Annons:
Etikett153-eskilstuna
Läst 2262 ggr
jossan_65
2014-06-12 16:43

Kattälskare i Eskilstuna -- vill ni ta vår katt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla kattälskare i Eskilstuna!

Jag vet inte om det här är ett passande tema för denna sajt. Mina små flickor och jag ska resa bort  och jag känner ingen som kan vara kattvakt. Jag är ensamstående mamma och har väldigt dåligt nätverk, jag har frågat alla jag känner men de kan inte hjälpa mig. Vi blir borta från 3 juli till 29 juli.

Det kan bli aktuellt för volontärer att behålla Kitty även när vi kommit hem. Detta på grund av att våra grannar trakasserar mig för att jag låter henne gå ute! Ja, det finns galningar här i världen.

Kitty är bedårande och mycket kelen, hon har varit med på den här sajten förut -- några grannar hade stulit henne, hon var borta i en månad och det var en gudagåva att få tillbaka henne. Efter hon kom hem försökte vi ha henne inomhus. Jag försökte sätta upp galler på balkongen men höll på att trilla ned från andra våningen, blev rädd och jag känner ingen som kan hjälpa mig med det. 

Då våren slagit ut hade vi inte hjärta att stänga henne inne, hon är utekatt och hon stod bara och jamade vid dörren, så nu går hon ut när hon vill och grannarna vet att vi har ögonen på dem, de vågar inte ta henne igen. Dock har de anmält mig till länsstyrelsen två gånger och skrikit på mig inför mina barn pga att hon går ute och inte kommer när vi ropar. Det visar sig att de har matat henne, så inte undra på att hon inte kommer, det är ju rena restaurangen därute.

Enligt länsstyrelsen (som tycker det här är löjligt) ska andra än ägaren inte mata katten, och det sa de till de anmälande grannarna. De hade även sagt till länsstyrelsen att alla andra grannar i det hyreshuset håller utkik och räknar varje gång de ser henne, för att kolla om vi tar in henne. Jag undrar varför de inte räknar alla andra katter som stryker omkring. Det är väl för att de är mycket skyggare än Kitty, som är mycket social och gillar att tigga dyr burkmat precis som katter brukar göra ibland. Katter gör ju som de vill och för det mesta brukar hon jaga. Hon är proppmätt när hon väl kommer in!

När det regnar har Kitty gått in i grannarnas trappuppgång och stått och jamat. Jag visste inte var hon var … jag gick ut i regnet och ropade och hon kom inte. Att hon stod i trappuppgången var även det något de tog upp med länsstyrelsen. Ni ser, de är hopplösa. Nu kollar jag ju där varje gång det blir kallt eller regnar. Hon är aldrig där.

Jag orkar inte med dessa trakasserier, och därför överväger jag att helt enkelt låta någon ta över Kitty. Vi får se om jag fattar mod och står emot dessa illvilliga människor. Jag blir rädd när de kommer och skriker på mig (mina barn blir ännu räddare) och ibland är jag orolig bara Kitty är ute, jag vill ju inte att någon ska ta henne igen. Det är primärt för att skydda Kitty som vi söker ett bra hem åt henne.

Å ena sidan älskar vi henne och vill ha henne kvar, men å andra sidan har hon orsakat sådan uppståndelse att det känns omöjligt att få stopp på denna terror. Vi vill se till att hon kommer till ett bra hem i Eskilstuna och att mina små flickor kan komma och hälsa på henne ibland. Vi kan ju ha månaden vi är borta som prövotid? Ett till villkor är att hon ska få ströva fritt, för hon trivs inte att vara inlåst, oavsett hur mysigt man gör det för henne. Hon kommer in några dagar i veckan om sommaren, på vintern är hon nästan alltid inne. Hon trivs med hundar och älskar barn i alla åldrar! De kan krama henne hur hårt som helst och hon ligger bara och spinner med magen i vädret.

Hon är öronmärkt och det är jag som står som ägaren. Skulle det bli aktuellt med adoption kan vi byta ägare i kennelklubbens register.

Jag hoppas att någon svarar. Hon är en underbar liten katt och hon förtjänar all den kärlek hon själv har att ge. Hon älskar att hålla till vid lekparken och rulla omkring i gräset, alla barn kommer och plockar upp henne. Hon är mycket tillitsfull och nästan för vänlig. Hon behöver människor omkring henne som förstår sig på katter och ser att hon mår bra, och som tillgodoser hennes behov av att ströva fritt.

Hon har irrat bort sig en gång och hon vet exakt hur hon ska göra för att få komma in hos folk som sedan hjälper henne komma tillrätta. Hon är ju öronmärkt, och att hon skulle springa bort är det sista vi är oroliga för med tanke på hur våra grannar beter sig. 

Så, nu är det bara att hoppas att någon svarar. Barva eller Strängnäs är bra områden också. Hon är uppvuxen på landet på Lindholms herrgård i Barva. Min åttaåriga flicka vill behålla henne men hon förstår att vi måste tänka på vad som är bäst för Kitty.

Om ni har någon lösning som inte vi har tänkt på vore vi tacksamma.

Tack för er tid! Ni kan ringa 0707-51 19 65 eller skriva till nffjossan@gmail.com.

Mvh

Josefine Rännbäck

Annons:
martdat
2014-06-12 21:27
#1

En lösning är ju att ni helt enkelt flyttar så ni bor bättre att ha utekatt utan grannar för tätt in på. och där hon kan vara ute utan större risk att bli påkörd. lättare sagt än gjort. men en lösning vore det ju,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Upp till toppen
Annons: