Annons:
Etikett044-landskrona
Läst 5477 ggr
MelindaJohansson
2014-05-13 11:50

Landskrona Försvunnen katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Natten mellan söndagen (11/2) och måndagen (12/5) så blåste mitt fönster upp och min lilla nyfikna katt Dracula smet ut. Hon är lite blyg men otroligt snäll. Jag bor på Brocksgatan 6c, Landskrona (vid Chaplin hotellet).
Om ni ser henne så var vänlig o kontakta mig på nr:0760546985. HITTELÖN UTLOVAS!

Hon har blivit polisanmäld som saknad och jag har lagt upp inlägg på 3 sidor på FB. Lappar är uppsatta i området också.

Annons:
annebeate
2014-05-13 13:17
#1

Lägg också lappar i brevlådor. Flera katter har kommit tillrätta via just en sådan lapp. Bra att ge löfte om hittelön. Fortsätt leta aktivt ute efter henne. Hoppas så du mycket snart återfinner henne välbehållen.

Uppkatten
2014-05-13 19:54
#2

Börja omedelbart ställa ut mat och vatten i närheten av där hon kom ut. Ställ ut det först till kvällen så slipper du att fåglarna äter upp det. Ställ det lite skyddat t ex invid husväggen eller invid ett buskage. Använd mat som hon tycker om och som doftar mycket och gott. Genom att ställa ut mat minskar risken att hon tvingas börja vandra p g a hunger. En innekatt som kommer ut av misstag letar vanligtvis snabbt upp ett gömställe och ligger sedan där och trycker. Den förflyttar sig ffa i mörker. Leta därför efter henne ffa i skymning-mörker-gryning. Så dags är katter extra rörliga och modiga, och då har du störst chans att hon ger sig till känna. Tillbringa därför många timmar ute i mörkret för att leta efter henne. Ta med dig en ficklampa, har du tur kan du få se kattögon glimta till i mörkret. Ha också med kattgodis/torrfoder att locka henne med samt gärna ett skosnöre (som leksak ifall du behöver locka fram henne. Lek gör också katten mer avspänd och lättare att få ta upp). Om du får syn på henne så jaga henne inte. HON ska komma till DIG. Räkna med att det kan ta ett tag - ibland flera timmar, så klä på dig ordentligt när du går ut o letar! Leta i husets närhet, i buskage, under bilar, på uteplatser i markplan, under altaner, uppe på bildäck o s v. Ditt sökområde bör sträcka sig några hundra meter i varje riktning sett från stället där hon försvann, men ofta finns katter som smitit ut väldigt nära stället där de kom ut. Sätt upp massor av efterlysningslappar, anmäl henne som bortsprungen till polisen på 114 14 och ring tillbaka dit då och då och hör efter om de har fått in uppgifter om ngn upphittad katt som matchar, är hon id-märkt och registrerad så anmäler du henne som bortsprungen till id-registret, efterlys henne på Blocket, på katthemmens efterlystsidor, på facebook-sidor för efterlysta djur o s v. Men viktigast i ditt fall är 1) att du börjar mata om kvällarna och 2) att du letar i skymning-mörker-gryning, många timmar så hon så småningom vågar ge sig till känna! Håller tummarna för att hon snart är hemma igen! PS. Svarta katter är svåra att se i mörker. Lägg ett vitt badlakan/lakan under matkoppen ute så har du lättare att se om hon kliver upp där i mörkret för att äta (ifall du sitter lite på span menar jag). Man kan också ha en s k baby-watcher bredvid matkoppen - då hör man om någon kommer dit för att äta.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: