Annons:
Etikett192-falun
Läst 4841 ggr
najjie
5/1/14, 4:22 PM

Falun Bortsprungen cornish

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min älskade Eddie är försvunnen! Vi bor mellan Hosjö och Sundborn så han kan ha gått ända in till stan kanske… Har delat ut lappar i närområdet, alla grannar håller utkik och polisen är informerad.

Annons:
annebeate
5/1/14, 4:28 PM
#1

Lägg också lappar i brevlådor om du inte redan gjort det. Locka också med hittelön. Flera katter har kommit tillrätta just via en sådan lapp.

Uppkatten
5/1/14, 10:31 PM
#2

Hur länge har Eddie varit borta? Ser inte ut som en katt som brukar gå ute - är detta en innekatt som kommit ut av misstag (söktipsen skiljer sig åt beroende på om det är en van utekatt eller en innekatt). Ålder? Id-märkt? Kastrerad?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

martdat
5/2/14, 3:12 AM
#3

lägger bilden direkt i inlägget.lycka till.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

najjie
5/6/14, 1:40 AM
#4

Hah, syns det på honom vilken mes han är till och med! Jo, som jag skrev, alla inom ett par km har fått lappar i brevlådan så klart. Annonserat i hela länet också. Han är drygt 6 år, kastrerad och brukar vara ute men håller sig då på gården mest, han jagar inte eller så men är nyfiken och sällskaplig, tycker om folk. Jag känner min katt och har letat på alla troliga platsen, så nu är det slut på ideer! Funderar mest på om någon sett honom, om han hamnat långt bort.

Imasy
5/7/14, 12:46 PM
#5

Jag bor i Hälsinggården, på gränsen mot Korsnäs. Rör mig mycket ute i dessa områden samt Hälsingberg och bort mot Hosjöhållet. Ska håla utkik efter honom :)

Har du anmält honom saknad hos polisen? Han ser ju ut att ha raskatt i sig, kan det vara någon som tagit hand om honom? Borlänge katthem har ju en fb sida man kan annonsera på också.

najjie
5/15/14, 3:05 AM
#6

Oj, ser att mitt meddelande inte blev skickat! Jo, en teori är ju att han letat sig ner till stan på något vis, då är han ju definitivt vilse. Det var så regnigt när han försvann, så det var väl ingen intressant utomhus och han bara gick vidare tills han hittade något.

Det bor en kvinna vid lasarettsrondellen som har en liknande cornish (som han är) och den har jag fått tips om ett par gånger. Hon berättade för mig att folk hade tagit med sig hennes katter flera gånger för att de tänker "en raskatt, den ska inte vara ute!" (diskriminering?)

Han är anmäld till polisen, har pratat med djursjukhuset också. 

Kikade på animalen i faluns hemsida, det verkar inte hänt något där på flera år?

Annons:
najjie
6/4/14, 11:02 AM
#7

Det ringde en kvinna till mig idag om en mörkgrå katt, det var inte min Eddie, katten hon pratade om var en släthårig bondkatt, men om någon saknar en sådan så fanns denna i övre norslund, jag har kvar hennes nummer.

martdat
6/4/14, 8:10 PM
#8

trisst att det inte var din kisse. men ge inte upp, någonstans är han---frågan är var…

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Purr
6/8/14, 8:50 PM
#9

Bor ungefär två mil därifrån och kan hålla koll när jag åker in för ärenden. Hoppas han hittar hem snart!

najjie
6/8/14, 9:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Tack! Jag börjar mer och mer befara att han är vargmat, så här rädd för hundar är han. Och de hade sett varg i skogen här ovanför.

Det är inte likt hon att vara ute på vift utomhus, men han går gärna hem till folk och hälsar på. Han är väldigt godtrogen, skulle någon ha tagit honom med sig skulle han accepterat det. Men vore det så skulle jag ju hittat den människan vid det här laget, om den inte medvetet behållit honom…

Imasy
6/8/14, 9:20 PM
#11

#10

Hur länge sedan är det det sågs varg i det området? Bor du vid det där vargreviret som ligger där i krokarna?

Jag och en vän var nämligen och gick i eljusspåret/skidspåret ovanför pumphuset för 1½ år sedan, och såg STORA hundspår, relativt färska, som sprungit kors och tvärs där.

Hade förvisso kunnat vara en lös hund som var i följe med en skidåkare, men de flesta där brukar ju ändå visa respekt mot andra åkare och inte förstöra spåren. Dessutom så såg jag på min hund att hon var inte glad över att vara där.

najjie
6/8/14, 9:26 PM
#12

Gud, ja, det var någon som berättade för mig att en hund hade blivit tagen av varg för något år sedan, det kanske var någon gång då. Nu hade en man sett 3(!) st vargar i skogen på "vår" sida av vägen, vi bor i Utanmyra, ungefär samtidigt som Eddie försvann. Och såg han en varg skulle han ju inte ha vett att bli rädd.

Imasy
6/8/14, 9:44 PM
#13

Hu!

Ja jag har faktiskt inte varit däruppe sedan dess, även om det är väldigt fint och bra spår/väg.

Men kan han inte bara ha gått vilse då? En skrämd katt kan ju ändå klättra i träd, vilket inte vargen kan.

Annons:
najjie
6/8/14, 10:35 PM
#14

Jo, gått vilse är inte alls otroligt, men han skulle gått hem till första bästa hus och se om de hade något gott att bjuda på och jag har annonserat vitt och brett efter honom. 

Han är lite "speciell", inget revitbeteende alls, tycker inte om att gå på något annat än plan fin mark, har dålig motorik så han fångar inte möss eller klättrar i träd, han har en trappall för att komma upp på bänken… Lite konstigt, min andra katt, Eddies son, är helt annorlunda, han fångar möss och klättrar överallt han kommer åt och är rädd för främlingar.

Så jag vet inte vad jag ska tro, så konstigt allting… Men det är ju inte ovanligt tyvärr att folk hittar raskatter och behåller dem heller. Kvinnan jag pratade om tidigare berättade att en gång hade hennes katt blivit tagen av någon som hade tänkt sig behålla dem, det var inte förr än någon släkting till den som hade tagit den hade reagerat som hon hade fått tillbaka den. Fast det är så lite folk här i byn, men om han gick lite längre så kan ju det ha hänt.

Problemet var att det var så regnigt när han försvann, så han gick väl på sin vanliga tur och skulle hälsa på grannarna men det var ingen rolig ute så han gick längre och längre för att hitta något. Han var irriterad hela dagen innan dess för att det regnade, så blev han så glad när det väl blev lite uppehåll.

Purr
6/8/14, 10:54 PM
#15

Usch, vilka sorgliga teorier.😢 Håller alla tummar och tassar för att han är oskadd och slipper konflikter där ute!

booxen
6/19/14, 12:04 PM
#16

såg en liknande katt vid lasarettet i falun idag som hade ett rött halsband, den sprang ned mot tingshuset.

najjie
6/19/14, 12:41 PM
#17

Tyvärr så är det katten jag skrev om innan. Han bor i närheten av lasarettet, har rött halsband och får gå ut. Jag har hört flera tipsa om honom och pratat med ägaren.

[[eskils_]]
7/17/14, 9:41 AM
#18

Hur har det gått?

Ändrar lite i rubriken, så det blir tydligare.

najjie
7/17/14, 12:07 PM
#19

Tack! Tyvärr har jag inte hört någonting… Väntar varje dag!

Upp till toppen
Annons: