Annons:
Etikett09-västragötaland
Läst 3260 ggr
Lindzay84
2014-04-14 11:13

Hedekas, V. Götaland Bortsprungen katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Min katt försvann för 14 dagar sedan i Hedekas. Han är svart med vita tecken, kastrerad hankatt på 4 år. Han brukar alltid komma hem på kvällen med undantag på sommaren då han kan försvinna nått dygn eller två.

Börjar bli riktigt orolig för honom. Har satt upp lappar och lagt lappar i brevlådor med uppmaning att folk ska kolla i sina vedbodar,källare m.m. Vet inte vad mer jag kan göra, har ropat efter honom varje dag. Gått runt hela området och ropat både på morgon och  kväll.

Om någon sett honom så hör gärna av er på detta nr: 0735916250

Mvh Linda Maric

Annons:
Uppkatten
2014-04-14 16:45
#1

Ring polisen på 114 14 och anmäl honom som bortsprungen. Är han id-märkt så kontaktar du id-registret och anmäler honom som bortsprungen. Annonsera på Blocket, på katthemmens hemsidor under "efterlysningar", på facebook-sidor för efterlysta djur, i lokaltidningen mm. Tapetsera hela närområdet med efterlysningslappar. Kan han ha blivit ivägjagad av annan katt/hund? I så fall kan du behöva söka längre bort än vad du gör just nu. Sök i så fall ffa i skymning-mörker-gryning. Kan han ha klivit ombord t ex på en flyttbil, ett släp eller liknande? I så fall är det viktigt att du vidtar alla åtgärder som jag nämnt ovan (lappa, annonsera över internet och i tidningen o s v). Fortsätt vädja till folk att söka igenom garage och uthus! Det är vanligare än man tror att katter blir instängda/inlåsta. Det räcker inte med att öppna dörren och locka lite, utan man måste verkligen LETA igenom hela utrymmet (katter ger sig dessvärre inte alltid till känna när de är instängda/inlåsta, inte ens vanligtvis tama katter berättar alltid var de är sådana här ggr). Katter som insjuknar/skadas när de är ute gömmer sig ofta och ligger sedan och trycker. De ger sig sällan till känna, utan måste bokstavligt talat letas upp. Leta därför mycket noga igenom det område där katten normalt brukar röra sig, tänk på att en katt kan gömma sig i mkt små utrymmen. Se dig runt med "kattögon" - var finns bra gömställen för en katt? Håller tummarna för att han snart är hemma hos er igen!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annebeate
2014-04-14 16:48
#2

Bra råd från Uppkatten. Följ dem. Locka med hittelön.

Lindzay84
2014-04-14 17:49
#3

Tack för dina tips och råd 🙂

Lindzay84
2014-04-14 17:58
#4

I min desperation ringde jag även ett medium och hon säger att han är på en bondgård och jagar möss. Att det inte finns något jag kan göra för han kommer hem när han är klar.

Någon som har erfarenhet av att ta hjälp av medium?

Nu är det ju så att vi inte har några direkt närliggande bondgårdar, skulle  tro att närmsta ligger 4 km i från vårt hus. Och han  brukar då alltid hålla sig i närheten och komma hem. Konstigt om han helt plötsligt börjat gå till bondgårdar och jaga möss. Ska väl tillägga att han är väldigt skygg mot andra människor och höga ljud. 

Men man vet ju aldrig, om det stämmer så är jag mer än glad för då kommer han ju dyka upp så småningom :)

Uppkatten
2014-04-14 18:25
#5

Det finns fler före dig som tagit hjälp av medium, men dessvärre har jag hittills aldrig hört talas om någon som har hittat sin katt igen med hjälp av ett medium. OM det skulle fungera med medium så skulle nog Sveriges poliskårer vara fulla av dem, anlita dem ständigt i sökandet efter försvunna personer o s v… men erfarenheten är dessvärre att det inte fungerar… Så - håll gärna tummarna för att katten är och jagar möss på en bondgård och kommer hem när han är klar. Men förlita dig inte på det, utan sök aktivt och ge inte upp i ditt sökande! Att bara sitta hemma och vänta på att katten ska "knacka på dörren" kanske fungerar ibland, men generellt är det ett dåligt tips att ge till kattägare som letar efter sin katt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annebeate
2014-04-14 18:49
#6

Lita inte på detta utan fortsätt själv leta aktivt efter din kisse. Han är försvunnen på en ort med liten folkmängd. Be alla att kolla sina förråd m m så han inte blivit instängd.

Annons:
Lindzay84
2014-04-14 19:11
#7

Ja jag är väldigt skeptisk men tänkte att det var värt ett försök.

Jag letar varje dag oftast på kvällen när det är mörkt och tyst, och har även försökt tidigt på morgonen. Har även börjat leta längre bort utanför samhället.

Han är ju väldigt pratig av sig och brukar alltid svara om han hör.

Han har varit försvunnen en annan gång 2012 och då var han borta i 11 dagar och kom hem mager och eländig, så jag antar att han vart inlåst. 

Har ju lagt lappar i brevlådor och uppmanat folk att leta i källare, garage,uthus m.m. Jag ska knacka på hos grannar  i morgon, för det är ju inte säkert att alla kollat ordentligt. 

Hatar ovissheten, tanken på att han är inlåst och svälter och törstar ihjäl, eller har han bara stuckit iväg ett tag, eller är han död.

annebeate
2014-04-14 21:07
#8

Du handlar helt rätt. Hoppas att det mycket snart ger positivt resultat.

Saffran0Spice
2014-07-09 21:51
#9

Jag har sett en liknande katt runt Brudås!
har han halsband eller liknande?

martdat
2014-07-10 06:05
#10

ja att lita på att han bara kommer hem ska du nog inte. följ uppkattens råd i stället.  Betala inte medium. finns till o med platsansonser ibland via af där man får gå en kurs att bli medium för att sen arbeta för ett företag som medium,. .jo menvisst.. säger inte att det inte finns synska människor men dessa anonser tror jag tyvärr inte alls på,.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Lindzay84
2014-07-14 08:19
#11

Han har inget halsband på sig tyvärr. Vart ligger Brudås? är det i närheten av Hedekas? Flyttade hit för några år sedan så jag känner inte till alla områden .

martdat
2014-07-14 08:26
#12

kolla på hitta.se eller eniro. där kan man få   detaljerad kartor och se alla samhällen runtikring,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Uppkatten
2014-07-14 09:21
#13

Ser ut att finnas ett Brudås vid Munkedal, är väl inte så långt från Hedekas isåfall???

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Saffran0Spice
2014-07-14 09:24
#14

#11 Hedekas ligger 5min med bil från Brudås - vi är på varsin sida Munkedal =)
Men om din inte har halsband så kan det ju vara en annan misse jag sett =(

annebeate
2014-07-14 13:48
#15

Putt…..

Upp till toppen
Annons: