Annons:
Etikett061-halmstad
Läst 3155 ggr
anniev88
2014-05-07 12:36

Halmstad Helsvart Katt Britta Försvunnen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nyadopterad kastrerad svart hona på 2 år FÖRSVUNNEN
Hon är väldigt skygg, tips önskas!
Hon försvann från Ankargatan vid Alevallen i Halmstad 5/5-2014
Snälla ring 0768384752 vid tips! Ej halsband!

Annons:
Uppkatten
2014-05-07 13:58
#1

Hur pass skygg är hon? Hur länge har ni haft henne? Börja ställa ut mat och vatten omedelbart där hon kom ut! Ställ ut det till kvällen så slipper du att fåglarna tar maten. Ställ det lite skyddat t ex invid husfasaden eller invid ett buskage. Använd gärna mat som du vet att hon tycker om samt mat som doftar mycket och gott. Genom att mata förhindrar du att hon börjar vandra p g a hunger = större chans att hon stannar kvar i området o blir lättare att hitta. Sannolikt finns hon fortfarande kvar i närheten och ligger gömd och trycker eftersom det är okänt område för henne. Hur länge katten ligger gömd och trycker beror på kattens personlighetstyp, hur vana de är vid att vara ute, om de blir bortskrämda och liknande faktorer. Hon kommer sannolikt att förflytta sig/söka mat ffa i skymning-mörker-gryning. Då har ni också störst chans att få se henne. Eftersom hon är skygg får ni försökt etablera en matningsplats. Bra om ni kan få låna/hyra en kattfälla (t ex från ett katthem), be dem ni lånar/hyr av om noggranna instruktioner för hur man använder fälla. Fällan sätts sedan ut där ni har etablerat en matningsplats. Är hon tillräckligt tam för att kunna fångas utan fälla så får ni försöka vara ute LÄNGE i skymning-mörker-gryning och locka på henne. Det är viktigt att ni inte jagar henne om ni får syn på henne utan HON ska komma till ER! Ha med godis, + gärna ett skosnöre att leka med (en katt som börjar leka är ofta lättare att få ta upp o s v. Går hon f ö alls att ta upp/lyfta/bära i vanliga fall?). Svarta katter är svåra att se i mörker. Ett vitt lakan/badlakan under matkoppen gör så att man lättare kan få syn på katten när den är fram och äter. Man kan också ställa en s k baby-watcher bredvid matkoppen, då brukar man kunna höra när någon är där och äter och kan försöka kolla vem det är. Hur länge har hon hunnit vara hos er? Har hon bott en tid hos er och ni kan erbjuda en fri väg in så kan det ibland vara bästa metoden, d v s om man kan ha ett fönster eller en dörr öppen så att katten själv kan slinka in igen t ex under natten. Ring polisen på 114 14 och anmäl henne försvunnen. Kontakta id-registret om hon är id-märkt och anmäl henne försvunnen. Tapetsera området med efterlysningslappar (400 meter i varje riktning sett från platsen där hon försvann till att börja med). Annonsera på Blocket, på katthemmens sidor för efterlysta katter, på olika facebook-sidor för efterlysta djur o s v. Räkna med att det kan ta tid att få in henne igen. Tid och tålamod är alltså väldigt viktigt i det här läget! Och att hon matas! Håller tummarna för att den här lilla tjejen snart är hemma hos er igen!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

anniev88
2014-05-07 14:24
#2

Hej Uppkatten,

Tack för alla dina råd och tips, allt du skrev har jag gjort , och får plast fickor idag så ännu mer lappar ska upp. Har två fällor på fram och baksida av mitt hus, tonfiskvatten i gräset fram till fällorna, och tonfisk samt leverpastej vilket hon gillar i fällorna, hoppas hon nappar!
Fick lov att lyfta henne 3 ggr men då skakade hon väldigt. Innan hon rymde alltså.
Vet inte hennes personlighetstyp riktigt än men hon hade varit innekatt några månader i jourhemmet.
Jag har varit ute båda dar i skymning och gryning/natt men inget än, tre katter har hamnat i eller runt fällan men inte hon ännu. Jag får hjälp av kattfoten här i Halmstad eftersom hon är adopterad från dem. Men ska absolut fokusera på 400 meters radien till att börja med!

Tack för din hjälp jag hoppas också innerligt!

Uppkatten
2014-05-07 15:24
#3

Härligt att du har hjälp av Kattfoten! Att få stöd från ett erfaret katthem kan vara guld värt i sådana här lägen! Hör gärna av dig här framöver och uppdatera!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

anniev88
2014-05-07 16:28
#4

Det ska jag göra! Hoppas innerligt, var bara hos oss ett dygn men intryck gjorde hon och vår andra katt vill ha tillbaka henne med! 😢

Upp till toppen
Annons: