Annons:
Etikett091-göteborg
Läst 3710 ggr
marcuswalerius
6/15/14, 11:37 PM

HEMMA Ramberget/Hisingen honkatt bortsprungen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag var ute med min innekatt Elsa idag på Ramberget. Tyvär satt selen för löst och hon sprang iväg. Har letat efter henne i flera timmar men hittar henne inte. Tyvär är hon inte ID-märkt.

Hon är några år gammal, då hon är hittekatt från början vet jag inte hennes exakta ålder, men runt 6-7 år gammal. Hon är trefärgad,sköldpaddsfärgad, mestadels vit, hon har som en liten rödfärgad prick i nacken som e ett bra igenkänningstecken. Jag tror hon ska vara kastrerad sen innan.
Elsa försvann en bit upp på ramberget. Då hon inte vart ute nu på 1 år blev hon rädd och lyckades ta sig ur selen trots att jag hade testat så den satt åt.

Ska skylta upp med lappar här i området imorgon.

Mitt namn är Marcus, ni kan nå mig på

(tel.nr borttaget eftersom katten är hemma). / eskils, medarbetare

Annons:
Uppkatten
6/16/14, 4:43 PM
#1

Ställ ut mat och vatten till kvällen där hon försvann. Ställ det lite skyddat intill ett buskage eller liknande. Genom att ställa ut maten till kvällen så förhindrar du att fåglarna äter upp allt. Och genom att mata förhindrar du att katten börjar vandra p g a hunger. Använd mat som du vet att hon tycker om och gärna mat som luktar extra mycket och gott (t ex tonfisk). Fortsätt att ställa ut mat tills dess att hon är tillbaka hemma igen. Just nu finns hon sannolikt alldeles i närheten av där ni gick, men ligger gömd och trycker. Leta efter henne ffa i skymning-mörker-gryning, så dags är katter lite extra rörliga och "modiga". Tänk på att det kan ta tid innan hon vågar ge sig till känna/svara/komma till dig så förbered dig på många timmars promenad/närvaro i området där hon försvann, kanske över flera dagar. En stressad katt försöker ofta "ligga stilla och vara tyst" = en biologisk överlevnads mekanism. Gissningsvis kommer hon att vända tillbaka till det stället där ni skiljdes åt, inte en gång utan flera gånger, så ställ mat där och se till att själv finnas i närheten så mkt som möjligt (ffa i skymning-mörker-gryning). Vi har sett flera fall där katter har kommit bort "på främmande plats" men återvänt till den plats där de senast skildes från sin familj. Om du får syn på henne så är det viktigt att du inte jagar henne. HON ska komma till DIG. Ha med dig godis/mat att locka med, och kanske någon leksak som du kan locka henne med (t ex ett skosnöre). Det kan ta flera timmar innan katten vågar komma fram sådana här ggr (ha med matsäck till dig själv också!). Sätt upp MASSOR av efterlysningslappar så snart som möjligt! Anmäl henne också som bortsprungen till polisen på 114 14, efterlys henne i lokaltidningen, på Blocket, på olika facebook-sidor (Missing Cats, Vi längtar hem, Kattjouren mfl), samt efterlys henne på katthemmens efterlystsidor mm. Hoppas att du snabbt får tag på henne!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

marcuswalerius
6/17/14, 1:48 AM
#2

Hon är hemma igen, så ni kan ta bort denna tråden. 😃

Uppkatten
6/17/14, 6:29 AM
#3

Grattis!!! Härligt!!! 🎈🎂

Berätta gärna hur du fick tag på henne! Vi har alla mycket att lära och kan sedan dela erfarenheterna med andra kattägare som hamnar i samma situation.

Njut nu! Det är otroligt skönt att få tillbaka sin lilla katt igen! ❤️

Tråden kommer att ligga kvar (så att andra kan läsa, lära och få hopp) men sajtvärden kommer inom kort att gå in och skriva "hemma" i rubriken.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

martdat
6/19/14, 8:11 PM
#4

härligt!  trådarna blir kvar om det inte är någon särskild anledning. för förhoppningen med denna sajt är även att alla kan hjälpas åt att ha ögonen öppna efter de efterlysta katterna. så de som ev tittar efter din kisse behöver få veta att den är hemma :D

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Upp till toppen
Annons: