Annons:
Etikett043-lund
Läst 3544 ggr
SaraSilverSara
5/1/14, 2:24 PM

HEMMA Lund Vår älskade Sara

Hej,

Vår älskade katt försvann för en vecka sedan i området Spyken/Esplanaden/Parantesen i Lund.

Hon är liten, grå med ljus underpäls - ganska lik whiskas-katten, över 10 år gammal men ser mycket ung ut. Vi vet inte exakt hur gammal hon är för hon flyttade själv in hos oss som vuxen för lite mer än 10 år sedan. Väldigt ödmjuk och fin i sättet.

Alla upplysningar tas tacksamt emot!

Tack för att denna sidan finns!!!

Hälsningar Saras familj;

(tel.nr borttaget eftersom katten är hemma). / eskils, medarbetare

Annons:
Uppkatten
5/1/14, 4:09 PM
#1

Sätt upp MASSOR av efterlysningslappar i området! Be att folk söker igenom uthus, garage, växthus, fristående tvättstugor och soprum, vindar, källare mm. Det är vanligare än man tror att katter blir instängda/inlåsta. Det räcker inte med att öppna dörren och locka lite, utan man måste verkligen leta igenom uthuset (även om katten normalt sett är social och sällskaplig av sig). Kanske håller någon granne på att flytta eller har nyss rest bort så att katten blivit instängd av misstag i den grannens lägenhet? Det händer lite nu och då. Katter som insjuknar eller skadas utomhus gömmer sig och ligger sedan och trycker (ibland längre än vad som gagnar dem). Leta därför igenom hela det området där katten brukar vistas mycket noga! En sjuk/skadad katt ger sig ofta inte till känna utan behöver letas upp. Ibland kommer katten längre bort än vad de är vana vid. Då brukar det bästa vara att leta efter dem i skymning-mörker-gryning. Så dags är katter lite extra "aktiva och modiga". Kolla också uppåt så att katten inte har blivit uppjagad t ex i ett träd och har svårt att ta sig ner igen. Ring polisen på 114 14 och anmäl katten försvunnen. Är katten id-märkt och registrerad så kontaktar du id-registret och anmäler katten bortsprungen. Efterlys katten på Blocket, på katthemmens efterlysningssidor, på facebook-sidor för efterlysta djur, i lokaltidningen mm. Håller tummarna för att hon snart är hemma hos er igen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annebeate
5/1/14, 4:32 PM
#2

Följ Uppkattens goda råd. Ska be mina döttrar som bor i området att hålla utkik. Vore bra om du hade någon bild på henne som du kan lägga in här i tråden.

SaraSilverSara
5/1/14, 5:40 PM
#3

Tack underbara ni!

Har just varit ute och sökt igen och lappar finns i närområdet. Har även anmält till polisen och hittade sajten upphittadedjur på facebook som tydligen tar emot djur som hittas och lämnas till polisen.

Tack för att du ber dina döttrar, det värmer SÅ!

Vi ska nu ge oss iväg på längre avstånd och sätta upp lite lappar också. 

Tack för tummarna också, detta är så hemskt, att inte veta vad som kan ha hänt och jag hoppas så att hon bara dyker upp hos oss igen.

Det har varit otroligt mycket festande ungdomar under den senaste tiden och kanske har hon blivit skrämd av något.

TACK FÖR ATT NI FINNS!

Hälsningar

Heléne

Ska försöka ladda upp bild igen senare!

annebeate
5/1/14, 9:53 PM
#4

Kan vara bra att locka med hittelön. Förhoppningsvis håller allmänheten då lite extra utkik. Lägg också in efterlysning hos KKS och Kattjouren. Även Lundakatter finns.

Uppkatten
5/1/14, 10:27 PM
#5

På facebook finns även sidor som Missing Cats Sweden, Vi längtar hem, Kattjouren mfl. Tänk på att ringa tillbaka till polisen då och då för att höra efter om de har fått in uppgifter om någon matchande katt. Tyvärr ser vi rätt ofta att katter är anmälda både som upphittade och som borttappade hos polisen - samtidigt - utan att ärendena "kopplas ihop". Därför är det bra att ringa dit då och då och "kolla läget". Men lappar-lappar-lappar och massor av fotarbete och aktivt letande är ofta det viktigaste. Be grannar, hundägare mfl att hjälpa er genom att hålla ögonen öppna.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

SaraSilverSara
5/1/14, 11:08 PM
#6

Tack för alla tips. Vad jag förstod så kommer alla katter som polisen hittar till  något som heter "Upphittade djur" i Helsingborg. Jag ska ringa både dem och polisen igen.

Just nu är jag bara så förtvivlad och så orolig över vad som kan ha hänt. Här är flera större byggen i närheten och jag är rädd att det kan ha med saken att göra. Ska gå dit och prata med dem imorgon.

Ska kolla någon av sajterna du tipsar om som jag inte varit på nu.

Tack!

Annons:
SaraSilverSara
5/5/14, 7:14 AM
#7

Förtvivlan stor. Saknar Sara så mycket.

Uppkatten
5/5/14, 8:24 AM
#8

Ge inte upp! Många katter återfinns först efter veckor, månader, ja till och med år av sökande. Utöka ditt sökområde successivt, ersätt lappar som blivit "slitna" av väder och vind och sätt upp nya fräscha där det framkommer att hon fortfarande är försvunnen. Håller tummarna! Jag vet hur jobbigt det är, även om min Imina återfanns "redan" efter tre dygn… (vilket var några av de värsta dygnen i mitt liv).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

SaraSilverSara
5/6/14, 4:31 AM
#9

TACK!

Någon har ringt som sett en katt  som liknar Sara. Har inte fått tag på personen än. Tack för allt stöd. Återkommer. Hälsningar Saras familj.

SaraSilverSara
5/11/14, 2:07 PM
#10

Hej igen alla kattälskare,

Det var inte Sara. Blir så rörd av alla engagerade människor som finns men också så ledsen av tanken på alla dessa djur som jag ser när jag letar sida upp och sida ner på alla sidor jag fått tips om.

Vi fortsätter leta och hoppas.

Uppkatten
5/11/14, 2:26 PM
#11

# 10 Jag tror vi är många som slagits av samma tanke: så många efterlysta katter och så många upphittade katter. Men varför verkar det så sällan vara samma katter som är efterlysta som är/blir upphittade…? Och varför verkar ofta ingen sakna de upphittade katterna…? Det är verkligen ledsamt alltihop.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

martdat
5/12/14, 6:54 AM
#12

Tack o lov händer det att man kan para ihop dessa. även om jag tänker som uppkatten-

 jag lyckades sitta i mörka Småland och para ihop upphittad med bortsprungen  i Göteborg. och det var inte ens genom anonser utan via forum . en kille på 17 år som kommit på villovägar. gissa om matte var glad. jag fick till och med en chokladkartong på posten. hihi  Så… Ge inte upp

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

SaraSilverSara
5/12/14, 7:45 AM
#13

Hej!

Tack för denna solskenshistoria! Det behövs och jag är så imponerad av alla er som kämpar för fler lyckliga slut. Det var en bra start på veckan!

Önskar dig och er alla en bra vecka med ett riktigt lyckligt slut och håller med om att man får inte ge upp utan fortsätta tro på det bästa i allt.

Annons:
annebeate
5/12/14, 8:24 AM
#14

Fortsätt leta ute. Sprid till alla ni möter och känner förtroende för att Sara är försvunnen. Bra om det finns bilder uppe på henne runt om i Lund och på olika kattsajter. Be Kattjouren och KKS att de efterlyser henne och då bra om det finns en bild på henne. Når ut till mängder av människor. Ju fler kattsajter efterlysningen ligger inne på desto bättre. Löfte om hittelön kan göra att allmänheten håller lite extra utkik efter henne . Prata med dem som jobbar på de olika byggarbetsplatserna du tidigare nämnde men det har du kanske redan gjort. Det kanske tillkommer olika personer allt eftersom byggena fortskrider så du kan höra till allt eftersom. Även en efterlysning i Sydsvenskan kan ge resultat. Kolla också med veterinärer runt om i Lund med omnejd om någon hört av sig gällande en grå katt som Sara. Sätt upp efterlysningslappar gärna med hittelön vid de olika studentbostäderna i området där hon försvann. Även vid skolorna. där det samlas ungdomar från närområdet. Det finns ju också förskolor i området där du kan tala med personalen och få sätta upp lappar. Har du kollat Dammgårdens P-hus? Ge inte upp hoppet om att återfinna Sara. För er är det en lång tid sedan hon försvann men inte när det gäller tiden som kan gå innan man återfinner sin älskade lilla katt. Det viktiga är att man som ägare ligger i med att leta och sprida budskapet om Saras försvinnande och det har jag förstått att det är precis vad ni i Saras familj gör. ❤️

SaraSilverSara
5/12/14, 11:21 PM
#15

Hej, STORT TACK! Blev så rörd av dina rader!❤️

SaraSilverSara
5/20/14, 10:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Hej igen!

Här är en bild på Sara som fortfarande saknas enormt!

Hittelön!

Hälsningar

Saras familj

annebeate
5/20/14, 11:13 AM
#17

Tydlig bild på Sara. Bra att sätta upp runt om i centrala Lund kombinerat med hittelön. Jag har mailat över bilden till mina döttrar som lovat hålla utkik efter Sara.

annebeate
5/20/14, 1:21 PM
#18

Så viktigt att lappar gärna med bild finns i sökområdet. Har ni även lappar kring Mårtenstorget och på Malmborgs? ❤️

SaraSilverSara
5/24/14, 10:35 PM
#19

SARA HAR ÅTERFUNNITS!!!

Efter en månad hittades hon av helt fantastiska människor i Dalby!

TACK FÖR ALLT STÖD - och nu säger jag som ni; ge inte upp hoppet!

Varma glada hälsningar

Saras familj

Uppkatten
5/24/14, 10:59 PM
#20

Härligt! Grattis!!! 🎈🎂

Nej, man får aldrig ge upp!!!

Däremot är det jätteviktigt att: kastrera, id-märka samt registrera sin katt i id-registret (IFALL den skulle komma bort), och att börja söka sin försvunna katt aktivt och tidigt!

Njut nu!!! Det är ljuvligt att få tillbaka sin katt!!! ❤️🙂

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
annebeate
5/24/14, 11:08 PM
#21

Visst är det underbart! 🙂

Läste om det lyckliga slutet tidigare dag på Kattjourens facebook där man efterlyste Sara.Undras om hon tagit sig dit själv eller följt med tex  i någons bil.

martdat
5/30/14, 9:12 AM
#22

Underbart :D

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

SaraSilverSara
6/1/14, 5:01 PM
#23

Ja, det är så underbart och nu vill jag bara säga till hela världen att ge inte upp..

Bilden var avgörande  - särskilt som hon inte fanns ens i samma stad! Det är ju egentligen mest troligt att en katt befinner sig en bit ifrån sitt hem för annars hade den ju kommit hem. Så mitt bästa tips är att annonsera på så många forum som möjligt, gärna med ett par bilder och att inte ge upp.

Tackar för allt stöd här!

martdat
6/1/14, 10:06 PM
#24

ja Bilder är enormt viktigt

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Upp till toppen
Annons: