Annons:
Etikett17-stockholms-län
Läst 7610 ggr
Jenson
2014-07-15 11:50

HEMMA BRO, Upplands-Bro. Jenson bortsprungen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår katt Jenson försvann från Syrenvägen 9 i Bro ca kl 23.00 i söndags, 2014-07-13.

Det är en kastrerad hankatt som är 3 år. Han är bondkatt, brun/svart-tabby med vit haka. Han bär inget halsband men han är chipmärkt. Det är en innekatt som inte är van att vistas ute.

Vi har varit ute och lockat på honom på nätterna men utan resultat hittils. Jag skulle bli oerhört tacksam om någon sett honom eller vet var han är.

(nr borttaget eftersom katten är hemma). / eskils, medarbetare

Annons:
Uppkatten
2014-07-15 22:16
#1

Ställ ut mat + vatten intill platsen där han kom ut + ev. på ytterligare något ställe i husets närhet. Ställ ut maten till kvällen så att inte fåglarna tar den. Ställ maten intill huset eller intill en buske d v s lite skyddat. Använd mat han är van vid + mat som doftar mkt och gott t ex tonfisk. Lägg gärna ett vitt lakan/badlakan under matkoppen så får ni lättare syn på honom i mörkret om/när han kommer fram för att äta. Ställ gärna en sk baby watcher bredvid matkoppen så hör ni om ngn äter och kan kolla lättare vem som är där. Jätteviktigt att börja mata så han inte tvingas börja vandra p g a hunger. Se till att etablera en matningsplats alltså. Fortsätt mata där även om ingen äter där i början.

Leta efter honom ffa i skymning-mörker-gryning. Leta i husets närhet och se till att vara ute MÅNGA timmar i sträck så att katten får chansen att våga ge sig till känna.
Han är förmodligen mkt stressad och då kan katter vara dåliga på att ge sig till känna till att börja med även om de finns alldeles i närheten. Troligen finns han fortfarande kvar alldeles i husets närhet men ser till att ta skydd/ligga o trycka (ffa i dagsljus).

Ha gärna med ficklampa ut och lys i buskar och snår, uppe på bildäck etc. Har ni tur kan ni få se kattögon som glimtar till. Kolla också extra noga på t ex altaner/uteplatser/balkonger i markplan mm.

Om ni får syn på katten - jaga honom inte. HAN ska komma till ER. Det kan ibland ta flera timmar - rusta er med varma kläder, "kattgodis", människo-matsäck och massor av tålamod!

Anmäl honom som bortsprungen till polisen på 114 14 samt till id-registret. Efterlys honom på Blocket, på katthemmens efterlystsidor, på facebook-sidor för bortsprungna och upphittade djur mm. Sätt också upp MASSOR av efterlystlappar i närområdet + lägg lappar i grannarnas brevlådor.

Hoppas att han snart är hemma hos er igen!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

NiklasTyreso
2014-07-15 22:44
#2

Syrenvägen ligger bara 200 meter från E18´s intensiva trafik.

Kolla dikeskanterna längs E18 om han ligger där.

Uppkatten
2014-07-15 23:08
#3

Låter rätt osannolikt att en innekatt som inte är van vid att vara ute skulle bege sig 200 meter bort och ut på en intensivt trafikerad väg. Men visst, allt kan hända. Det troliga just nu är emellertid att han finns kvar alldeles i husets närhet och ligger och trycker. Ställ ut mat + vatten och sök i skymning-mörker-gryning!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Jenson
2014-07-16 01:52
#4

Hej

tack för svaren och tipsen. Lyckligtvis dök han upp nyss och är hemma nu 😃. Han är väldigt hungrig men verkar må bra.

Uppkatten
2014-07-16 09:09
#5

Grattis!!! Härligt att höra!!! 🎂🎈

Njut av att ha honom tillbaka! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
2014-07-16 23:03
#6

Grattis! 🌺

Skriver HEMMA i rubriken.

Annons:
NiklasTyreso
2014-07-17 16:46
#7

Grattis! Kul att det gick bra!

Han är riktigt snygg på bilden.

Jenson
2014-07-18 00:26
#8

Tack! Det är en sådan lycka att han kom hem. Jag var uppe i tre nätter i sträck och gick omkring och letade efter honom. Jag gick omkring i grannskapet och ropade på honom och lockade med mat och leksaker. Sedan tog jag en paus och gick in för att värma mig. När jag satt i soffan så hörde jag någon knapra i matskålen. Jag tittade dit, och där satt Jenson och mumsade! Sedan han har kommit hem så är han otroligt kelig och sällskaplig, och verkar ha saknat oss. Han verkar inte vara intresserad av att gå ut igen, utan vill bara vara här hos oss. Glädjen att få tillbaka sin katt är svår att slå!

Uppkatten
2014-07-18 07:50
#9

#8 Instämmer verkligen i din sista mening! "Glädjen att få tillbaka sin katt är svår att slå!" ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: