Annons:
Etikett11-gotland
Läst 9485 ggr
Deckarn
2014-07-14 10:28

Gotland, Rute kyrka Bortsprungen katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår katt Selma smet ifrån oss på Ringkorsets rastplats vid Rute kyrka på Gotland den 12/7 . Hon är enfärgat blyertsgrå och långhårig. Om någon sett henne, var snäll och ring 070-7727392 TACK!

Annons:
annebeate
2014-07-14 13:47
#1

Putt…..

Uppkatten
2014-07-14 20:45
#2

Ställ ut mat och vatten på platsen där ni skildes ifrån varandra! Ställ ut mat varje kväll (ej dagtid, då tar fåglarna maten). Använd mat som katten är van vid och mat som luktar mycket och gott t ex tonfisk. Genom att mata förhindrar ni att katten börjar vandra p g a hunger (vandrande katter är än svårare att återfinna). Än så länge finns hon sannolikt kvar i närheten och kommer att återvända till den platsen där hon såg er senast flera gånger. Leta efter henne ffa i skymning-mörker-gryning. Det gäller då att ni är i området många timmar vid varje söktillfälle så att hon vågar ge sig till känna. Sannolikt har hon snabbt sökt upp ett gömställe och där har hon sedan legat och tryckt och inte vågat ge sig till känna (en biologisk överlevnadsmekanism hos rädd/stressad katt som kommit ut på okänt område). Hur snart katten lämnar sitt gömställe beror på faktorer såsom kattens personlighetstyp, och hur snart katten lämnar området beror bl a på tillgången till mat och vatten. 

Sätt snarast upp efterlysningslappar i området där hon försvann och lägg efterlysningslappar i folks brevlådor i det här området.

Anmäl henne som bortsprungen till polisen på 114 14.

Är hon id-märkt och registrerad så anmäler du henne som bortsprungen till id-registret.

Efterlys henne på Blocket, på katthemmens efterlyst-sidor, på olika facebook-sidor för upphittade och efterlysta djur, efterlys henne i lokaltidningen mm.

Ett tidigt och aktivt sökande är mycket viktigt när en katt kommer ut på det här sättet! Får ni syn på katten så jaga henne inte! HON ska komma till ER!

Men se ffa till att börja mata, och se till att vara i området där hon kom ut  i skymning-mörker-gryning under de närmaste dygnen (många timmar!).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tessan01
2014-07-26 19:02
#3

Är hon hittad än? 😐

Deckarn
2014-07-26 19:11
#4

Tyvärr inte! Vi saknar henne jättemycket, särskilt hennes syster, hon letar hela tiden efter henne här hemma.

Uppkatten
2014-07-26 19:20
#5

Bor ni på Gotland? Har du varit i kontakt med Gotlands katthem?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Deckarn
2014-07-26 21:07
#6

Nej vi bor på fastlandet i Eskilstuna. Jag har inte varit i kontakt med katthemmet, men jag gör det i morgon! Tack för tipset!

Annons:
Uppkatten
2014-07-26 21:15
#7

Så vem söker efter katten nu? Är ni kvar och letar?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Deckarn
2014-07-26 21:31
#8

Vi är inte kvar tyvärr, var tvugna och åka hem och jobba. Har satt upp lappar med bild och tel.nr. vid rastplatsen, stenugnsbageriet och Coop i Lärbro. Har även haft kontakt med Djurens rätt på Gotland som lovat att sprida det vidare i deras krets.

annebeate
2014-07-26 21:34
#9

Så viktigt att leta efter henne i området. Vad man gör den första tiden kan vara helt avgörande. Hon är väl anmäld försvunnen hos polisen, om inte ring 114 14.

Deckarn
2014-07-26 21:45
#10

Vi var en vecka på Gotland, och tillbringade den på rastplatsen letande efter henne!!!! JA hon anmäldes till Polisen samma dag hon försvann!

Deckarn
2014-07-26 21:51
#11

Förresten annebeate, vad menar du med ditt första inlägg den 14/7 när du bara skriver: Putt…. ?

Uppkatten
2014-07-26 21:52
#12

Ni måste förmodligen göra mycket, mycket mer om ni ska ha chans att få hem henne.

Anmäl henne försvunnen till polisen på 114 14. Ring tillbaka till polisen då och då och hör efter om de har fått in uppgifter om matchande upphittad katt.

Anmäl henne försvunnen till id-registret (SKK eller SVERAK) om hon är id-märkt och registrerad.

Kontakta Gotlands katthem och berätta vad som har hänt och hör om de kan hjälpa er på något sätt/hålla ögonen öppna.

Efterlys henne i Gotlands tidningarna, t ex Gotlands allehanda.

Efterlys henne på Blockets efterlystsida.

Efterlys henne på facebook-sidor som "Vi längtar hem", "Missing Cats Sweden", "Bortsprungna och upphittade djur Gotland", "Efterlysta djur", mfl.

Dessutom hade det varit bra med MASSOR av lappar kring rastplatsen och minst en kilometer bort i varje riktning (i folks brevlådor mm). Ni känner ingen på Gotland som kan hjälpa er med det?

Gotland är VÄLDIGT katt-tätt - där gäller det att ni ligger i för att folks ska uppmärksamma henne och hjälpa henne att hitta hem igen.

De går liksom inte att sitta hemma och vänta på henne, utan använd de möjligheter som finns att efterlysa etc.

Håller tummarna för er!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2014-07-26 21:55
#13

#11 Putt skriver man när ett inlägg har halkat så pass lågt ner under "senaste inlägg" att folk riskerar att inte se det. Ert inlägg hamnade väldigt snabbt långt ner, därför var annebeate klok nog att "putta upp det" så det blev mer synligt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Uppkatten
2014-07-26 21:59
#14

Det finns också en stor facebook-grupp som heter "Försvunna och upphittade katter på Gotland" där man kan efterlysa sin katt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annebeate
2014-07-26 21:59
#15

Jag skrev putt för att din efterlysning skulle ligga överst. Som Uppkatten skriver måste ni säkerligen göra betydligt mer när det gäller att få hem Selma. Ta till er Uppkattens råd och följ dem. Då kan ni ha en rejäl möjlighet att hitta Selma välbehållen. Det har nu gått 14 dagar så det brådskar med åtgärder.

Uppkatten
2014-07-26 22:03
#16

Såg nu också att "Gotlands katthem - öppen grupp" är en stor facebook-grupp(över 1000 medlemmar) där man kan efterlysa sin katt.

Använd den och de andra facebook-sidorna jag har tipsat om!!! Jag försöker hjälpa er att ha koll på de sajter jag är inne på om dagarna så blir vi flera som letar på nätet!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Deckarn
2014-07-26 22:06
#17

Tack annebeate för din omtanke, förstod inte !

annebeate
2014-07-26 22:21
#18

Tack Uppkatten för dina som alltid värdefulla råd och tips! Genom att noga följa dem Deckarn bör möjligheten att hitta Selma och detta snart ha ökat betydligt.

Deckarn det känns bra om man på något sätt kan hjälpa till. Inte svårt att sätta sig in i hur det måste kännas när ens älskade katt sprungit bort.

Tessan01
2014-07-26 22:25
#19

Om hon ej är hittad i mitten av augusti då jag kommer hem til ön. Skall jag leta där nära. Synd att vi flyttade bort från Rute före sommaren. Bodde mittemot Stenungs bageriet ^^ så det var väldigt nära. Men bor nu i Slite, inte så långt ifrån :)

Tessan01
2014-07-26 22:26
#20

Förresten, lyssnar hon på nåt namn, har hon halsband, är hon blyg, vilken är hennes favvo mat? Så jag kan göra så mycket jag kan för att hitta henne :)

Annons:
Uppkatten
2014-07-26 22:29
#21

Tessan01, du känner ingen som kan sätta upp fler lappar i området?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tessan01
2014-07-26 22:36
#22

Jadå, kan fråga dom som flyttade in där vart vi bodde förut ( ett par hundra meter bort ). sen kommer jag spendera ett par dagar där ( om jag får av mamma ) med att leta på lille kissen. Om jag hittar henne så får vi se om jag kan ha henne kvar tills nån kan hämta henne hem :) annars kan katthemmet ta hand om henne MVH. Tessan

Uppkatten
2014-07-26 22:44
#23

Det vore väl helt otroligt bra om Deckarn kan få hjälp med lappning mm. Kan ni inte ta kontakt med varandra genom funktionen Personligt Meddelande här på sajten och komma överens om hur lapparna ska se ut o s v så kan dina bekanta i Rute bara sprida dem där sedan? Även jag har en del kontakter på Gotland som möjligen kan hjälpa till att husera katten om hon behöver någonstans att bo innan hon kan transporteras över till fastlandet igen. Men först gäller det att hitta henne.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Deckarn
2014-07-26 22:46
#25

Tessan01, Hon heter Selma och är lite reserverad mot främlingar. Hon älskar räkor. Tyvärr har hon inget halsband, det tog vi av henne när vi skulle rasta henne i sele. Hon är idmärkt i örat. Tack snälla du för din omtanke och hjälp!

Tessan01
2014-07-26 22:46
#26

Lappning kan jag absolut hjälpa med om det behövs. det är ju superbra om katten hittar hem igen :D

Uppkatten
2014-07-29 19:01
#27

Jag kom på att jag har flera gamla vänner med stort kontaktnät i Rute/Lärbro så jag har bett dem sprida efterlysningen vidare.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Tessan01
2014-07-29 19:05
#28

#25 okej ^^ Skall göra mitt bästa, och ta med henne hem om jag får av mamma, annars får jag lämna henne till katthemmet. Ungefär var försvann hon? På Rute Kyrkas parkerings plats?

Tessan01
2014-08-31 21:54
#29

Är hon hittad än? Tänkte, nu är jag på Gotland tillbaka sedan 2 veckor. Skulle nämligen kunna sätta upp lappar ifall det behövs. =) sen kan jag kolla ifall jag kan åka dit och kolla runt lite.

Upp till toppen
Annons: