Annons:
Etikett11-gotland
Läst 2915 ggr
Elisabeth Nyberg
2014-07-23 08:04

HEMMA Visby Efterlysning av vit honkatt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min älskade Sessan försvann i söndags den 20 juli - det har aldrig hänt förut… 
Saknar min lilla Prinsessa! Undrar om någon sett min katt i området runt Yttre Furulund 
Vi bor på Trädgårdsgatan 109 i Gotlands Hems kvarter. 
Kanske hon blivit instängd i ett förråd eller garage i kvarteret?
Jag har satt upp bilder i tvättstugan och på sopförråden här hemma. Där jag ber grannarna kolla i sina förråd då de var många som grillade i söndags.
Hon är en liten försiktig steriliserad kattfröken på 10 år. Chippmärkt, vaccinerad och kommer ursprungligen från Katthemmet i Malmö. 
Hon har varit innekatt i 7 år tills hon flyttade hit till Visby i juli 2011. 
Signalement; Helvit katt med grått huvud, kinder, öron, del av rygg och svans. Bär ett ljusblått halsband. 
Hem nr (borttaget eftersom katten är hemma). / eskils, medarbetare

PS. Hon är det käraste jag har efter min dotter Johanna som avled för 2,5 år sedan
Hittelön utlovas

Annons:
Uppkatten
2014-07-23 10:01
#1

Du tänker alldeles rätt när du ber grannarna kolla sina förråd! Det är vanligare än man tror att katter blir instängda/inlåsta av misstag så här års!

Vad du bör göra ytterligare i det här läget är:

Sätt upp MASSOR av efterlysningslappar. Ta fram en karta och rita en cirkel som sträcker sig 400 meter bort i varje riktning sett hemifrån. Det här är ditt primära sökområde. Hela det området bör du "tapetsera" med efterlysningslappar. Lägg gärna efterlysningslappar även  i folks brevlådor. Ha gärna med foto på efterlysningslapparna + löfte om hittelön. När det gäller kattens färg så tror jag att du ska skriva "Bruntigré med mycket vitt" hellre än "vit" (som står i rubriken här på ifokus).

Sök av hela det område där katten normalt brukar vistas. Katter som skadas/insjuknar utomhus har en tendens att vilja gömma sig och ligga och trycka. De ger sig inte alltid till känna i det läget utan behöver ibland att man letar upp dem! Se dig runt "med kattögon" efter bra gömställen för en stressad katt och kolla om hon finns där. Du kommer dessvärre att upptäcka att det finns många sådana gömställen…

Ibland händer det att katter blir bortjagade av hundar/andra katter. Då kan man behöva leta utanför kattens normala revir. I så fall brukar det vara bäst (ge bäst resultat) om man letar i skymning-mörker-gryning. Då brukar katter vara mest aktiva och modiga och det är störst chans att de ger sig till känna.

Andra gånger händer det att katter kliver in i en bil eller ombord på ett släp och liftar iväg för egen tass. Därför är det bra att göra som du har gjort och efterlysa katten på nätet.

Det händer också att folk packar bilen inför semestern/flytt och att de då har lägenhetsdörren öppen. Vi har flera ggr sett hur katter smitit in i lägenheten i ett obevakat ögonblick och blivit inlåst i den främmande lägenheten när grannen åkt iväg. Fundera därför på om någon granne åkte iväg på semester/flyttade i samband med att katten försvann.

Sök också igenom källare, vindar, sophus, tvättstugor, garage och alla sådan utrymmen du kan få tillgång till. Be grannar och gårdskarlar/fastighetsskötare och andra om hjälp!

Anmäl henne som bortsprungen till polisen på 114 14.

Anmäl henne som bortsprungen till id-registret (SKK eller SVERAK beroende på var hennes ID-märkning har registrerats).

Annonsera efter henne på Blockets efterlystsida, på katthemmens efterlystsidor, på olika facebook-grupper för borttappade och upphittade djur (t ex Vi längtar hem, Missing Cats Sweden, Borttappade och upphittade djur o s v).

Om hennes ID-märkning INTE finns registrerad i registren bör du även mejla till t ex Gotlands katthem och närliggande veterinärkliniker för att höra om de har fått in henne. En id-märkt katt som inte är registrerad kan vara svårt att hitta ägaren till om någon har hittat henne!

Efterlys henne också i lokaltidningen.

Det är viktigt att leta mycket aktivt redan från början! Jag håller tummarna för att hon snart är hemma hos dig igen!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2014-07-23 10:06
#2

Det finns även en facebook-grupp som heter "Bortsprungna och upphittade djur Gotland". Efterlys henne där!!! Där såg jag f ö att det bland annat stod om en kisse som hittats instängd i grannens husvagn…! Dessvärre är katter allt för ofta allt för nyfikna för sitt eget bästa…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Elisabeth Nyberg
2014-07-23 19:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Plötsligt kom hon tillbaka! Utsvulten och törstig! Exakt 3 dygn borta. 

Nu får hon vila ut, äta och dricka. Hon spinner och mår efter omständigheterna bra…
Var hon varit vet bara hon själv… men jag tror att Sessan varit instängd någonstans, men det spelar ju ingen roll alls - huvudsaken att hon lever och har kommit till rätta igen. 

Tack för ditt engagemang, ovärderlig hjälp och stöttning. 
Ljus och Kärlek!
Elisabeth Nyberg

Uppkatten
2014-07-23 20:32
#4

Grattis!!! 🎈🎂Vad underbart att läsa!!! Det är nog mycket troligt att hon har varit instängd! Ha lite extra koll på henne nu så att hon äter, dricker, kissar, bajsar etc som hon ska. Det har ju varit rätt ordentligt varmt de här dagarna och att inte ha tillgång till mat och vatten är inte så hälsosamt för katter. Vid minsta tvekan om hur hon mår - kontakta veterinär! Njut av henne nu! Det finns inget härligare än att få tillbaka sin lilla katt! ❤️❤️❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
2014-07-24 18:35
#5

Grattis säger jag också!! 🙂

Hoppas hennes chipmärkning blir registrerad hos SKK (DjurID) eller Sverak, om den inte redan är det. Ifall hon skulle försvinna igen.

Skriver med glädje HEMMA och ortsnamnet i rubriken.

Upp till toppen
Annons: