Annons:
Etikett201-gävle
Läst 5024 ggr
sletten93
3/28/14, 7:59 PM

Änglakatt RIP Gävle Ung hankatt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har någon sett Röjar-Ralf? Han har varit borta sedan måndag 24/3.
Han hör hemma på söder i Gävle, ser eller hör ni något får ni gärna höra av er. Hittelön på 500 kr ges till den som bidrar till hans hemkomst.

/Ronja och Björn 
0730402600

Annons:
sletten93
3/28/14, 8:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är en till bild

Uppkatten
3/29/14, 7:08 AM
#2

Är detta en van utekatt eller en katt som kommit ut av misstag? Kastrerad eller okastrerad? Anledningen till att jag frågar är att söktipsen är lite olika beroende på bl a dessa faktorer.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

sletten93
3/29/14, 3:18 PM
#3

#2 Okej, det bör jag kanske skrivigt med en gång. Tack!

Han är kastrerad och hyfsat van med att vara ute. Med hyfsat van menar jag att vi bor i en lägenhet som har en stor bakgård, där vi brukar släppa ut han någon gång varje dag. 

Bakgården är inte inhägnad så han kan röra sig fritt ifrån den, men han brukar sällan gå speciellt långt och kommer när man ropar.

Uppkatten
3/29/14, 5:36 PM
#4

OK! Om ni inte redan har tapetserat hela området med efterlysningslappar så är det dags för det! Lappa i alla trappuppgångar, på träd, stolpar, anslagstavlor, i affärer mm och be folk söka av vindar, källare, ev. fristående tvättstugor, förråd, carportar, garage och allt vad som kan finnas! Det är vanligare än man tror att katter som vistas ute tar sig in någonstans och blir instängda/inlåsta. Ditt sökområde bör till att börja med sträcka sig 400 meter bort i varje riktning sett hemifrån. Vart eftersom tiden går så utökar du sökområdet. Katter som insjuknar eller skadas under utevistelsen söker ofta upp ett gömställe där de ligger och trycker. De ger sig ofta inte till känna om man ropar på dem utan man måste bokstavligt talat leta upp dem! Sök därför av det område där katten normalt brukar vistas mycket noga. Se dig runt med "kattögon" och kolla efter bra kattgömställen. Tänk på att katter kan bli väldigt små och "osynliga" när de behöver gömma sig! Kanske har någon ny revirstark katt flyttat in i närområdet? I så fall kan din katt ha blivit ivägjagad så att den befinner sig längre bort från hemmet än vad han är van vid. Katten kan då vara vilse alt. inte våga sig hemåt. Sådana områden (lite längre bort) bör sökas av ffa i skymning, mörker, gryning då katter brukar vara lite extra aktiva och rörliga så dags. Ha också koll uppåt så att han inte har blivit uppjagad i t ex ett träd och inte tar sig ner igen. Sånt händer lite då och då. Har någon flyttat i närområdet? Det händer ibland att katter kliver ombord på t ex ett flyttlass och liftar iväg för egen tass. Då är det bra att söka brett t ex över nätet/Blocket/katthemmens efterlysningssidor/olika facebooksidor o s v. Ring också polisen på 114 14 och anmäl honom försvunnen. Är han id-märkt så kontaktar du även id-registret och anmäler honom som bortsprungen. Det kan också vara bra att mejla en efterlysning till t ex veterinärmottagningar i närområdet. Ibland händer det också att katter tar sig in i lägenheter som håller på att tömmas (t ex vid flytt) och att katten blir kvar därinne. Vi har sett en del sådana fall här på iFokus över åren. Men mängder med efterlysningslappar med bra foto på katten, löfte om hittelön etc är sannolikt det viktigaste just nu utifrån den beskrivning du har gett. Jag hoppas att han snart är hemma hos er igen!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annebeate
3/29/14, 6:09 PM
#5

Ni har fått många bra råd av Uppkatten. Följ noga dessa. Så viktigt att man är mycket aktiv i sökandet inte minst den första tiden. Hoppas att ni mycket snart återfinner er lilla katt välbehållen. ❤️

sletten93
3/29/14, 7:57 PM
#6

Ja, det var många bra råd! Tack så mycket för det! Vi har nog gjort det mesta du skrev redan, så det är bara att vänta och hoppas.

Tack för att du tog dig tid och skrev!

Annons:
annebeate
3/29/14, 8:28 PM
#7

Så viktigt att vara ute och aktivt leta efter honom. Det man gör den första tiden kan vara helt avgörande om det när ens katt försvinner ska bli ett lyckligt slut. ❤️

sletten93
4/2/14, 8:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Det slutade tyvärr inte lyckligt för oss denna gången. Uppskattar all hjälp jag fått här och över telefon

Uppkatten
4/2/14, 9:23 PM
#9

Det var ledsamt att höra att det blev ett tråkigt slut. Lilla missen… Ta hand om er.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annebeate
4/2/14, 10:20 PM
#10

Så sorgligt att det slutade så här. Sötaste lille kisse❤️

martdat
4/3/14, 8:55 PM
#11

beklagar

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Tarotstollan
4/3/14, 10:10 PM
#12

Beklagar.🌺

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

sletten93
4/4/14, 3:53 AM
#13

Tack så mycket. Det betyder.

Annons:
Upp till toppen
Annons: