Annons:
Etikettkalmar-län
Läst 7417 ggr
MalinKarlsson82
7/23/14, 10:37 PM

Ruda/Högsby Svartvit hankatt vid namn Kit

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Min snart två åriga hankatt Kit skulle få bo några veckor hos min pappa i Småland, Ruda, Högsby kommun/Kalmar län, i några veckor under tiden som jag är utomlands. Kit verkade inte tycka samma sak som jag och rymde den 12 juli från min pappas hus i Ruda. Kit har inte varit framme sedan dess. Kit är lite blyg av sig när han är ute och kan därför vara svårt att få tag på. 

Kit och jag bor i normala fall i Södertälje. Min familj har ringt polisen och katthemmet i Oskarshamn men de har inte fått in honom. De trodde dock att han kunde ha börjat vandra hemåt Södertälje. 

Kit är är öronmärkt med 8620U och bär ett halsband. 

Vill inget annat än att han ska komma hem! Jag är tacksam om ni kan hålla utkik efter min lilla kille! 

Kontakta mig på mejl malinkarlsson82@hotmail.com eller tfn 070-9389804 alt 070-1615341.

Annons:
MalinKarlsson82
7/23/14, 10:41 PM
#1

Kit är kastrerad

Uppkatten
7/23/14, 11:39 PM
#2

Har din familj ställt ut mat och vatten åt honom? Verkar någon äta/dricka? Genom att mata kan man ofta förhindra att katten börjar vandra. Eftersom han är ute på okänt område så bör ni ffa leta i skymning-mörker-gryning, MÅNGA timmar varje gång så att han vågar ge sig till känna!

Ni bör också sätta upp massor av efterlysningslappar i området + lägga efterlysningslappar i folks brevlådor.

Misstänker ni att han försöker ta sig hemåt så bör ni även lappa hemma + "vägen hem" (så gott det går). Ring grannarna och be att de håller utkik.

Anmäl till id-registret att han är bortsprungen.

Annonsera efter honom på Blockets efterlyst-sida, på katthemmens efterlystsidor (t ex Stockholms katthem), på olika facebook-sidor för efterlysta djur (t ex Vi längtar hem, Missing Cats Sweden mfl). Efterlys honom också i lokaltidningen.

Hoppas att han snart är hemma hos er igen!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
7/23/14, 11:41 PM
#3

Det finns även en facebook-sida som heter "Hemlösa katter Kalmar" där du kan efterlysa honom.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annebeate
7/24/14, 12:03 AM
#4

Följ Uppkattens  så värdefulla råd! Din familj hade hört med polisen så jag utgår ifrån att det samtidigt gjordes anmälan där om Kits försvinnande, så viktigt att polisanmälan skett. Hoppas ni mycket snart finner honom.

MalinKarlsson82
7/24/14, 8:25 AM
#5

Tack så jätte mycket för alla råd, tips och förslag! Min pappa har dörren öppen dag som natt så om han är i närheten kan han gå in precis som han vill och jag har bett honom att sätta ut mat och vatten samt lägga ut Kits filt som han alltid sover på hemma. Jag har annonserat överallt på de sidor som alla tipsar om och det ända som behövs göras är att sätta upp lappar men tyvärr så får jag göra det när jag kommer hem om 5 dagar… Min pappa förstår sig inte på datorer och mina bröder har semester eller jobbar så jag kan tyvärr inte be dem och har inga vänner som bor kvar där jag är uppvuxen. Min ena kusin har bett min moster att gå ut och leta efter honom och knacka dörr hos grannarna runt omkring min pappas hus.

Jag är ju löjligt kär i min katt och han är ju det i mig också (en mycket speciell katt med ett stort hjärta) så risken finns ju att han trodde att jag skulle lämna honom hos min familj.

Önskar inget hellre än att han kommer hem!

Tack ännu en gång!

Uppkatten
7/24/14, 9:22 AM
#6

Det finns inga "samlingspunkter" i närområdet där många passerar (typ affär/anslagstavla) där din pappa kan sätta handskrivna lappar så länge? Ofta bra att vara så aktiv som möjligt i sökandet redan i ett tidigt skede. Håller tummarna för er!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
annebeate
7/24/14, 10:50 AM
#7

Som Uppkatten skriver är det så viktigt att man är mycket aktiv inte minst i början. Tänkte därför också lappar på bensinstationer i ett större område gärna med foto på Kit och löfte om hittelön. Då kan man förhoppningsvis täcka upp resande som täcker långa sträckor. Även fortsätta leta aktivt i området där Kit försvann och i närområdet och då också knacka dörr. Ni är kanske flera som kan bo hos din pappa och därifrån utgå i sökandet efter lille Kit. Ring också regelbundet till polisen och ring också veterinärer i närområdet och be att även där få sätta upp lappar .

[[eskils_]]
7/24/14, 6:41 PM
#8

Hoppas katten kommer tillrätta, du har fått mkt bra tips.

Skriver ortsnamnet i rubriken.

MalinKarlsson82
7/26/14, 6:40 AM
#9

Tack! Nja, min pappa är ju inte till så mycket hjälp. Han har redan bestämt sig för att Kit är borta och inte kommer att komma tillbaka. Men jag har försökt att göra så gott jag kan från Spanien så lapparna får tyvärr vänta tills att jag kommer hem.

Tack för att du har uppdaterat rubriken!

Mvh

Malin

Uppkatten
7/26/14, 8:06 AM
#10

Vad ledsamt att din pappa ser på det på det sättet. Just den här första tiden är det extra viktigt att söka väldigt aktivt. Och efterlysningslappar i området där katten försvann är förstås bland det allra viktigaste. Men nu är du snart hemma igen, visst var det så? Förbered så långt du kan och sedan ger du dig ut och tapetserar området med lappar så snart du är hemma igen. Ta en karta och rita två cirklar. En som sträcker sig 400 meter bort i varje riktning sett därifrån katten försvann. Och en som sträcker sig 2 km bort i varje riktning sett därifrån katten försvann. Börja med den mindre cirkeln och sätt upp MASSOR av efterlysningslappar inom det området. Sedan fortsätter du med den större cirkeln. Lappa även hemma i Södertälje + mellan de båda orterna om du har möjlighet.

För din pappa kan du berätta att vi ser katter komma till rätta efter dagar, veckor, månader, ja ibland t o m flera år "på rymmen". En katt försvinner inte bara utan den finns där ute någonstans och behöver bli hittad. Skygga katter kan t ex hålla sig nära bostaden i flera veckor utan att man får syn på dem! Därför är det viktigt att ställa ut mat och vatten för att förhindra att katten börjar vandra samt att man letar under den mörka delen av dygnet/erbjuder en fri väg in.

Det är en jättefin liten katt du har, och det är bra att den är id-märkt (gissar att du även har registrerat ID-märkningen?). Jag hoppas att du hittar honom snabbt så snart du är tillbaka! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annebeate
7/26/14, 8:32 AM
#11

Känner sorg och oförståelse över din pappas inställning. Hoppas du kan förklara för honom hur fel hans inställning är och att han också har ett ansvar att hitta din älskade katt eftersom Kit var hos honom när han försvann. Du har tydligen en moster i trakten kontakta henne om hjälp. Som jag också förstått det är du snart hemma och själv kan ta tag i sökandet. Uppkattens senaste råd värdefulla som alltid.

martdat
7/26/14, 9:40 AM
#12

ingen annan i Sverige du känner som kan åka dit och söka mer aktivt?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

MalinKarlsson82
7/28/14, 8:48 AM
#13

Hej,

Tack för era fina inlägg! Idag åker jag hem så i morgon kan jag äntligen börja leta själv. På Fb finns en sida där några tjejer läser av djur och människor. En av tjejerna fick ingen kontakt men en har fått det och hon skrev att Kit är i närheten av pappas hus och att han inte kommer fram för att han inte känner igen min pappas röst. Han ligger i sitt gömme om dagarna då det är varmt och jagar om nätterna. Jag hoppas innerligt att han kommer fram om ett par dagar när han hört min röst.

Jag har sagt att min pappa ska ha mat, vatten och hans filt ute så det har han sagt att han har gjort. Jag har bett honom att fråga de få grannar som vi har men de har inte heller sett Kit. Men som sagt han är lite blyg när han är ute och framförallt mot män så jag förstod ju direkt att han inte skulle komma fram när pappa ropar på honom. 

Jag hoppas att det löser sig och på nått sätt ska jag nog få hem honom igen om det även ska ta flera år. Jag är löjligt kär i min katt och har alltid varit det i alla mina djur men jag har aldrig varit med om en katt som ger så mycket kärlek tillbaka och som verkligen visar att han tycker om mig också. 

Något säger mig att han kommer att komma hem!

Tack ännu en gång för era fina inlägg och era bra tips!

Jag låter er veta hur det går!

kramar

Annons:
Uppkatten
7/28/14, 9:49 AM
#14

Se till att vara ute MÅNGA timmar i sträck i skymning-mörker-gryning nu när du kommer hem. Prova både att långsamt gå runt och locka på honom men testa också att sitta stilla på ett och samma ställe LÄNGE och locka. Fortsätt ställa ut mat och vatten varje kväll och kolla om maten försvinner. Får du syn på honom så jaga honom INTE. HAN ska komma till DIG, även om det tar många timmar (för min katt tog det drygt en timme efter att hon varit borta i 3 dygn, men jag har hört om "fall" där det tagit närmare 12 timmar innan katten vågade sig fram till sin ägare). Och så upp med MASSOR av lappar!!!

Om du tror att Kit kan vara skygg även för dig vid det här laget så försök få låna/hyra en kattfälla från t ex ngt katthem. Be att de visar dig noga hur den ska användas!

Djurpratare/djurkommunikatörer och liknande är jag personligen väldigt skeptisk till. Inte minst sedan jag såg Robert Aschbergs program Insider för många år sedan där han "testade" just djurpratares förmåga. Jag minns hur jag nästan höll på att dö av skratt där hemma i TV-soffan… MEN självklart kan man testa även det halmstrået! Det jag är rädd för är att Djurprataren säger att han/hon inte får någon kontakt med djuret och att det sannolikt innebär att djuret är avlidet. En fara i det är att djurägaren då slutar att leta efter sitt djur alldeles för tidigt (har faktiskt sett tendenser till det här på nätet…) och att djuret då blir kvar ute i hemlöshet utan någon som letar… Jag är alltså rädd för att vilsna/bortsprungna djur kommer att fara illa där ute alldeles i onödan, därför att djurägaren gett upp för tidigt.

Nu tror jag inte att du kommer att sluta leta i förtid - tvärtom! Jag tror att du kommer att göra allt för att hitta honom. . Hör gärna av dig här om du vill få tips/stöd/råd eller bara för att berätta om hur det går. ❤️OCH: ge inte upp ifall du märker att det känns som att leta efter nålen i höstacken - det är naturligt att känna så när man letar efter sin katt! Världen blir plötsligt VÄLDIGT stor med VÄLDIGT många gömställen!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annebeate
7/29/14, 12:14 AM
#15

MalinKarlsson82 Jag önskar dig all lycka när det gäller att hitta din älskade Kit. Än en gång följ noga Uppkattens råd och fortsätt skriv här allteftersom hur det går och om det är något du undrar över. Hoppas du mycket snart finner honom välbehållen.

MalinKarlsson82
7/29/14, 7:31 AM
#16

Så nu är jag snart på gång ner till Småland och ska börja med att sätta upp lappar direkt! 

Min pappa har lånat en kattfälla men då Kit hatar sin bur har jag svårt att tro att han går in i den men pappa lyckades fåna en annan hungrig katt iaf. Yes, massoe av mat och vatten ute trots att de där j-kla fåglarna äter upp det mesta! Svårt att veta om han är uppe och äter något.

Kommer att sova med öppen dörr också så att han kan komma in om de är nu så att han känner igen min röst så kanske han vågar sig in när det mörknat eller framåt morgonkvisten då han brukar komma in i vanliga fall.

Tack ännu en gång för jätte bra tips! :)

OCH ja, just nu känns världen väldigt väldigt stor och som en enorm höstack! 

Jag hoppas att han inte har gått allt för långt utan ligger på grannens tomt som är öde.

Jag hör av mig om hur det går! :)

Uppkatten
7/29/14, 9:35 AM
#17

Malin, börja med att enbart ställa ut mat på kvällarna. Sena kvällar och nätter brukar fåglar "sova" (?) och äter då inte så mkt kattmat. Har ni mat ute bara på ett ställe nu så att ni har etablerat en fast matningsplats? Är den matningsplatsen i så fall på en skyddad plats, t ex invid en husvägg eller en buske (=bra)?

När det är dags att försöka fånga honom med fällan, så ställer ni fällan på eller alldeles i närheten av matningsplatsen, helst med långsidan av fällan mot husväggen/ett buskage så att fällan står lite skyddat. Ha inga filtar eller liknande inuti fällan utan enbart väldoftande mat som läggs allra längst in i fällan. Bra mat att använda är t ex tonfisk, makrill i tomatsås eller grillad kyckling (DOCK INGA KYCKLINGBEN eftersom de kan skada kattens magsäck/tarmar illa). Det här är dofter som tilltalar de flesta katter. Man kan även testa att ha t ex torkad kattmynta långt in i fällan (+ kattmat då alltså).

Eventuellt kan man "snitsla" en väg in i fällan med hjälp av t ex tonfisk-spad och enstaka små matbitar.

Lägg en filt eller ett skynke över fällan, men filten får inte ligga så att fällans funktion påverkas. En filt som luktar bekant kan göra det lättare för misse att gå in i fällan och de flesta katter tycker att det är lite spännande att gå in i mörka "tunnlar".

Vill man "träna" katten på att gå in i ngt för att äta så kan man testa att först servera maten i t ex en kartong.

När man väl har gillrat fällan så ska ALL mat vara i fällan, man ska inte samtidigt servera mat någon annanstans. En mätt katt lär inte gå in i en fälla för att äta mera!

När fällan är gillrad så ska man finnas i närheten. T ex om man kan ha koll på fällan genom ett fönster, eller sitta i bilen i närheten och ha koll på den. Samtidigt ska man försöka att inte vara synlig utan låta katten få undersöka fällan etc i fred. D v s håll dig i bilen några timmar (om inte fällan slår igen förstås, för då måste man ju gå dit och kolla den!). Kan man inte sitta alldeles i fällans närhet så kan man testa att ha en baby watcher bredvid fällan, så hör man när den slår igen. MEN i så fall måste man testa innan var baby watchern ska placeras ute resp. inne så att man verkligen hör fällan slå igen!

Det är viktigt att katten inte blir sittandes i fällan i en massa timmar eftersom det är väldigt stressande för katten.

Går katten i fällan så får du INTE öppna fällan utomhus oavsett hur katten beter sig!!!! En del katter sitter lugnt och fint och väntar, medan andra katter reagerar med att kasta sig fram o tillbaka, fräser etc. Fällan får alltså INTE öppnas förrän ni är inne i huset, med stängd ytterdörr. Avgränsa det gärna till ett enda rum, och dra gärna för gardinerna/persiennerna (om katten verkar stressad) innan ni plockar ut katten.

Se också till att fällan inte går upp när ni bär in katten i fällan! Ha koll på luckan alltså!

Ibland händer det att andra katter går i fällan. Då måste man kolla att de verkar friska och oskadda innan man släpper ut dem. Fångar man en katt som verkar sjuk/skadad eller i dåligt skick/hemlös så bör man ha en plan för hur man ska hantera det. En sådan katt kan man inte bara släppa ut igen.

Fråga gärna om något känns oklart!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MalinKarlsson82
7/29/14, 12:23 PM
#18

Tack för ditt svar! 

En kvinna ringde mig i morse och sa att hon sett Kit på en gata en bit ifrån min pappas hus och min moster hade även hon sett honom igår men då bara ett par hundra meter från vårt hus. Tomten där han har varit eller där pappa tror att han han varit har nu ägarna kommit till och de hade en hund med sig så det är nog därför som han har gett sig av. Annons finns ute i tidningen nu i ett par veckor framöver och med lappar runtom i samhället så ska vi nog få fatt på honom! :)

Min brors katt som också varit borta, nästan lika länge som Kit hade kommit in till Katthemmet i Oskarshamn idag. Hon hade inte befunnit sig alls långt från hemmet men ändå hade de inte hittat henne, Det gäller att träffa på dem på samma ställe vid samma tidpunkt för annars är det som sagt som en nål i en höstack men även den hittar man om man letar väl! :)

Uppkatten
7/29/14, 1:25 PM
#19

Skönt att han verkar finnas i närheten! Jag gissar att han fortfarande är förbi hemma och äter då och då. Annars sätter ni helt enkelt upp fällan där han har setts och sitter i bil i närheten och väntar. Gissar att skymning-mörker-gryning är bästa tiden att fånga honom med fälla (om sådan behövs). Skönt för honom att matte är på väg!!!

Och vad skönt att din brors katt kommit till rätta! ❤️🎈

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annebeate
7/29/14, 3:37 PM
#20

Positiva uppgifter. Håller tummarna hårt!

Annons:
martdat
7/30/14, 9:07 AM
#21

Skönt att din bror skatt kunde återförenas md Husse :D

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

MalinKarlsson82
7/30/14, 10:53 PM
#22

Har nu letat i två dagar men ingen Kit! Har frågat alla grannar och alls jag möter men ingen har sett honom. De som trots har sett honom har sett grannens katt som också är svartvit och de bor ett par hus bort. Pappa berättade att han varit ute en gång innan och kom då in, det var efter andra gången som han inte kom in! :( Fortsätter att leta och imorgon ska jag be grannarna att öppna dina bodar för att se om han är instängd. Mat, filt och bur står ute. Har även hängt ut en sjal som doftar mig. Även om det är tungt känns det som om att jag kommer att få tillbaka honom för eller senare! Min brors katt blev jätte sjuk inatt och var nära att dö! Tydligen hade hon förstoppning! Hon hade även funnits på katthemmet i Oskarshamn i en vecka innan de fick ut en annons i tidningen! Ändå hade min bror och hans fru ringt och då sa de att de inte fått in henne… Så ja det är väl bara och ringa och kolla om nån lämnat in Kit. Bad dem ju förra veckan och dela mitt inlägg på fb och det har de gjort! När jag hittar Kit så får det bli att programmera in en gps! Vill inte mista honom igen!! Usch, det är så hemskt att inte veta vart han är! Vill bara att han ska komma hem… Han var jätte kelig med pappa och han visste att det fanns mat och vatten här så jag förstår inte varför han stack… Detta är inte likt min Kit!

martdat
7/30/14, 11:44 PM
#23

Hoppas verkligen hon hittas snart. någonstans finns hon. frågan är bara var…

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

annebeate
7/30/14, 11:59 PM
#24

Även om det var ledsamt att det var grannens katt de sett så fortsätt följ Uppkattens tips och råd. Rätt inställning att ringa katthem och polis med jämna mellanrum. Fortsätter hålla tummarna och följa denna tråd. Funderar du över något så skriv här.

Uppkatten
7/31/14, 9:22 AM
#25

Ge inte upp! Det kan ta lång tid att få syn på katter även om de finns i närheten! Du beskriver honom som en lite blyg katt och han har varit ute rätt länge nu. Hörde nyligen om en blyg katt som inte syntes till på en månad, trots att hon var kvar i området. Verkar det som att någon äter av maten? Kan du försöka få koll på VEM/vilka som äter? Kan du ha koll en natt t ex från ett fönster eller från en bil? Lägg gärna ett vitt lakan/badlakan under matkoppen så syns det bättre vem som kommer för att äta. Ställer du en baby watcher bredvid matkoppen så hör du också när någon är där och kan kolla vem det är.

När du ber folk att öppna sina uthus/bodar så räcker det inte med att du bara lockar på honom, utan du måste försöka leta igenom uthusen/bodarna mycket noga, eftersom katter kan gömma sig sådana här ggr, speciellt om de är medtagna.

Finns det andra revirstarka katter i närheten kan han ha blivit ivägjagad från området. Kanske behöver du söka längre bort än du har gjort hittills? Sök i så fall ffa i skymning-mörker-gryning.

Hur har det gått med efterlysningar t ex över facebook? Det finns många stora facebook-grupper med inriktning på Bortsprungna och upphittade katter/djur (t ex Vi längtar hem).

Otäckt med din brors katt, hoppas att det ordnar sig! Hade den katten varit bortsprungen länge/magrat av? Det är ganska vanligt att katter som svälter får problem med magen när man börjar mata igång dem igen.

Hittar du Kit i dåligt skick - ge honom inte en massa mat det första du gör, utan åk till veterinären akut för undersökning och uppvätskning. Sedan brukar man kunna ge teskedsstora portioner blötmat (fast ofta), men det kan säkert veterinär/större katthem ge bättre råd om!

Håller tummarna för att fina katten snart är hemma igen - och att han mår bra!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MalinKarlsson82
8/2/14, 8:11 PM
#26

Vi söker, grannarna söker, alla jag pratar med och möter ska leta efter honom, lappar är uppsatta och även i närliggande samhällen… Jag letar flera timmar/dag men just nu känns det bara tungt och tårarna är ju större än en krockodiltår! Så himla jobbigt! Jag har annonserat på de flesta sidor på fb men inte "vi längtar hem" jag lägger in där också! På tisdag måste jag tyvärr åka hem från Småland och det är det som gör ondast i mig just nu att jag inte själv kan delta aktivt i letandet utan måste förlita mig på andra! Men en känsla säger att jag får tillbaka honom! Saknar honom massor min lille prins!

annebeate
8/2/14, 8:52 PM
#27

Ring och kolla regelbundet hos polisen. Även där kan ske misstag.

Annons:
Uppkatten
8/2/14, 9:41 PM
#28

Se nu till att lappa ordentligt innan du åker hem! Skriv på lapparna och be att folk fotograferar katten om de får syn på den, alternativt att de tar in den, och att de sedan hör av sig till dig, och då gärna med foto på upphittad katt så att du kan avgöra om det är Kit eller inte.

Sedan behöver du ordna så att någon kan byta ut lapparna mot nya fräscha lappar med jämna mellanrum ifall Kit fortsätter att vara borta en tid. Det är viktigt att byta ut lapparna då och då så att folk förstår att han fortfarande är bortsprungen. Byt gärna design på lapparna från gång till gång (men se till att använda riktigt bra och tydliga foton!), och bara det faktum att lapparna ser nya och fräscha ut gör att folk blir mer uppmärksamma. Skriv också datum på lapparna.

Fortsätt att efterlysa honom över Blocket med jämna mellanrum. Ange noga var han försvann.

Kolla också runt på facebook om det finns fler sidor för bortsprungna och upphittade djur/katter som du kan annonsera på. Jättebra att du lägger ut en efterlysning på Vi längtar hem!

Har du testat annons i lokaltidningen? Det kan vara till stor hjälp ifall han har börjat vandra! Många människor hänger trots allt inte på nätet/facebook.

Se också till att vara ute länge i mörkret nu innan du åker, kolla vem som ev. äter av utställd mat etc.

Fortsätter att hålla tummarna för er!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
8/2/14, 10:23 PM
#29

Här är de länkar jag kan bidra med, du kanske har sett dem redan.

http://kattpolisen.ifokus.se/articles/4d714ebfb9cb462244061878-nar-din-katt-ar-bortsprungen?discussions-1

 Är Kits ID-märkning registrerad hos Sverak eller DjurID? Med en registrering blir det lättare för en ev upphittare att finna ägaren.  Obs i DjurID måste man begära att man ska stå som synlig ägare, för att allmänheten ska kunna se vem som äger katten. Där kan man också anmäla när katten är bortsprungen.

Andra ställen där du kan efterlysa din katt:

https://www.facebook.com/groups/EfterlystaDjur/                     

http://www.upphittat.se/upphittade_katter/upphittad_katt.php?typ=Upphittad&kategori=Djur&detaljerad_kategori=Katt&sida=hittegods

http://www.hittadjur.se/index.php?page=case&type=0&county=13&next=0      

http://kattpolisen.ifokus.se/discussions/539c70eace12c405f000023e-soktips?discussions-4

Uppkatten
8/2/14, 11:02 PM
#30

Ifall han har börjat vandra hemåt: Lägg in efterlysningar på t ex Södertälje katthems hemsida samt på Stockholms katthems hemsida. Kolla också om det finns något katthem som han liksom "passerar på vägen" som har en hemsida där du kan efterlysa honom. Söker du på Alla katthem i Sverige så får du upp en lista över katthem som du kan kolla på.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MalinKarlsson82
8/6/14, 7:27 AM
#31

Tack så mycket! Ja dessa länkar har jag sett och jag har ringt och anmält hans ID.

Kom hem igår och har haft begränsat med internet så jag ska sätta mig idag och mejla så många katthem som jag kan hitta längst vägen hem.

Ingen av grannarna har sett Kit på veckor men jag har letat över hela samhället. Satt upp lappar i närliggande samhällen, gått med i olika forum på fb osv. Det är riktigt jobbigt att vara hemma igen och man sitter hela tiden och väntar på att han ska komma in för att säga hej och gosa lite. Det är jobbigt att nu behöva förlita sig på att andra ska se honom, hitta honom och lyckas fånga honom. Hade han försvunnit i Södertälje hade jag kunnat leta varje dag själv! Det är väldigt tungt och det är många tårar som fälls just nu…

Uppkatten
8/6/14, 8:50 AM
#32

Jag förstår att det här är otroligt jobbigt för dig, speciellt som han har försvunnit så långt hemifrån. Kommer du att kunna åka tillbaka något själv och leta framöver? 

Det kanske blir svårt för andra att fånga in honom (om de inte är ordentligt kattvana),  så får du ett tips om rätt katt så be att boende börjar mata och ställa ut vatten i första hand. D v s att de etablerar en matningsplats. Då är chansen stor att han stannar där så att du har möjligheter att själv åka ner och hämta/alternativt att han då kan fångas med kattfälla på matningsplatsen.

Vill tipsa dig om ytterligare en facebook-sida för bortsprungna katter som är helt ny, vet inte om du har hunnit se den: 

https://www.facebook.com/djuridkatter?fref=ts
Det ger dig kanske ytterligare en sökmöjlighet.

Fortsätt annars att mata ut annonser på t ex Blocket och i lokaltidningen i området där han försvann. Du skulle också kunna försöka få någon reporter för lokaltidningen att skriva om honom, med motiveringen att han är försvunnen så långt hemifrån och att du behöver hjälp att lokalisera honom (finns han kvar i området eller är han ev. på vandring hemåt). Det brukar vara svårt att få reportrar att nappa på detta, men det händer trots allt att folk lyckas! Kolla vilka som brukar skriva djurreportage i lokaltidningen där nere och testa att kontakta dem?!

Glöm inte att också själv ha koll på upphittatsidorna på nätet, ifall folk uppfattar honom som vilsen, lyckas fota honom, men inte lyckas fånga honom för att kolla hans ID-nummer. Det är rätt ofta som det dyker upp foton på skygga katter som folk uppfattar som vilsna men som de inte kan kolla närmare.

Fortsätter att hålla tummarna för er och fortsätter också att kolla efter honom på de upphittat-sajter där jag brukar vara inne!!!! ❤️❤️❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annebeate
8/6/14, 9:25 AM
#33

Kontakta också gratistidningar i Kalmartrakten och be dem skriva ett reportage om Kit med bild med hänvisning just till att Kit försvunnit så långt från hemorten. Lätt att få fram uppgifter om dessa tidningar på nätet. Har själv fått hjälp av en gratistidning i Skåne som ledde till att den försvunna katten kunde spåras. De nya råden från Uppkatten är bra. Kollar också på olika kattsajter efter Kit. Ge inte upp ! Han finns därute någonstans! ❤️

annebeate
8/6/14, 9:41 AM
#34

Om du inte redan gjort det be katthemmet Kompis i Nybro ( Kalmar län) att lägga ut en efterlysning med bild på Kit på deras facebook. Be också KKS och Kattjouren lägga ut en efterlysning.

Annons:
MalinKarlsson82
8/9/14, 8:08 AM
#35

Hej, 

Har kontaktat överstående katthem och annons i tidningen har jag lagt ut flera gånger, ett litet uppehåll och sedan kommer det ut ett par annonser igen. Katthemmet i Nybro sa annonser man sätter in automatiskt kom med i några fler tidningar. Alla är verkligen otroligt hjälpsamma inkl ni! Tack för alla tips, råd och ert stöd! <3

Jätte många letar nu efter Kit men det som är, är att de ser honom precis överallt! Igår fick min pappa ett samtal om en överkörd katt som man trodde var Kit. Men när min pappa och bror kom till platsen var det en helsvart katt med 10 vita hårstrån… Ja, alla försöker ju hjälpa till och hitta Kit men det är så mycket gamlingar som bor i samhället så de kan ju lätt se fel. Bad min bror att ringa till polisen så att den döda katten blev hämtad. När jag gick och letade efter Kit träffade jag på 7 olika katter men sedan jag har åkt hem har min pappa fångat en hel drös med katter i kattfällan som vi har på vår tomt…men ingen Kit. 

Jag fortsätter att hoppas på att han kommer hem. Det är iaf så jag känner, att han kommer att komma hem. Jag ser på så många sidor och forum att folk får tillbaka sina älskade djur så det finns absolut en chans att jag också får det även om det kan ta lite tid.

Tyvärr har jag mycket på jobbet nu men jag kommer absolut att åka ner om några veckor för att leta efter honom! Han är min kille så jag ger inte upp!

Uppkatten
8/9/14, 8:36 AM
#36

Dessvärre kan folk ringa om precis vilken katt som helst sådana här ggr, "katt som katt" verkar en del tycka… andra ser nog inte skillnad? Många ggr blir man förvånad över hur olik katten folk ringer om är jämfört med den man har efterlyst…. Därför tycker jag att det är bra om man ber folk fotografera katten när så är möjligt… då kan ni sedan bedöma om det kan vara Kit eller inte och om det är värt att åka ut och kolla. Alla har ju inte möjlighet att fota, skicka över foto etc men många har ju det. Fortsätter hålla tummarna!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annebeate
8/9/14, 10:30 AM
#37

Bra tips att fotografera. Många bra åtgärder du nu vidtagit och det känns hoppfullt. Fortsätter håller tummarna och hålla utkik på olika kattsajter.

Upp till toppen
Annons: