Annons:
Etikett17-stockholms-län
Läst 3337 ggr
stina_haraldsson@yahoo.se
7/15/14, 10:23 PM

Hägersten Räven - bortsprungen katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

vår katt som heter Räven försvann från Broddgränd 12 i Västertorp, Hägersten, i lördags kväll, 12 juli. Det är en kastrerad hankatt, tio år, brun/grå tigré med vita tassar, vitt bröst och vitt runt nosen. Han har en id-märkning i ena örat, J5846. Han är skygg för folk han inte känner, ganska lättskrämd och om han vill ha uppmärksamhet jamar han ibland intensivt och lite kattungeaktigt.

Den som ser honom kan kontakta oss på tel 0723-13 17 40 (Stina) eller 0706-23 00 37 (Jesper), alternativt stina_haraldsson@yahoo.se.

Hälsar,

Stina Haraldsson och Jesper Larsson

Annons:
Uppkatten
7/15/14, 10:32 PM
#1

Utekatt eller innekatt som kommit ut av misstag?

Sätt upp MASSOR av efterlysningslappar 400 meter bort i varje riktning sett hemifrån. Utöka sedan sökområdet vart eftersom tiden går.

Anmäl honom som bortsprungen till polisen på 114 14 + till id-registret.

Efterlys honom på Stockholms katthems hemsida under "efterlysta katter", samt på Blocket, på olika facebook-sidor för upphittade och bortsprungna djur.

Hoppas att han snart är hemma igen!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

stina_haraldsson@yahoo.se
#2

Utekatt, men lite skygg och brukar alltid hålla sig på vår gata. Tack för tipsen! Har börjat sätta upp lappar, meddela på olika sajter och fortsätter med det i dag. :( Stina

Uppkatten
7/16/14, 4:26 PM
#3

Kan han ha tagit sig in genom något öppet källarfönster, upp på någon vind, blivit instängd i något fristående garage/sophus/tvättstuga? Det är vanligare än man tror att katter blir instängda av misstag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria.Danielsson
7/16/14, 4:26 PM
#4

Hoppas ni hittat honom snart!! Eller att han kommer hem själv! Min lilla Lilly är också borta sen 11/7 så jag vet hur det känns! :(

Håller tummarna för våra katter!

stina_haraldsson@yahoo.se
7/18/14, 11:51 AM
#5

Jag har letat igenom alla källarutrymmen jag har tillgång till och ropat utanför alla garage i närheten. På affischen jag gjort har jag även bett folk att kolla i sina förråd och liknande. Känns jättehemskt att tänka på att han kanske är instängd nånstans.

Maria, hoppas hoppas att Lilly kommer hem snart! Håller också tummarna.

[[eskils_]]
7/18/14, 12:14 PM
#6

Förstår din oro! Det är som sagt vanligt att katter blir instängda någonstans av misstag. Du  kan pröva att lägga lite starkt doftande blötmat precis vid dörrspringan till garage och förråd, så kanske han känner doften och jamar till dig. Sätt dig på huk, locka och lyssna. Grannarna kan ju vara bortresta och inte ha sett din uppmaning.

Såg att du efterlyst kissen hos Stockholms katthem, bra! Facebook kan vara effektivt också. Här är ett par söksajter:

https://www.facebook.com/groups/EfterlystaDjur/

https://www.facebook.com/pages/Bortsprungen/691600450890336

Har du också ringt lokalpolisen nr 114 14? Någon kan ha anmält honom som upphittad dit.

Hans ID-märkning är väl registrerad, med dig som för allmänheten synlig ägare (måste anmälas särskilt)?

Annons:
stina_haraldsson@yahoo.se
#7

Ja, är jätteorolig att han är instängd. Har ropat utanför alla garage och i de källare jag har tillgång till, samt bett grannar att kolla sina utrymmen. Har även ringt Polisen och jag är synlig i ID-registret. Har även tapetserat grannskapet med hittills  140 affischer.

Uppkatten
7/19/14, 3:31 PM
#8

Det var ingen granne som åkte på semester/flyttade i samma veva som katten försvann? Vi har sett ibland hur folk har packat bilen med ytterdörren öppen, och kvar i huset/lägenheten har sedan katten blivit, efter att den smugit in i ett obevakat ögonblick…

Hur mycket har du annonserat på nätet/facebook etc? Det händer trots allt att katter kommer ombord på släp etc och liftar iväg för egen tass. Därför är det viktigt att annonsera "brett".

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
7/19/14, 3:38 PM
#9

Försök också att själv få leta igenom låsta utrymmen. Prata med fastighetsskötare och andra som har nycklar (t ex de som bor i husen). Problemet med instängda katter är att de inte alltid ger sig till känna om man lockar på dem etc, utan ibland kan de dessvärre gömma sig. Viktigt att söka igenom låsta utrymmen noga alltså. Och kanske bör du söka ett varv till i de källarutrymmen etc där du redan tidigare letat.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

stina_haraldsson@yahoo.se
#10

Det finns över 100 förråd och olika utrymmen bara i källaren under husen på vår gata. Garagen är helt förslutna, inga springor. Tror däremot att Räven skulle svara om han hörde min röst. Vi har en nära relation och han "pratar" ofta tillbaka intensivt när jag pratar med honom.

Uppkatten
7/19/14, 9:19 PM
#11

Det är bökigt det där med källar- och vindsförråd, fristående sophus och tvättstugor etc. Har själv plockat ut ett flertal katter genom åren från både källar- och vindsförråd sedan de smitit in i obevakat ögonblick… Dessbättre katter som jag känt igen och vetat var de hört hemma så det har varit lätt att bära hem dem till matte/husse.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

stina_haraldsson@yahoo.se
#12

Ja, det är min värsta tanke att han är instängd utan mat och vatten. Har nu fått tillgång till alla källare på gatorna i min bostadsrättsförening och i varje fall kunnat ropa utanför alla förråd i källarna. Är dock rädd att det är för sent. Vilken mardröm detta är.

[[eskils_]]
7/21/14, 1:35 PM
#13

Här är en annan fb-sida där du kan efterlysa honom, Vi längtar hem:

https://www.facebook.com/groups/109101332444459/

och denna, för Stockholm:

https://www.facebook.com/pages/BortsprungnaUpphittade-katter-Stockholm/120333614667466

Han kan ju ha hoppat in i en lastbil/skåpbil och hamnat långt hemifrån.

Håller tummarna för Räven!

Annons:
annebeate
7/21/14, 1:42 PM
#14

För att i möjligaste mån komma in i själva förråden, ring på hos  samtliga bostadsrättsinnehavare och hos dem som inte öppnar lägg lappar att de med det snaraste ringer dig och kolla samtidigt  om du betr de senare via tex hitta.se, eniro kan få fram mobilnr. Ett antal katter har återfunnits efter att ha smitit in i själva lägenheten då någon åkt bort.

[[eskils_]]
11/11/14, 1:25 PM
#15

Hur har det gått för Räven?

Upp till toppen
Annons: