Annons:
Etikett042-malmö
Läst 6090 ggr
Wintermoth
7/21/14, 7:55 PM

HEMMA Malmö Bengalkatt på rymmen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Stoffe rymde vid 5-snåret i morse från Kronborgsvägen 15! Han är 1.5år och är marmormönstrad i brunt och svart med en lång svans baktill. Ring

(borttaget eftersom katten är hemma). / eskils, medarbetare

Med vänlig hälsning
Miia
www.oneworldbengals.se

Annons:
Uppkatten
7/21/14, 8:58 PM
#1

Innekatt som kommit ut av misstag eller är detta en katt som är van vid att vistas ute?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annebeate
7/21/14, 10:01 PM
#2

Sätt upp mängder av efterlysningslappar försedda med avrivningsremsor med ditt mobilnr och löfte om hittelön. Sätt även upp lappar i Pildammsparken. Anmäl honom försvunnen hos polisen ring 114 14. Lämna in en lapp till uteförskolan Stock och sten i parken. De är ute om dagarna och bra om de är varse att din katt är försvunnen. Lämna också lappar till butikerna på Kronborgsvägen och be respektive butik att sätta upp lappen på sin fönsterruta. Fortsätt leta aktivt ute efter honom. Hoppas du mycket snart finner honom välbehållen. ❤️

Uppkatten
7/21/14, 10:19 PM
#3

Ställ ut mat och vatten där han kom ut. Ställ ut det nu till kvällen (dagtid tar fåglarna maten). Ställ maten lite skyddat invid husväggen eller intill en buske. Genom att mata förhindrar du att han börjar vandra p g a hunger.

Leta ffa i skymning-mörker-gryning. Var ute och leta MÅNGA timmar i sträck så han vågar ge sig till känna!

Håller tummarna för er!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Wintermoth
7/22/14, 8:48 AM
#4

£1 han är en innekatt som inte är van vid att vara ute.

#2 & #3 Polis meddelad, Djursjukhuset meddelad och lappar uppsatta.
Letades hela dagen från 5-24 igår och en tur inatt men ingen lycka ännu, folk letar vidare idag…

Med vänlig hälsning
Miia
www.oneworldbengals.se

Uppkatten
7/22/14, 9:17 AM
#5

När en innekatt (som inte är van vid att vara ute) kommer ut på det här sättet så börjar de ofta med att följa husfasaden, svänger runt ett hörn och gömmer sig sedan (t ex i ett buskage, under bilar, uppe på bildäck, slinker in genom ett öppet källarfönster, gömmer sig på en uteplats i markplan el dyl). Därefter ligger de och trycker på sitt gömställe. Hur länge de gömmer sig beror lite på kattens personlighetstyp. Det KAN vara flera dagar har jag läst. De rör sig ffa i skymning-mörker-gryning för att t ex söka mat. Det är så dags det är lättast att få syn på dem och det är då de oftast vågar ge sig till känna. Det troligaste är att den här katten fortfarande gömmer sig och att den då inte heller svarar om ni lockar på den (en biologisk överlevnads mekanism för att inte dra till sig rovdjur). Fortsätt därför att ställa ut mat och vatten på kvällarna på det ställe där katten kom ut (den kommer sannolikt att återvända dit så småningom!). Ställ gärna en s k baby watcher bredvid matkoppen så hör ni om någon är där och äter. Om möjligheten finns så kan det vara bra att erbjuda katten "en fri väg in" nattetid t ex genom ett öppet fönster eller en öppen dörr (ställ väldoftande mat en bit in i rummet). Det här fungerar enbart om man bor i typ markplan och man måste i första hand se till sin egen säkerhet om man testar detta! Fortsätt att vara ute ffa i skymning-mörker-gryning och leta. Katten finns med största sannolikhet fortfarande kvar alldeles i husets närhet (om den inte har blivit ordentligt skrämd/bortjagad).  Passa på att sova och lappa under dagtid.

Tänk på att en katt som gömmer sig kan bli MYCKET liten och osynlig! När min katt var på rymmen så VISSTE jag i vilket buskage hon låg - ändå var det snart sagt omöjligt för oss att se henne. Flera gånger trodde vi att hon tagit sig därifrån (trots att jag satt utanför buskaget och väntade på henne), eftersom vi inte kunde se henne längre… Det är alltså viktigt att genomsöka t ex buskage flera ggr och från olika håll. Leta också med ficklampa i mörker så kanske ni har turen att få se kattögon glimma till.

Ta fram en karta och rita en cirkel som sträcker sig 400 meter åt varje håll sett hemifrån. Det området är ert primära sökområde och där bör ni sätta upp MASSOR av lappar, lägga lappar i brevlådor etc. Men katten finns troligen kvar betydligt närmare huset än så just nu.  Hittas inte katten så utökar man successivt sitt sökområde.

Anmäl även till id-registret att katten är borta.

Efterlys katten på Blockets efterlystsidor, på olika facebook-sidor etc (t ex Vi längtar hem, Missing cats Sweden, Upphittade och borttappade djur o s v), på Katthemmens efterlystsidor, i lokaltidningen mm.

Håller tummarna för att han snart är hemma hos er igen!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Wintermoth
7/22/14, 9:35 AM
#6

Tack för all omtanke och alla råd. Jag vet tyvärr hur det kan "se" ut när katt rymmer och jag tror inte han var så långt ifrån igår fm men att han gömde sig väl, troligen skärrad efter ett slagsmål på morgonen när han precis kommit ut. Nu kan han ha vandrat iväg under natten så idag letar de i Pildammsparken och vid hemkvarteren men fokus får vara parken just nu. Sen får vi hålla tummarna och att FB-annonserna syns och ger effekt plus lapparna som sitter uppe.

Tack! <3

Med vänlig hälsning
Miia
www.oneworldbengals.se

Annons:
Uppkatten
7/22/14, 10:32 AM
#7

Det är alltid svårt att bedöma hur långt en enskild katt ger sig iväg och hur snart, men erfarenheten är att de brukar stanna kvar tämligen länge i närområdet, speciellt om de får mat där. Min egen katt var t ex kvar alldeles i husets närhet i tre dygn innan jag kunde få tag på henne och få med henne in (sökte dygnet runt i tre dygn). Jag har hört om katter som fortfarande efter en månad (och längre tid) funnits kvar alldeles i närheten av där de kom ut. Vi ser också det här hos katter som kommer ut på fullständigt främmande områden (t ex på en rastplats någonstans i landet på semestern) att de ofta finns kvar nära rastplatsen i flera dygn.

Det som får katter att ge sig iväg är ffa hunger eller att de blir bortjagade. Men en rädd innekatt som inte är van vid att vistas ute är mkt stressad och förflyttar sig vanligtvis inte särskilt långt de första dygnen - om den inte måste.

Geografin nere i Malmö känner jag inte alls till, mitt tips är bara att hålla kvar fokus på hemområdet, sedan kan man förstås leta på fler ställen, speciellt om man har en modig katt eller om man tror att katten kan ha blivit bortskrämd/bortjagad. Likaså bör man utöka sitt sökområde vart eftersom tiden går. Men det vanligaste de första dygnen är att katten finns kvar närmare än man ofta tror.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Wintermoth
7/22/14, 10:53 AM
#8

#7 Jag tror han är kvar i området och att jag tror att han är bakom affären på en parkering i nån buske där då jag tyckte jag hörde hans gnyende där igår men tyvärr såg vi inget…

Med vänlig hälsning
Miia
www.oneworldbengals.se

Uppkatten
7/22/14, 10:57 AM
#9

Kolla noga uppe på däcken på bilarna!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Wintermoth
7/24/14, 5:24 PM
#10

STOFFE ÄR HEMMA! 😃

Med vänlig hälsning
Miia
www.oneworldbengals.se

Uppkatten
7/24/14, 5:48 PM
#11

Grattis!!!! 🎂🎈

Vad glad jag blir av att höra det!!!

Berätta gärna hur/när/var du hittade honom!

Vi har alla mycket att lära om bortsprungna katter och hur de beter sig. Erfarenheter som sedan kan hjälpa andra katter och deras ägare att återförenas.

Njut nu av att ha honom hemma igen!!! ❤️❤️❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annebeate
7/24/14, 6:09 PM
#12

För cirka två timmar sedan såg jag efterlysningen gällande Stoffe hos en veterinär inte så långt från bostaden och nu besked att Stoffe är hemma! Underbart! ❤️ Hur gick det till att han kom hem?

[[eskils_]]
7/24/14, 6:43 PM
#13

Grattis! 🙂

Skriver HEMMA i rubriken.

Annons:
Upp till toppen
Annons: