Annons:
Etikett043-lund
Läst 5043 ggr
caarljohan
2014-05-01 22:13

Lund Bortsprungen katt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Vår katt på 6 månader som är, gråvitspräcklig, ej kastrerad och har ett svart halsband sprang bort för en vecka sedan i södra Lund, den 24/4 och om det är någon som har sett honom så hör jättegärna av er!

Med vänliga hälsningar CarlJohan

Annons:
Uppkatten
2014-05-01 22:29
#1

Är det här en "van" utekatt? (Söktipsen skiljer sig åt mellan vana utekatter och innekatter som kommit ut av misstag).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

caarljohan
2014-05-01 22:32
#2

Han är en van utekatt i den mån man kan vara vid 6 månader. Han har varit ute dagligen, i några timmar som maximum, under en längre tid.

Uppkatten
2014-05-01 22:51
#3

OK! Den sökfråga man ska utgå från då är "vad hindrar katten från att komma hem igen". Unga katter är ofta mycket nyfikna/för nyfikna för sitt eget bästa. Det är viktigt att ni sätter upp massor av efterlysningslappar i området och ber folk hjälpa er att söka av uthus/garage/sophus/växthus/förråd/vindar/källare o s v. Det är vanligare än man tror att katter blir instängda/inlåsta av misstag. Det räcker inte med att öppna dörren och locka lite, katter svarar ofta inte i de här lägena även om de normalt sett är sociala och sällskapliga. Kanske har ni någon granne som rest bort/håller på att flytta och där katten slunkit in och blivit inlåst av misstag? Det händer lite då och då. Ett annat problem med unga katter är att de gärna vill utforska bilar/släp o s v och därför kan "lifta i väg" för egen tass och då hamna ganska så långt borta. Det har t ex hänt flera ggr att katter har åkt till Gotland för egen tass… Därför är det viktigt att ni efterlyser katten även på Blocket, på olika facebook-sidor för efterlysta djur, på katthemmens efterlysningssidor, i lokaltidningen o s v. Kontakta också polisen på 114 14 och anmäl katten som bortsprungen. Ytterligare ett problem är att katten är okastrerad. Eftersom han är 6 månader är han sannolikt könsmogen och då är katt-tjejer högintressanta. Okastrerade hankatter kan vandra mycket långt för att hitta honor att para sig med. Tyvärr löper de ökad risk att hamna i slagsmål/skadas etc när de är ute på friarstrået… Katter som insjuknar/skadas ute gömmer sig ofta och ger sig ofta inte till känna. Därför är det viktigt att man söker igenom området där katten normalt brukar vistas mycket noga. Unga katter kan också bli ivägjagade av äldre revirstarka katter. Leta därför även längre bort än var katten normalt hittills har vistats, och då bör du söka ffa i skymning-mörker-gryning. Ha även span uppåt så att han inte har blivit uppjagad i något träd eller liknande och inte kan ta sig ner igen. Då katten är mkt ung kan även någon "vän av ordningen" ha tagit in katten i tron att den varit ute av misstag. Många förordar att katten får börja gå ut först sedan den kastrerats, id-märkts, vaccinerats, registrerats och uppnått en ålder av åtminstone 1 år. Ha därför koll på annonser om upphittade katter t ex på nätet. Hoppas att han snart är hemma hos er igen!!! Jättefin liten katt!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

SaraSilverSara
2014-05-01 23:53
#4

Hej, din fina unga katt är ganska lik min som också kom bort i södra lund den 24 april. Vi kan väl hålla utkik åt varandra när vi är ute och letar! Jag har satt upp massor med lappar i området runt spyken och skulle någon höra av sig så skulle det på beskrivningen i princip vara samma katt förutom ålder och kön.

Mitt nr är 046 121219 om du skulle se min Sara som också är grå och ganska lik whiskas-katten.

Önskar oss och våra katter ett lyckligt återförenande SNART.

Hälsningar

Heléne

caarljohan
2014-05-02 10:32
#5

Tack för bra inlägg Uppkatten! Vi försöker så gott vi kan med nästan allt det du skrev men har inte fått upp några lappar än. 

SaraSilverSara, jag ska definitivt hålla uppsyn och om det är någon som hör av sig om din katt så hör jag av mig!

Uppkatten, finns det några rimliga uppskattningar hur länge en ung hankatt är borta? Jag förstår givetvis att det är omöjligt att precisera men om det finns några mer vanliga tidsramar?

martdat
2014-05-02 10:52
#6

samlade tipps http://kattpolisen.ifokus.se/articles/4d714ebfb9cb462244061878-nar-din-katt-ar-bortsprungen?discussions-1

kontakta de organisationer ni har där nere med bild om den blir upphittad så den inte tas för hemlös  då den inte verkar reggad. Tyvärr litar  jag inte längre på att polisen matcharefterlysningar och jag litar tyvärr  inte på att alla anmäler katter upphittade innan omplacering. speciellt inte om de hittas av privatpersoner.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
annebeate
2014-05-02 11:25
#7

Mycket angeläget att lappar kommer upp under dagen annars vet ju inte allmänheten att han är försvunnen och därmed möjligheterna att hitta honom riskerar att minska rejält. Han har nu varit försvunnen i över en vecka så det brådskar så med lappar. Locka med hittelön. Lägg också lappar i brevlådor. Många katter har kommit tillrätta genom en sådan lapp. Hoppas så att ni mycket snart finner honom välbehållen.❤️

Uppkatten
2014-05-02 11:31
#8

Tyvärr är det nog omöjligt att säga hur länge en ung hankatt är borta, det beror ju helt på vad som håller honom borta från hemmet. Det vi vet är att ett aktivt intensivt letande tidigt efter det att katten har försvunnit ökar chansen att få hem katten igen. Att "tapetsera" området med lappar är nog det allra viktigaste i ert fall. När det gäller unga hanar som letar efter honor så vågar jag mig inte på någon gissning alls. Man brukar säga att kastrerade hankatter som får vistas fritt ute har ett revir på upp till två kilometer medan okastrerade hankatter kan ha flera mil. Nu är han ju mkt ung och van vid att matas hemma, så förhoppningsvis finns han inte allt för långt borta. Sedan beror det ju på vad som händer när de är ute på friarstrået. Katter är ju ofta duktiga på att hitta hem igen. Man tror att de navigerar efter magnetfält i marken. Men det händer också att katter kommer vilse, eller att de inte vågar sig hem om de t ex har blivit bortjagade av en revirstark katt. Om jag vore ni så skulle jag i första hand sätta upp efterlysningslappar "högt och lågt" ca 500 meter bort i varje riktning sett hemifrån (och där också be om hjälp att kolla av uthus etc = mycket viktigt!). Jag skulle även sätta upp lappar på "viktiga platser" utanför det området (t ex i affärer, på anslagstavlor o s v). Jag skulle också vandra "gata upp och gata ner" i skymning-mörker-gryning och locka på katten, i allt vidare cirklar sett hemifrån. Kontakta även katthemmen i närheten och be dem hålla ögon och öron öppna. Sist men inte minst: ge inte upp! En del katter kommer tillbaka efter något eller några dygn. Andra katter återfinns först efter veckor eller månader av aktivt letande eller t o m efter flera år.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
2014-07-18 16:37
#9

Hur har det gått för lille pojken, har han kommit tillbaka?

En sak som kan öka chanserna att få tillbaka honom är att skriva HITTELÖN på efterlysningslapparna.

Upp till toppen
Annons: