Annons:
Etikett17-stockholms-län
Läst 2880 ggr
ToveP
2014-07-09 16:23

HEMMA Stockholm, Bromma: Hitta Nero!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min katt Nero försvann från Holbergsgatan 124 i Blackeberg, Bromma, den 7 juli 2014. Har du sett honom? Han är hemskt saknad!

Nero är en svart, smal, kastrerad hankatt med gula ögon och lätt konkav nosrygg. I solljus kan han skifta lite i brunt. Han har en liten vit fläck på bröstet och på magen mellan bakbenen men den syns bara när han ligger på rygg. Han är tatuerad i vänster öra: 8827E. Han är tillgiven mot människor men bor normalt inte i Stockholm och är inte van vid att vara ute. Han kan därför vara skygg.

Har du sett honom eller en svart katt som du misstänker kan vara han?

Ring mig på tel.

(tel.nr borttaget eftersom katten är hemma). / eskils, medarbetare

HITTELÖN!

Annons:
Uppkatten
2014-07-09 22:28
#1

Är detta en innekatt som kommit ut av misstag? I så fall finns han med stor sannolikhet kvar i husets närhet ännu (spec. som han inte är van vid att vara ute i det här området). Ställ ut mat till kvällen, mat som han tycker om och som luktar mycket och gott, tex tonfisk. Genom att ställa ut mat till kvällen undviker du att fåglarna tar den. Viktigt att börja mata/ställa ut vatten så katten inte tvingas börja vandra p g a hunger. Ställ maten lite skyddat, t ex vid väggen där katten kom ut. Har ni tillgång till en baby-watcher så ställ den bredvid matkoppen så hör ni när någon är där och äter och kan kolla vem det är. Svarta katter är svåra att se i mörker - lägg ett vitt lakan/badlakan under matkoppen så syns katten bättre när den kommer för att äta.

Leta ffa i skymning-mörker-gryning. Så dags är katter lite extra rörliga och modiga. Var ute många timmar så dags på dygnet så han så småningom vågar ge sig till känna! Sök ffa i husets närhet i nuläget. Sök extra noga under bilar, uppe på bildäck, i buskage (gärna med ficklampa i mörker så att ni ev. kan se kattögon som glimmar till), sök även på balkonger/uteplatser i markplan liksom under ev. altaner. Kolla om det finns källarfönster som står öppna och där katten kan ha tagit sig in.

Anmäl honom som bortsprungen till polisen på 114 14.

Anmäl till id-registret att han är bortsprungen.

Annonsera på Stockholms katthems hemsida under efterlysta katter.

Annonsera på Blocket, på olika facebooksidor mm.

Sätt upp massor av efterlysningslappar där ni är, tapetsera i första hand ett område som sträcker sig 400 meter i varje riktning sett från platsen där katten försvann. Lägg även efterlysningslappar i grannarnas brevlådor och be att de håller ögonen öppna!

Är han försvunnen från villa/hus är det bra om man kan erbjuda "en fri väg tillbaka in", d v s ett öppet fönster eller en öppen dörr (gärna nattetid), med mat innanför. Tänk dock på er egen säkerhet om ni provar detta, så ni inte råkar illa ut!

Håller tummarna för att misse snart är hemma igen!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

ToveP
2014-07-10 01:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Stort tack Uppkatten för så många bra tips! Det stämmer att han är innekatt i vanliga fall. Jag har polisanmält och efterlyst honom lite överallt. Ska se om jag kan hitta en babywatcher att ställa vid maten! Men ingen har sett honom alls på två dagar och jag har letat igenom alla de närmaste snåren så jag börjar misströsta. Jag bifogar en bild på honom sedd från sidan också om det kan vara till hjälp för någon.

Uppkatten
2014-07-10 06:29
#3

Ge inte upp! Det kan ta dagar, t om många veckor innan man ens får syn på sin misse! Det är dock rimligt att tro att din katt fortfarande finns kvar i närheten av huset med tanke på den tid som har gått, OM han inte har blivit skrämd eller bortjagad. Men ofta ligger de och trycker någon/några dagar och vågar inte ge sig till känna (en biologisk överlevnadsreaktion). Viktigaste tipsen är: fortsätt ställa ut mat på kvällarna. Leta i skymning-mörker-gryning (var ute många timmar så dags så att katten har möjligheter att våga ge sig till känna). Sätt upp massor av efterlysningslappar i närområdet!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

ToveP
2014-07-11 07:51
#4

Han är hemma igen!

Jag lyckades locka in honom i natt. Stort tack för alla tips!

annebeate
2014-07-11 12:11
#5

Lycka! ❤️

Uppkatten
2014-07-11 15:11
#6

Grattis!!! 🎂🎈Vad glad jag blir!!! Njut av att ha honom hemma igen!!! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
martdat
2014-07-13 18:06
#7

Härligt!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Upp till toppen
Annons: