Annons:
Etikett045-helsingborg
Läst 6215 ggr
Tina Harjula
2014-07-30 09:21

HEMMA Klippan/Hyllstofta Kattis

Först vill jag tacka för snabb respons och sedan vill jag svara på en ställd fråga: Kattis kom ut genom att bita av ett snöre jag hade bundit fönstret med och sedan fått upp det så pass långt att hon lyckades komma ut, annars vet jag inte, var inte i samma rum när detta hände, tycker det är lite konstigt för hennes syster var i samma rum men finns kvar. Är samtidigt rädd att hon har lyckats åka med min sambo till Raus i Helsingborg.

Tina

Annons:
Uppkatten
2014-07-30 11:05
#1

Kan hon ha åkt med sambon utan att han har märkt det menar du?

Jag tycker annars att du ska utgå ifrån att hon har tagit sig ut genom fönstret och söka på det sättet som du fick tips om i din andra tråd.

Tills motsatsen är bevisad…!

Har du nu en "snör-gnagare" hemma så får du se till att sätta upp fönstret på annat sätt framöver, t ex med en sådan där säkerhetshake som man har för småbarn. Tänk på att bara ha en glipa på några få cm (2-3 cm) när du vädrar, själv har jag en vuxen 4,5 kg katt som ålar sig igenom extremt trånga utrymmen… När hon var yngre brukade jag säga att hon en dag skulle försvinna ut genom nyckelhålet…

Håller tummarna för att din katt snart är tillbaka!

Hör gärna av dig och berätta hur det går - du behöver inte skapa en ny tråd varje gång du skriver utan skriv gärna vidare i den första tråden du skapade så blir det lättare för oss att följa!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tina Harjula
2014-07-30 12:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tack för råden, kan inte detta så bra och har en dålig internetuppkoppling så det bryts hela tiden, har varit ute och kört till den plats där någon trodde sig ha sett henne, en rätt lång sträcka hemifrån, ca 3km, gick även en bit och hörde med de som bodde i trakten där, (nära Nårab ) vet inte om hon kan ha gått så långt.?

Uppkatten
2014-07-30 12:52
#3

Allt är möjligt men det är inte särskilt sannolikt. En innekatt som kommer ut av misstag håller sig ofta kring huset och i husets närhet de första dygnen. En kastrerad hona som får gå ute om dagarna brukar ha ett revir på ca 400 meter. Så i det perspektivet låter 3 km långt. Men visst skulle det kunna vara möjligt om hon t ex har blivit bortjagad av annan katt/hund eller om hon har blivit väldigt rädd, flytt och sedan hamnat vilse. Eller om hon gömt sig på ett släp eller liknande, som sedan körts iväg…. Men det kanske inte är det vanligaste scenariot.

När min egen katt var på vift fick jag också flera tips någon/några km bortifrån. Ofta kunde jag avgöra utifrån kattens beteende att det knappast kunde vara hon. Tips om en svart katt som lugnt låg och solade på en sten när folk gick förbi var t ex inget beteende som lät rimligt när en skygg katt hade kommit ut av misstag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tina Harjula
2014-07-30 15:17
#4

Man blir så uppjagad de är ju som ens egna barn, järnvägen som är starkt trafikerad går ca 20 meter från huset samt gamla 21 även den väldigt nära, man ska väl inte måla f-n på väggen men räv finns i skogen bredvid järnvägen sen finns det många  gömställe och grannarna på två sidor om huset har åkt på semester och lämnat sina katter med mat utomhus, som fylls på  dagligen av övrig släkt som kommer dit och ser efter deras. Jag vet inte med den som hade synts till, den hade gått ner i ett dike och upp i skogen när de kom körandes. Men hennes bror blev helt panikslagen av tåget idag och sprang allt vad han kunde så jag hoppas att hon inte går på de riskabla ställena iallafall. Om de hamnar vilse kan de ändå hitta tillbaka till sitt hem.?  Har gjort efterlysning hos polisen i fall att någon hittar henne.

Uppkatten
2014-07-30 16:25
#5

Man blir väldigt stressad och världen känns större än någonsin när man söker efter sin katt. Och det kan verkligen kännas som att leta efter nålen i höstacken. Tid och Tålamod är två viktiga faktorer i sökandet. Försök  vila/sova lite under dagtid och satsa på att söka ffa i skymning-mörker-gryning då chanserna är störst att få syn på en katt som är ovan vid att vara ute.

Om en vilsen katt kan hitta hem själv igen är en svår fråga. Katter navigerar efter magnetfält i marken tror man. En del katter tar sig hem efter att vid ett enda tillfälle ha färdats en lång sträcka i bil. Andra katter tycks inte klara av det. Själv undrar jag lite om innekatter kan vara sämre på att navigera efter magnetfält - det kanske är något som behöver tränas upp när katten är ung och sedan "underhållas"?

Håller tummarna nu inför kvällen-natten att hon dyker upp!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tina Harjula
2014-07-31 06:19
#6

Ja, skogen är stor att leta runt och se en katt med den färg på pälsen som hon har bland alla buskar och snår det fungerar bara inte, har nog inte stor chans att springa runt att hitta henne så, men har försökt med det, hoppas att  magnetfältet fungerar för henne och att hon börjar sakna oss, har varit ute kl 22.00 , kl 01.00, kl 05.00 och skramlat med kattgodis och kallat så nu blir nog grannarna helt galna. Men hon syns fortfarande inte till, som sagt, till och med inomhus blir hon "osynlig" om man inte råkar få syn på hennes ögon. Tack för alla råd och tips.

Annons:
Uppkatten
2014-07-31 10:16
#7

Jag är tveksam till att hon skulle ha gett sig in i skogen frivilligt. Satsa på att lugnt gå omkring runt huset i skymning-mörker-gryning och kalla på henne. Var ute många timmar i sträck. Sätt dig ner och sitt stilla - länge - (30-40 minuter åtminstone) på ett och samma ställe medan du lockar på henne. Springer du runt för mycket så är det inte säkert att hon vågar ge sig till känna om hon är stressad av situationen.

Har du mat och vatten åt henne ute nattetid? Är det någon som äter? Kan du försöka ta reda på vem/vilka som äter? Lägg ett vitt lakan/badlakan under matkoppen så ser du lättare i mörkret när någon kommer för att äta. Ställ gärna en baby watcher bredvid matkoppen så hör du också när någon är där.

När du söker i mörker kan det vara bra om du har en ficklampa med dig. Då kan man se kattens ögon glimma till vilket underlättar!

Det finns ett lite udda tips på en amerikansk söksajt som du kan testa. Jag vet verkligen inte om det fungerar, men varför inte testa! Där beskriver de hur man kan ta med sig ett tänt stearinljus ut och ställa det på marken. Man påstår att katter dras till detta om de finns i närheten och ser det. Jag har som sagt inte testat detta och vet inte om det stämmer, men - varför inte prova! Se bara till att du själv finns i ljusets närhet så att det inte blir någon gräsbrand eller svedd katt "på köpet"…. Kanske kan man använda en ljuslykta eller ha en bricka under ljuset…?

Men annars tror jag mest på ett långvarigt och stillsamt sökande nattetid, + att ta reda på vem som ev. äter av utställd mat.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tina Harjula
2014-07-31 10:42
#8

Hej igen!

Har haft systern ute i koppel om det kan bli någon doft kvar efter henne kanske, provade klart bara 15 minuter eftersom att denna ville in igen genom  dörren som var öppen. Kan det duga lika bra med värmeljus i lykta tro. Vet inte hur jag ska fixa med maten, det finns en korp familj som gärna dyker upp.

Uppkatten
2014-07-31 13:10
#9

Ha bara mat ute sedan det börjat bli mörkt ute, så dags brukar fåglar vanligtvis inte äta av mat som man ställer ut.

Ett alternativ till att vara ute med din andra katt i koppel är ju om du sätter t ex hönsnät/svetsnät/rådjursnät för ett fönster och har det öppet kvällar-nätter-morgnar. När min ena katt var på vift och sedan dök upp nere på gården så satt min andra katt på den in-nätade balkongen. De båda katterna började prata med varandra - så högljutt att massor av grannar kom ut på sina balkonger. Ett in-nätat fönster skulle kanske kunna ge samma effekt? Använd dock inte de s k katt-näten, min erfarenhet är att de ofta har mkt dålig hållbarhet. Sedan är det naturligtvis inte säkert att dina katter beter sig som mina gjorde, men det kan vara värt ett försök om du vill prova ytterligare något utöver de tips du fått tidigare.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2014-07-31 13:33
#10

Såg att någon hade delat din efterlysning på facebook, och där stod det att din katt inte är kastrerad, stämmer den uppgiften? Ett problem med okastrerade katter som kommer ut är att de ofta i mkt hög utsträckning styrs av sina hormoner, driften att para sig kan vara mycket starkt! Det innebär t ex att du successivt kan behöva leta över ett betydligt större område, eftersom hon kan ge sig av för att finna sig en partner.

Lappade du i området där någon trodde sig ha sett henne (3 km bort)? Gör det, tycker jag, speciellt om det är en okastrerad honkatt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tina Harjula
2014-07-31 14:31
#11

Ja det stämmer och det var därför  hade jag systrarna i ett rum över natten och det var sedan broderns tur att vara där så de andra skulle kunna ha lite mänsklig kontakt. De får turas om halva dygnet var. Mat och vatten (tar nytt vatten vid varje byte) har de med sig och jag  rensar i deras kattlådor 2 ggr per dag så de inte ska vara missnöjda med det.

Jag vet inte om hon var inne i en löp period men systern som finns kvar hemma är det och det blev jag väl lite undrande om hur detta kunde bli så.

Nej, jag kunde inte lappa där det är gamla riksväg 21 som går där, den är väldigt starkt trafikerad, men frågade hästägaren i en hage och en boende där sa min adress till dem samt den boende fick mitt telefonnummer.

Har även ringt och anmält det till polisen.

Tina Harjula
2014-07-31 14:42
#12

Ja det är min dotter men hon har skrivit fel, fönstret var öppet men bundet med ett snöre eftersom jag inte har någon hasp så att de inte skulle kunna rymma, och Kattis fyller snart 2 år samt det var på morgonen som hon rymde inte 14.25.

Uppkatten
2014-07-31 17:27
#13

OK. Alltid svårare att söka efter okastrerade katter. Jag skulle ändå fortsätta att söka hemomkring kväll-natt-tidig morgon  i första hand, eftersom hon försvann relativt nyligen, men vara medveten om att hon kan ta sig längre iväg för att para sig, vilket i sig vore väldigt olyckligt.

Hoppas verkligen att hon kommer tillbaka hem nu under natten!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Tina Harjula
2014-07-31 19:01
#14

Har varit runt med bil och visat kortet som finns upplagt här berättat var jag bor och delat ut telefonnummer, har fått hur många alternativ som helst att gå på.

En granne hade sett en okänd katt hemma hos sin granne och den i sin tur hade sett en svart okänd katt i slagsmål med deras katt och att den sen sprang upp på deras trappa och ville in först men försvann sen. Det var den 29/7 när Kattis precis hade försvunnit.

Vidare har jag hört att en annan på samma gata har alldeles för många katter så där ska katter möjligen avlivas, vid detta laget är det panik. Så nu måste jag få fatt i myndigheter med.

Sen finns soptippen som sagt, den är visst väldigt omtyckt för katter plus ett annat ställe i närheten av soptippen som full med råttor ännu mer panik kan jag säga.

Uppkatten
2014-07-31 19:43
#15

Men usch vilken jobbig situation du beskriver! När jag sökte efter min svarta katt fick jag också uppleva hur världen plötsligt blev "full av svarta katter". Normalt sett går här aldrig svarta katter, men plötsligt ringde folk från alla möjliga ställen i närheten och hade sett svarta katter vid olika tider på dygnet… Det var en märklig upplevelse! Men hon fanns kvar alldeles kring huset efter 3 dygn, tack och lov. Dock kastrerad ska jag tillägga.

Men otroligt bra att du har varit runt och informerat, ju fler som har ögonen öppna desto bättre, och vet grannarna nu om att du saknar en svart katt så kommer de sannolikt att vara ännu mer observanta.

Är det länsstyrelsen som är igång och ska avliva katter? Kommer de att fånga katterna i fällor eller kommer katterna att skjutas av på plats i området? Alltid lika trist när det fått gå så långt utan att man gripit in och gjort något i tid! Svar JA, då måste du snabbt kontakta länsstyrelsen och informera dem noga om att du har en katt försvunnen i området + ge dem foton etc. Hör NOGA efter vad du kan göra för att vara på den säkra sidan så att det inte händer katten något, det har hänt tidigare att ägda katter har strukit med sådana här gånger, speciellt om de har varit rädda och stressade av t ex fällan (vilket många tama katter blir!). Är din katt id-märkt? Halsband? Id-märkning SKA vara en livlina för katter sådana här gånger, men tyvärr vet jag att det inte alltid är det… (katter avlivas ändå…)

Men var ute många, många timmar i natt och gå lugnt runt och sök i mörkret. Likaså när det börja gry i morgonbitti. Satsa på området där ni bor + där grannarna ev. har sett en liknande katt. Ofta är det avgörande just att man är ute i många timmar i sträck. Själv fick jag vänta 1 timme på min katt (innan hon vågade sig fram) efter 3 dygns oavbrutet sökande. I morse läste jag om en tjej som fått vänta 1,5 timmar ute i går natt innan hennes katt vågade ge sig till känna, förra veckan var det en kille som väntade 6 timmar utomhus innan hans katt dök upp, det längsta jag har hört var en tjej som satt nästan 12 timmar inte långt ifrån sin katt innan den vågade sig fram till henne…

Jag kan bara hålla tummarna för att du hittar henne i natt!!! Glöm inte att ta med ficklampa ut så har du chans att få se hennes ögon glimma till i mörkret!!! Det kan vara till stor hjälp!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2014-07-31 20:33
#16

Tänkte på de här katterna som du skriver ska avlivas, det finns inget katthem eller någon kattorganisation som skulle kunna gå in och omplacera katterna istället? Har länsstyrelsen satt upp ngt anslag någonstans om att de kommer att fånga katter i området? Det är de skyldiga att göra först, som jag har förstått det, så att folk kan ha sina katter inne, men jag har också sett att länsstyrelsen ibland bara har satt upp ngt enstaka anslag…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tina Harjula
2014-08-01 06:14
#17

Nej detta är första gången jag får höra detta, Har varit ute och letat inatt men det kom  en annan katt som inte alls var lik Kattis , men visst hon kan ju vara där ändå. Vill tillägga att någon har varit på trappan och ätit av maten, först igår när jag körde den första rundan 20.30-21.30 sedan titta jag i morse 5.30 så har det varit någon igen, hade bara satt ut lite för inte grannens katt skulle bli intresserad men vet inte om det kan vara den ändå, maten är inte uppäten iallafall.

martdat
2014-08-01 06:47
#18

Knacka på i fastigheten där det talas om många katter och avlivning. kanske din katt finns där i tron att den som bor där trodde den var hemlös?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Tina Harjula
2014-08-01 07:37
#19

Hon har ingen koll katterna springer runt i hela Hyllstofta och hon bor väg i väg med stall och garage, det finns massor av katter där. Har varit ute och följt tassavtryck tvärs över gatan när jag sedan hade gått in så ser jag någon katt på trappan, men det var "bara" grannens katt.

Tina Harjula
2014-08-01 07:49
#20

Huset jag pratar om är en gammal  byggnad med en hästhage framför, hade man inte vetat att det är någon som bor där så hade man kunnat tro att det var ett fallfärdigt stall.

Annons:
Tina Harjula
2014-08-01 08:00
#21

Ursäkta stavar som en "kratta" får skylla på att jag är trött vägg i vägg ska det stå.

Ska börja ringa myndigheterna nu.

Tina Harjula
2014-08-01 08:49
#22

Har nu fått fatt i myndigheterna och skickat bild samt beskrivningen jag har lagt upp här till dem, sen fick jag själv komma med dit och prata med de som är ansvariga i det ärendet i nästa vecka.

Tina Harjula
2014-08-01 09:00
#23

Vill tacka för råden ni ger försöker med allt nu.

Tina Harjula
2014-08-03 16:32
#24

Har nu fått tag i personen som bor där alla katter fanns, får jag nog säga, (det ser ut som någon har varit där och flyttat dem,) och gett henne mitt telefonnummer om  Kattis skulle dyka upp där.

Uppkatten
2014-08-03 17:10
#25

Och det är inte så att katterna "flyttat" nyligen och att de råkat få med din "på köpet"…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tina Harjula
2014-08-03 19:19
#26

Ja, jag vet inte vad jag ska tro mer. Man får ju inga klara besked bara anklagelser om att folk har anmält henne anonymt.

Uppkatten
2014-08-03 21:20
#27

Men är det kattägaren som har "flyttat undan" katterna eller har myndigheterna redan varit där? Du skulle ju träffa dem nu i veckan om jag förstod dig rätt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Tina Harjula
2014-08-04 10:56
#28

Har träffat myndigheter, ägare av hus, kattägare nu på morgonen, ingen har sett Kattis, har även varit ute i natt och sökt men då kom bara två fullvuxna hankatter som hör till grannarna  som är på semester fram och ville ha mat, kan inte tro att hon vågar sig fram då. Myndigheterna ville vidare att hem till katt ungarna skulle ordnas, så nu sökes hem till dem med.

Tina Harjula
2014-08-04 14:41
#29

Vet inte vem, troligen inte myndigheterna.

Tina Harjula
2014-08-08 09:05
#30

Har nu på morgonen fått veta att en katt liknande Kattis hade setts i ett område i närheten, så hoppet det åker berg och dalbana till max nu.

Uppkatten
2014-08-08 13:24
#31

Håller tummarna!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tina Harjula
2014-08-08 17:04
#32

Vi har äntligen hittat Kattis. Tack för alla tips och stöd.

Uppkatten
2014-08-08 18:34
#33

Hurra!!! 🎂🎈Är hon hemma och inne? Hur mår hon? 

Fundera igenom det där med ID-märkning, kastrering och registrering av katterna nu tycker jag! Innekatter kommer ut av misstag och det är inte ens ovanligt. Vi ser hur det händer i ett! ID-märkningen hjälper den som hittar katten att också hitta dig, och en katt som varit länge på rymmen kan vara svår att känna igen om den inte är id-märkt (katterna blir med tiden rätt slitna när de är vilsna…). ID-märkningen kan registreras gratis i SVERAKs register eller mot en låg avgift i SKKs id-register.

Kastrering är viktig därför att vi har ett ENORMT överskott på katter/kattungar i Sverige. Det finns t ex mellan 100 000 - 150 000 hemlösa katter som vi bör ta hand om innan vi avlar fram fler kattungar (flera av de hemlösa katterna är vilsna omärkta katter som inte hittat hem och lidandet bland dessa är enormt…). Bland de här 150 000 hemlösa katterna finns alla sorters kattungar och katter (långhåriga, korthåriga, alla tänkbara färger och personligheter). Jätteviktigt alltså att vi hjälper de katterna att få ett hem först innan vi avlar fram fler katter = vi bör alla se till att kastrera våra huskatter.

Njut nu av att ha hittat henne igen!!!   ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
2014-08-08 21:33
#34

Grattis! 🙂

Skriver HEMMA i rubriken.

Obs Uppkattens kloka ord i #33!! En ansvarsfull kattägare kastrerar och ID-märker sina katter.

Annons:
Tina Harjula
2014-08-09 07:48
#35

Kattis är hemma!! och inne, har saknat mig ser det ut som följer mig som en hund och vill att jag  ska vara till för bara henne, hon har gnällt upprört hela natten.Vi hittade henne på den plats som vi hade fått tips om att hon skulle vara, (fast jag hade varit där och gått och inte hittat henne bara timmen innan)väldigt rädd och förvirrad, jag försökte att kalla men hon ville inte komma först, sen kröp hon in under en hästtransport släp, då först börja hon reagera på min röst och godiset jag hade med. Hon är väldigt avmagrad och har nästan blivit som en kattunge. Ja, jag tar detta på ansvarsfullt sett och tänker kastrera. Än en gång ett stort Tack för alla råd.

Med vänlig hälsning

Tina Harjula och Kattis

Uppkatten
2014-08-09 08:59
#36

Katter som kommer ut av misstag blir ofta väldigt stressade och kan därför reagera "bak och fram" på mattes/husses röst. De kan t om vända och springa åt andra hållet när matte/husse dyker upp i "fel" miljö… Det är därför vi råder folk att vara ute många timmar i sträck och röra sig lugnt runt omkring huset och locka. Att inte "jaga" katten om man får syn på den o s v. Världen kan vara både stor och otäck för en katt som inte har lärt sig att möta den under trygga former (tillsammans med kattmamman eller med husse/matte på koppelpromenader). Finns man där ute och väntar på katten så brukar den ofta våga ge sig till känna så småningom.

Förstår att hon är jättelycklig över att vara tillbaka hemma igen. Se till att ge henne mycket närhet och trygghet nu, tills hon "landar" där hemma igen. Om hon verkar ha svultit under tiden hon har varit på rymmen så kan hon behöva få små portioner (teskeds-stora portioner) mat - fast ofta, för att inte få problem med magen etc. Åk omedelbart till veterinär med henne om hon verkar må dåligt, eftersom svält kan ge allvarliga problem hos katt redan efter några dagar. Men igång-matningen kan alltså också ge besvär i vissa fall.

Jättebra att du tänker kastrera! ❤️Be veterinären bedöma först så att hon har återhämtat sig efter rymningen.

Se till att umgås mycket med varandra nu du och Kattis! Jag vet precis hur härligt det känns att ha fått tillbaka sin katt, och vilken lättnad man många gånger kan se hos katten. Så skönt för henne att slippa vara kvar ute, rädd och förvirrad.

Alltid lika skönt att höra att katter har kommit hem igen!!! Du får krama henne lite extra från oss!!! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tina Harjula
2014-08-09 10:41
#37

Tack, det ska jag.

Jassan
2014-08-09 11:57
#38

😃🌺❤️Grattis till att ha fått hem din katt!!! Så roligt att höra!!!

https://jazzans.wordpress.com/

Tina Harjula
2014-08-09 15:07
#39

Tack.

Upp till toppen
Annons: