Annons:
Etikett172-södertälje
Läst 6908 ggr
Maria.Danielsson
2014-07-14 23:00

HEMMA Södertälje Min katt Lilly

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår kära fina katt Lilly är saknad sedan 11/7 :( Ingen har sett henne sen dess. Hon är en kastrerad  hona och är både ute och inne men håller sig alltid i närheten. Hon är mysig och framåt och går gärna och hälsar på alla hon möter. Hon brukar leka nere vid gräsplätten vid kanalen vid Södertälje Sjukhus. Hennes syster Mia är hemma och man märker på henne att hon är orolig och följer gärna med när vi är ute och letar efter Lilly. Hon är anmäld försvinnen och jag har satt upp minst ett 40-tal lappar runt om vårt område, delat på Facebook och Instagram. Jag är så orolig och sover knapp om nätterna, har det hänt henne något eller är hon där ute någonstans??  Har något sett Lilly??

Tacksam för alla råd och tips som kan komma!

Annons:
lizton
2014-07-14 23:16
#1

Om du inte redan gjort det så lägg in på kattforum.se under hittekattsakuten. 

http://kattforum.se/viewforum.php?f=13

Jag har också sett annonser om bortsprungna katter på Blocket, fast det är ju inte Blocket till för egentligen.  Om man lägger in någon hittelön kanske det går.

Folk är bortresta och kanske hon finns instängd i något garage eller någon källare som stått öppen och hon har krupit in där och så har de låst och åkt bort. Skriv på lappar du sätter upp att folk ska kika i sina garage, källare och förråd. Gå runt i kvarteret, ropa och lyssna om du hör något jamande. En gång blev vår ena katt inlåst i vårt garage. Den andra katten ställde sig utanför och jamade och tittade mot stället där den instängda kissen fanns. Vi hörde inget, men kattkompisen hörde/kände på sig att han var där.

Om du har någon bekants hund som kan följa med och lyssna så kanske det kan hjälpa.

Hoppas din katt kommer hem snart!

lizton
2014-07-14 23:33
#2

Ser att det finns en rubrik som heter "Efterlysningar" på Blocket. Börja med att välja län och välj sen Efterlysningar. Du kan lägga efterlysningar i flera län.

Maria.Danielsson
2014-07-15 00:19
#3

Tack så mycket! Gick in och kollade på Blocket, inget där. Vi har knackat på och kollat alla källare vi har tillgång till och i vårt garage. Men ska upp med lappar runt om i området och be dom kika runt i deras garage och källare. Jag tyckte jag såg henne igår sent på kvällen vid 00 men när jag gick närmare så sprang katten bort och sedan försvann helt. Och har inte sett henne något efter det. Vet inte om det var hon eller inte. Men känns helt overkligt att hon skulle bli rädd och springa ifrån min när hon alltid kommer och följer efter en annars. Och hon är van att vara ute och när man stött på henne ute har hon alltid sprungit fram och myst. 😔 Det känns så konstigt allting.

martdat
2014-07-15 08:08
#4

jobbigt .men ge inte upp. någonstans är hon. kram

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

annebeate
2014-07-15 09:39
#5

Lägg också lappar gärna med hittelön i brevlådor. Flera katter har kommit tillrätta via en sådan lapp, jag har en av dem. Fortsätt leta aktivt ute efter henne. Hon kan vara närmre än ni anar.

Maria.Danielsson
2014-07-15 11:16
#6

Tack så mycket för era tips och råd!!! Det värmer och ger hopp!!

Jag vill inget hellre att hon bara kommer hem, jag var och la upp lappar runt om i området igen där jag bad dom kolla källare, förråd och garage.

Annons:
lizton
2014-07-15 13:19
#7

Hundar blir snabbt förvildade och därmed svåra att locka till sig. Jag vet inte hur det är med katter. Några teorier: 

Kan din katt kan ha blivit skrämd av något och därför inte vågar komma när du lockar. (Jag tänker på katten du såg och som liknade din katt) En annan katt kan ha skrämt bort din katt. Det är vanligt med revirstrider när det gäller katter.

En hund, en räv, höga ljud eller högljudda människor kan ha skrämt din katt. 

 Är din katt kastrerad eller äter hon P-piller?  En okastrerad hona drar iväg när hon börjar löpa.

Titta också uppe i träd som katten kan ha klättrat upp i och inte vågat klättra nedför.

Uppkatten
2014-07-15 21:45
#8

Ta fram en karta. Rita en cirkel som sträcker sig 400 meter åt varje håll sett från där ni bor. Det här området (den här cirkeln) ska vara ditt primära sökområde. I det här området ska du sätta upp MASSOR av efterlysningslappar, lägga efterlysningslappar i folks brevlådor mm. Be dem också genomsöka garage, uthus mm noga. Vart eftersom tiden går utökar du sedan ditt sökområde.

Du bör så snart som möjligt leta igenom hela det område där du VET att katten brukar vistas om dagarna. Se dig om "med kattögon" efter bra katt-gömställen. Detta eftersom att katter som insjuknar/skadas ute ofta gömmer sig utan att ge sig till känna. De kan alltså bokstavligt talat behöva letas upp.

När du söker efter katten i områden där katten normalt sett inte brukar vara så ska du försöka söka i skymning-mörker-gryning (t ex om katten blivit bortjagad så den befinner sig lite längre bort än normalt).

Efterlys katten på Blocket, på katthemmens efterlyst-sidor, på facebook-sidor för upphittade och efterlysta djur, i lokaltidningen mm.

Anmäl henne som bortsprungen till polisen på 114 14.

Är hon id-märkt så anmäler du till id-registret att hon är bortsprungen.

Håller tummarna för att hon snart är hemma hos er igen!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria.Danielsson
2014-07-16 01:28
#9

Tack för alla tips!!! Jag satte upp mer lappar nu under dagen ska lägga i brevlådorna imorgon har jag tänkt. Kom nyss hem efter en genomgång bland buskar och träd i närheten. Men ingen Lilly!! 😔 Jag och min sambo är ute morgon, dag och kväll och letar sammanlagt flera timmar per dygn,men ingenting! Jag blir så ledsen och oron bara växer och växer kan knappt sova eller äta själv detta är nog bland det värsta som kan hända en, att förlora någon man har så kär! Jag ska ut nu igen på morgonen så jag ber att jag hittar henne!!❤️

Maria.Danielsson
2014-07-16 01:33
#10

Hon är kastrerad sedan dryga 2 år sen. Ja jag har också tänkt att något måste ha skrämt henne, hon är världens snällaste och gosigaste. Hon pratar mycket och går gärna fram till allt både till hundar katter och främmande människor. Inte alltid det bästa tyvärr. Men en annan tanke är; om någon tagit hem henne?? Hur vanligt är det? 😔

Uppkatten
2014-07-16 09:07
#11

Min uppfattning är att det inte är särskilt vanligt att folk tar hem katter (i syfte att behålla katten), vill man ha en katt så finns det ett överflöd och de är dessutom ofta billiga/gratis…

MEN visst händer det att folk tar in katter även om det är mindre vanligt. Speciellt verkar man ta in katter om 1) katten har ett speciellt utseende (t ex en raskatt som folk tror har kommit ut av misstag/kan vara värdefull), 2) om katten är mkt ung och inte bör vara ute på egen tass, 3) om katten befinner sig på farlig plats, 4) om katten är i dåligt skick (mager/tovig/fästningar) eller om 5) katten är väldigt supersocial så att folk tror att katten är vilsen och söker mat etc. Men min erfarenhet är att katter allt för ofta snarast tvingas vara kvar ute TROTS att de är i ett eländigt skick och BORDE tas in för att få hjälp.

Men ha lite koll på sidorna för upphittade katter (t ex Blocket, på katthemmens hemsidor, på facebook o s v) för säkerhets skull! Har du anmält henne som bortsprungen till polisen bör du också ringa tillbaka dit lite då och då och fråga om de har fått in uppgifter om någon matchande katt (vår erfarenhet är dessvärre att en och samma katt kan vara anmäld både som efterlyst och som upphittad hos polisen utan att polisen uppmärksammar detta!).

Är hon id-märkt? Är hon inte id-märkt så bör du även mejla till de närmaste katthemmen/djursjukhusen och höra om de har fått in henne.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria.Danielsson
2014-07-16 10:19
#12

Lilly är en super social katt som gärna går fram till främlingar, jag har märkt själv och mina grannar har också sagt att hon går fram till alla som kommer förbi. Hon har en härlig personlighet och är väldigt pratglad så det är det här som oroar mig. I måndags hittade dom en dränkt katt i en Ikea kasse vid kanalen där vi bor :( Fick panik och åkte till Animalen i Södertälje där dom som hittat katten hade lämnat in henne. Men det var inte hon ID märkningen stämde inte men det känns olustigt och skrämmande ifall det är någon som är elak mot katter som springer runt här. Kan någon ha gjort illa henne? alla möjliga tankar snurrar i huvudet. Jag var ute tidigt i morse igen och letade buskar och kikade i träda. La även upp fler lappar. Jag har anmält henne hos polisen, Katt ID och meddelat Animalen.  Även lagt upp på Facebook, Instagram och Köp, sälj och byt i Södertälje- Jag ska testa ringa polisen och kolla om dom fått in en katt. tack för tipset! Kan det vara värt att åka till andra områden och centrum och sätta upp lappar ifall om det är någon som tagit henne kan bo där och se att vi letar efter henne.? Hennes syster är också orolig och hon följer med när vi letar och hon springer i buskarna så det är bra då kan ju hon se om hon ligger någonstans där vi inte ser. Men tror du hon skulle " meddela " om hon såg sin syster??

Uppkatten
2014-07-16 11:12
#13

Det är alltid bra att sätta upp efterlysningslappar där det rör sig mycket folk! Om hon har blivit bortjagad av annan katt/hund eller liftat med släpkärra eller liknande så är det bara bra att leta i allt vidare cirklar (lägga lappar i brevlådor/sätta upp lappar etc).

Läskigt det där med den dränkta katten, tyvärr finns det folk som inte är snälla mot katter utan gör alla möjliga otäcka saker mot katter, och dessvärre råkar ju sociala katter lättare illa ut när det gäller sådana saker. Vet man förresten att katten verkligen var dränkt eller kan det ha varit ett sätt att göra sig av med en redan död katt?

Kattkompisen KAN ev. vara till nytta, men se till att inte tappa bort henne under tiden som ni letar! När min ena katt var på rymmen för flera år sedan så hade jag stor nytta av hennes bästa kompis som - när hon fick syn på henne - satte igång att jama för fullt uppifrån balkongen. Där stod sedan katterna och ropade på varandra medan jag kunde rusa ner på gården och så småningom plocka in min lilltjej. (Se till att ha en ordentligt in-nätad balkong om du testar detta!). Dock vet jag inte hur din katt skulle reagera på t ex skadad/död kattkompis i buskarna, men jag tycker att du borde höra/se/märka någon reaktion…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Maria.Danielsson
2014-07-16 12:24
#14

Dom kunde inte säga riktigt då vad som hade hänt bara att katten legat där länge i vattnet. Jag sätta upp en lappar på olika ställen nu och se om det ger något, ska gå en runda igen och söka. Känns som att leta efter en nål i en höstack känns som om jag vänt allt upp och ner redan. Jag håller koll på min ena katt extra mycket nu vill inte förlora båda :( men önskade hon kunde hjälpa mig mera hade man haft hund så kanske den kunde spåra  och söka efter henne på ett annat sätt än vad katter gör.. Hon gör ingen reaktion alls när vi är ute hon är bara extra kelig när vi är ute och stryker sig mot mina ben hela tiden när vi är ute och går. Jag tycker det är så konstigt nån borde väl ha sett henne? Det är som om hin inte existerar längre.. :(

Uppkatten
2014-07-16 13:02
#15

Det brukar verkligen kännas som att katten är "som uppslukad av jorden" och "som att leta efter nålen i höstacken". Jag håller med dig. Men ge inte upp - NÅGONSTANS finns hon! Tid och tålamod är det som gäller just nu. Tyvärr är det allt för många kattägare som slutar leta allt för tidigt. Det kan ta dagar/veckor/månader ibland t om flera år innan man hittar sin lilla katt igen. Håller tummarna för att du får napp snart!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

lizton
2014-07-16 14:31
#16

Sätt in efterlysningar på Blocket i flera län.  Sätt in efterlysningar med foto på katten. Många läser Blocket.

Sätt in en annons på kattforum.se också under rubriken hittekattsakuten.

Hoppas kissen kommer hem snart.

Maria.Danielsson
2014-07-16 16:24
#17

Tack så mycket för alla tips och råd!

Jag kommer aldrig ge upp och leta saknar henne så mycket!!

[[eskils_]]
2014-07-16 23:07
#18

Hoppas Lilly kommer tillrätta!

Lägger till ortsnamnet i rubriken.

Maria.Danielsson
2014-07-17 01:19
#19

Tack så mycket!! ❤️

lizton
2014-07-17 12:29
#20

Hur går det för dig? Har kissen kommit hem?  

Det är bra att sätta upp lappar också utomhus. Plasta in lapparna/stoppa in dem i plastfickor och tejpa upp på olika ställen där kissen brukar gå. 

Sätt upp lappar med bild på din katt på träd, på lyktstolpar, på elskåp, på staket mm i området där kissen brukar gå. När lapparna försvinner/förstörs , sätt upp nya hela tiden.  De lappar du satt upp i affärer kan ev tas bort efter en vecka. Kolla upp hur de gör i varje affär. Du kan be att de låter din lapp sitta kvar tills du meddelar dem att kissen kommit hem.

Efterlysningar på facebook sprids väldigt snabbt om du lägger upp en bild på din egen sida och be dina vänner dela. 

Här ett par facebookgrupper för försvunna djur, om du inte redan hittat dem:

https://www.facebook.com/groups/578891592146138/?fref=ts

https://www.facebook.com/groups/EfterlystaDjur/

Annons:
Maria.Danielsson
2014-07-17 19:39
#21

Hej!!

Jag är värdlens lyckligaste just nu!! :) Jag har fått tillbaka min Lilly!! Det var en äldre man som av misstag tagit hem min katt då han trodde det var hans som också var saknad. Hans son såg min länk på Facebook och hörde av sig då han misstänkte att det inte var hans pappas katt han hade hemma. Men Lilly har haft det bra fått mycket mat och kärlek ! Det gjorde ont i hjärtat att ta henne ifrån honom då han var så ensam han fru hade gått bort för 1 månads sen så han levde för katten. Så nu gäller det att få hem hans så jag hjälper honom, jag ger inte upp för hans finns här i krokarna då jag sett honom, senast igår. Tack alla er för era tips och råd men framförallt för ert engagemang!! Tack så mycket!!!! <3

Uppkatten
2014-07-17 19:43
#22

Fantastisk historia, och stackars farbrorn. Vad bra att du hjälper honom att få hem rätt katt! Njut av att ha Lilly hemma nu!!! ❤️Vilken tur att sonen misstänkte att allt inte stod rätt till och att ni hjälps åt!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annebeate
2014-07-17 19:47
#23

Underbart att du fått hem Lilly! Så fint att du hjälper mannen att ges samma lycka.❤️

martdat
2014-07-17 20:04
#24

underbart. hoppas att  farbrorn får hem sin egen katt fort.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

lizton
2014-07-17 23:16
#25

Så skönt att höra! Facebook är fantastiskt i såna här fall. Jag vet en liten  hund som hittades vid en hårt trafikerad väg innan de ens hade börjat sakna honom.

Fint att du hjälper den äldre mannen.

Jenson
2014-07-18 00:30
#26

Jag har följt den här tråden och fick tårar i ögonen när jag läste att Lilly kommit hem. Underbart!

Maria.Danielsson
2014-07-18 13:28
#27

Det känns så skönt!! Men hennes syster är inte lika glad hon fräser och känner inte igen Lilly.. Jag har läst att det kan vara normalt känns som om att börja om från början igen för tre år sen när dom fört träffades. Jag hoppas det ger med sig om ett par dagar, jag låter dom vara inne nu hela dagen så dom kan hitta varandra igen och att Lilly förstår att det här är hennes hem för hon är lite orolig.

Jag har nu satt upp nya lappar där vi söker efter mannens katt, Tayson heter han. Jag ställde ut mat och vatten och ska prova igen ikväll om han vågar sig fram.

Tack för alla era fina meddelanden det värmer!!

Jag håller tummarna för alla bortsprungna katter att dom kommer hem <3

Kram på er!

Annons:
annebeate
2014-07-18 13:54
#28

Håller tummarna att Tayson snart är hemma hos mannen igen. Skulle betyda så mycket för mannen. Vilken lycka för honom att du Maria. Danielsson hjälper honom.❤️

Maria.Danielsson
2014-07-18 15:47
#29

Tack! Jag meddelar er när vi lyckas få tillbaka honom <3

Uppkatten
2014-07-18 15:49
#30

Det kan vara så att Lilly luktar "fel" just nu enligt din andra katt. I så fall borde hon "lukta gamla vanliga Lilly" igen inom några dagar så det blir ordning på saker och ting! 🙂

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

lizton
2014-07-18 23:42
#31

Ja, lukten är annorlunda nu. När min ena katt hade varit på kattutställning och kom hem, blev den andra katten misstänksam, började morra och smög omkring sakta inomhus och gjorde sig låg. Utställningskissen fattade inte att han luktade annorlunda. Han var bara glad att vara hemma. Efter en natt så hade utställningskissen fått hemmets lukt och allt var som vanligt igen. Det gick fort innan allt var som vanligt; en halv dag och en natt. Det kanske är som vanligt mellan dina katter redan imorgon.

Maria.Danielsson
2014-07-22 00:19
#32

Hej! Jag kan nu meddela att vi har hittat Tyson! ❤️ Han låg gömd i ett öppet förråd inte långt ifrån hans hem. Modigt kom han fram efter några rop och hoppade upp i famnen! Så nu är hans husse så glad! Lyckligt slut för både Lilly och Tyson! ❤️❤️ Tack än en gång för all tips och råd! Ni är guld värda!! Kram på er!!

annebeate
2014-07-22 00:32
#33

❤️Vilket underbart besked! Både Lilly och Tyson hemma hos sin matte respektive husse. Vilket lyckligt slut, som inger hopp för andra! ❤️

Uppkatten
2014-07-22 08:40
#34

Bra jobbat Maria!!! 🎈Vad glad jag blir! Har tänkt mycket på er och undrat hur det har gått! Och vad glad farbrorn måste ha blivit!!! Fortsätt nu att njuta av era katter!!! ❤️❤️❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
martdat
2014-07-22 09:06
#35

Underbara Nyheter! så glad jag blir :D

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

lizton
2014-07-22 11:33
#36

Härligt att båda är hittade! Nu vet ni var Tyson brukar gå, ifall han försvinner igen. Katter är vanedjur.  Fint att du berättar hur det gått.

Upp till toppen
Annons: