fall - delvis ändrat mig. Just när det gäller upphittade/bortsprungna katter så tycker jag att facebook har många fördelar! En efterlysning på facebook når ju t ex många på kort tid, man kan snabbt få sökråd vid behov o s v och NÅGON därute kan ju faktiskt antingen ha sett katten eller ha sett en lapp om upphittad katt…. Vill man inte använda facebook till vardags så kan man ju enkelt skapa ett konto som man använder när katten sprungit bort men sedan aldrig mer….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
martdat
2014-08-10 09:23
#14

polisen i Kronoberg brukar vara väldigt trevliga när man ringer om försvunna djur. dock är det ju oftast inte poliser man pratar med utan civilanställda,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Eeia
2014-10-17 13:58
#15

Eidar är hittad!!!

På viggen (där vi bodde förut) på morgonen av några vänner som bor kvar där. Mycket tyder på att någon har haft honom inne för han är hel och ren efter 3 månader. Jag är så jublaglad att det finns inte! Men visst är man förbannad för han är inte den katten man håller inne och vi det här laget borde dem hört att han var en saknad katt.

Skit samma, han är hemma!!!

annebeate
2014-10-17 14:35
#16

Härligt, härligt! Njut av lyckan att ha fått tillbaka honom men lova att idmärka och registrera honom så fort som möjligt.

Uppkatten
2014-10-17 15:33
#17

Grattis!🎂Ja, iväg och chip-märk honom nu och registrera sedan ID-märkningen i både SKKs och SVERAKs register.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

martdat
2014-10-17 18:24
#18

Härligt :D

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Eeia
2014-10-17 21:48
#19

Ja, både min katt och Eidar skall iväg chip-märkas och registreras så fort det bara går!! Tack för allt!!

Upp till toppen
Annons: