Annons:
Etikett048-ystad
Läst 2912 ggr
endomei
6/24/14, 7:55 AM

Ystad: Misstänkt hemlös katt

Hej. Igår observerade jag en mycket mager katt vid bilarna på Västra Vallgatan (vid korsningen in mot stan & parken). Pälsen var inte heller i topp-skick. Inget halsband.

Det är en medel/långhårig spräcklig katt, påminner om Norsk skogskatt. Jag ska försöka se om det finns någon ID information och ta en bild, men katten verkar skygg. Undrar tills dess om någon annan kanske känner till katten eller dess ägare?

Annons:
Uppkatten
6/24/14, 9:47 PM
#1

Försök fotografera katten. Gör sedan lappar där du efterlyser kattens ägare. Skriv att ni är oroliga för katten och vill komma i kontakt med dess ägare. Ha med ett bra foto på lapparna. Sätt upp tätt med lappar ca 400 meter åt varje håll sett därifrån där du såg katten. Får ni inte kontakt med någon som vet något om katten så utökar ni sökområdet ("lappar" i allt vidare cirklar). Sätt också upp lappar på ställen där många människor rör sig, t ex i matvaruaffärer etc. Får du inget napp på dina efterlysningslappar så bör du försöka fånga in katten och kolla om den är chip- eller öronmärkt (chip kan kollas gratis hos veterinären). Är katten i dåligt skick (mager, tovig etc) och du misstänker att den är vilse/hemlös så är det bra om du börjar ställa ut mat och vatten till katten tills dess att du har hittat ägaren. Du kan också efterlysa kattens ägare på t ex Blocket, på katthemmens upphittat-sidor, på facebook mm.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

endomei
6/24/14, 10:47 PM
#2

Tack för tipsen. Jag ska höra mig för hos grannarna i området, finns några som har utekatter och jag kan tänka mig att de kanske har lite koll på vilka katter som kommer och går. 

Tyvärr har jag inte sett till katten sen igår så jag har inte fått någon bild. Genomsökte hela området nu precis ikväll men den kan ju vara vart som helst. :(
Kanske har jag bättre tur om jag börjar ställa ut mat så att den håller sig i området. Några tips på hur jag ska placera maten? Dels för att locka den skygga katten och dels för att hålla fåglar borta. I ett buskage nära stället jag såg den kanske?

Uppkatten
6/25/14, 7:05 AM
#3

Ställ mat och vatten i närheten av där du såg katten. Det finns goda möjligheter att katten återvänder dit under sina "patrulleringsrundor". Ställ ut maten till kvällen (när det börjat skymma) för att undvika att fåglarna äter upp maten. Ställ maten lite skyddat, t ex invid ett buskage, invid en husfasad eller liknande. (Otrygga) katter vill inte gärna sitta oskyddat och äta, utan följer gärna husfasader, staket, buskage etc och sitter gärna där och äter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

martdat
6/27/14, 6:54 AM
#4

Du har fått bra tipps från Uppkatten. Hoppas du lyckas ta en bild snart,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

endomei
6/28/14, 2:33 PM
#5

Jag knackade dörr i hela området och fick reda på att minst 2 damer matar denna katten och den springer mellan deras hem. 

Idag lyckades jag träffa den person som vet mest om katten. Den har kommit till henne och blivit matad regelbundet i över 8 år nu (han var fullvuxen när de först träffades), hon hade försökt hitta en ägare också men inte lyckats. 

Han har sin egen sittdyna på innegården och skydd mot väder och vind, samt egen matskål och tillgång till rent vatten. Troligen minst ett annat "hem" också.

Katten ser ut att må bra vid närmre inspektion. Väldigt ståtlig hankatt med mycket livserfarenhet och ett slags lugn i ögonen. Anledningen till att han såg mager ut när jag först såg honom var att han fäller vinterpälsen och jag fick bara en snabb glimt bakifrån när han slank under en bil. Dessutom hade han fått svansen tilltuffsad i ett slagsmål, men inget allvarligare.

Jag erbjöd mig att ta över om hon av någon anledning inte skulle kunna fortsätta att ta hand om honom. Känns skönt att veta var han finns och att han har det bra i alla fall. :)

martdat
6/28/14, 8:54 PM
#6

Hon borde i alla fall tas till en veterinär för att kolla så att han inte är chippad om inte tanten gjort det ,. men skönt att höra att han har tillsyn :D

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: