Annons:
Etikett03-hemma
Läst 6382 ggr
missporcelain
4/25/14, 12:15 AM

Hjälp med lagar

Hej! 
Förra året rymde min katt genom en glipa i fönstret. Jag letade överallt, satt upp lappar här och var men inget svar. Fick sedan höra på jobbet att en vårdbrukares son hade en katt som hoppade ner på deras balkong och de tog in katten. Jag bor granne med denna mannen och hans tjej, så jag blev så klart nyfiken och rädd. Då jag hade fått reda på att han inte hade kattlåda utan en bananlåda och att katten fick vanlig mjölk som foder.  

Jag fick prata med kvinnan, men deras katt var tydligen en hane och jag fick inte se den. Jag ringde till polisen och jordbruksverket, men de sa att inget kunde göras för att hon inte var märkt och att jag inte var 100% säker på att det var hon i grannes lägenhet. 

Såg en lapp på ICA som grannen satt upp igår, om att deras svarta katt var bortsprungen och katten hade ett rött halsband. Ikväll stod jag ute på balkongen och rökte, då såg jag en vit katt. Tänkte gå ner och ge den mat och se om den var hälsosam. När jag går ner med mat, så ser jag en svart katt på avstånd, jag kallar på denne med min bortsprunge katts namn "Medusa, och katten kommer fram till mig. Jag får lov att ta i henne, jag ser att det är min katt, att det faktiskt är hon. Hon har sitt vita märke på bröstet och sitt ärr på örat från min råtta. Hon hade även det röda halsbandet på sig som min granne skrev om och jag är helt förvirrad.

Hon är inte, IDmärkt och jag slår vad om att hon inte är chippad. Hon är inte kastrerad, och är i ganska uselt skick. Kletig över hela pälsen, klor som är jättelånga, och hon är JÄTTEhungrig. Jag tänker åka direkt in till vet. imorgon och chippa henne och boka tid för sterilisering. Kan jag det om de inte kan visa upp ägarbevis?

Jag är så ledsen, arg och glad.

Annons:
missporcelain
4/25/14, 12:19 AM
#1

Alltså jag slår vad om att grannen inte har chippat henne*
Båda grannarna är alkoholister och utan jobb, därav min rädsla av att de inte har tagit hand om henne.

Uppkatten
4/25/14, 5:26 PM
#2

Du har inget foto på henne sedan tidigare där man kan se hennes vita fläck, ärret o s v? D v s något som kan styrka att hon faktiskt är din katt? Söker grannen en bortsprungen hane och detta är en hona som du "hittat" så lär det ju vara svårt för dem att hävda att det är deras katt…? Däremot så är det ju viktigt att kolla om katten är chippad/kastrerad redan, så detta inte är en tredje katt…? Knepigt! Men jättebra att du berättar här på sajten så att andra inser hur viktigt det är att id-märka sin katt!!! Annars är det svårt att bevisa att man är kattens ägare, och har katten varit borta länge och farit illa så kan man ibland ha svårt att känna igen sin katt. Hoppas det löser sig för er!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

jnielsen
4/25/14, 8:12 PM
#3

Rent lagligt blir det ju samma situation som du var, katten är oreggad och tas in av någon annan.

jnielsen
4/25/14, 8:38 PM
#4

Dvs kunde polisen inte göra något då så kan de inte göra något nu. Blir hon chippad av dig ses du som ägare.

missporcelain
4/25/14, 11:59 PM
#5

Grannen letar efter en hona, men sade till mig att deras katt var en hane. Förmodligen för att jag inte skulle fortsätta snoka efter min missa. Jag har dock MASSOR av bildbevis på att det är "min" katt. 

Men vad bra! Hon blir antingen öronmärkt eller chippad på måndag, vet inte vad veterinären tycker är bäst. Ska även boka tid till sterilisering så att behovet av att springa ut för parandets skull inte är lika stort. 😃

Ni ska veta att jag är helt överlycklig att jag har min bästa vän tillbaks. Som jag har letat och oroat mig, igår kväll låg hon och vaktade mig vid mina fötter och mös som bara den. Usch vad jag har saknat henne ❤️

missporcelain
4/26/14, 12:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Detta var igår när hon hittades. Kom in och kände sig hemma igen. Min andra katt Curry[bakgrunden] var inte så jätteglad hehe. Han är en omplaceringskatt jag tog in i mitt hem i vintras. 😍

Annons:
martdat
4/26/14, 6:49 AM
#7

Skönt att du hittat din katt. Eftersom de faktiskt tagit in henne olovandes. och jag förmodar att de INTE polisanmält den upphittad? Så har de gjort sig skyldiga till egenmäktigt förfarande. har de tagit in henne i tron att den var hemlös. anmält upphittad till polis hade rättsläget varit annat .jag hade inte gjort  rättssak av det om du inte ens har ägarpapper själv och inte id märkt nu när katten ändå är hemma . vad jag tycker i alla fall.  Men jag antar att du har foton som bevisar att hon är din OM grannen skulle få veta att du har henne igen?  Jag antar att du är helt säker att det är din katt? och håll henne inomhus nu så det inte händer ijen.  Kram

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

missporcelain
4/26/14, 3:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Aboslut ska jag inte polisanmäla, då det inte kommer komma någon vart. Hon blir som sagt chippad på måndag och steriliserad efter valborg och allt vad det heter. Och ja jag har massor med foton på henne 😃 Hon var nämligen min räddare i nöden när jag flyttade hemifrån. Ensam och lite smått rädd så adopterade jag denna söta flicka, och hon har varit min bästa vän sen dag 1. Så jag har varit väldigt ledsen när hon har varit borta, och farat för det värsta. 

Tack för hjälpen allihop!

cattisa
4/26/14, 6:59 PM
#9

Jag skulle rekommendera att du både chipmärker och tatuerar katten.

Ett chip är säkrare, det sitter kvar och är alltid läsbart. En örontatuering syns med blotta ögat och är ett tydligt tecken på att katten hör hemma någonstans och bara har kommit vilse. Tyvärr kan tatueringar bli suddiga och svårlästa med tiden på en del katter. Men det syns åtminstone att katten är tatuerad. Ingen kan komma och påstå att de inte visste att katten var märkt.

Chippa henne som planerat på måndag. Passa sedan på att tatuera i örat när katten ändå är sövd för kastrering efter valborg. Då har du garderat dig så mycket du kan.

Sedan behöver du registrera katten också. Helst både i Kennelklubbens DjurID och i SVERAKS register. Kennelklubben kostar ca 130:- och SVERAK är gratis.

Du kan registrera henne så snart du får chip-numret. Det går bra att komplettera med örontatueringsnumret senare både hos Sverak och DjurID. Det har jag gjort i vintras.

Lycka till!

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

missporcelain
4/26/14, 7:09 PM
#10

Jo mina andra missar blev tatuerade när de låg under kniven sist 🙂
Tack för all hjälp :)

Upp till toppen
Annons: