Annons:
Etikett091-göteborg
Läst 6530 ggr
Effan
3/26/14, 1:13 PM

Torslanda. Göteborg Buttericks är bortsprungen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min mammas bondkatt Buttericks sprang bort den 17 mars från Låssbylyckorna i Torslanda, Göteborg.

Han är bruntigré-vit och är ganska stor för att vara en bondkatt.

Buttericks är ID-märkt i örat med ID-nummer S629K och är kastrerad.

Han är världens snällaste och inte det minska skygg i normala fall.

Snälla! Hjälp oss att hitta honom!

Kontakta Susanne på tel: 0707-338136 eller skriv i tråden. Alla uppgifter är välkomna!

Annons:
Effan
3/26/14, 1:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En till bild från sidan på Buttericks

Uppkatten
3/26/14, 4:07 PM
#2

Sätt upp MASSOR av efterlysningslappar i området där han försvann (minst 400 meter bortåt i varje riktning sett från stället där han försvann). Be att folk söker igenom uthus, garage och liknande särskilt noga. Det är vanligare än man tror att katter blir instängda/inlåsta av misstag. Anmäl honom som bortsprungen hos polisen på 114 14. Anmäl till id-registret att han är bortsprungen. Lägg ut efterlysningsannons på Blocket. Efterlys honom på facebook (finns flera olika efterlysningssidor). Efterlys honom på katthemmens efterlyst-sidor. Lägg gärna efterlysningslappar i grannarnas brevlådor med foto och telefonnummer och gärna löfte om hittelön. Leta noga igenom det område där han normalt brukar hålla till. En katt som skadas eller som blir sjuk ute gömmer sig och ger sig ofta inte till känna om man lockar eller ropar. Det gäller alltså att bokstavligt talat leta upp katten sådana gånger! Utöka sökområdet vart eftersom tiden går! Är han van vid att vistas ute i just det här området? Hoppas att han snart är hemma hos er igen!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Effan
3/26/14, 4:28 PM
#3

Tusen tack för alla bra tips! Vi har gjort allt förutom blocket annons. Vi har framförallt bett alla i närheten söka igenom sina förråd, garage och källare. Det kan ju vara mycket troligt att han har blivit inlåst. 

Han är en mycket van utomhuskatt. Men han brukar alltid hålla sig i närheten av huset. 

På tomten har det nyligen varit bråk mellan en rävhona och grävling om ett gryt som ligger precis vid tomten. Vi har tyvärr misstanke om att han kan har farit illa på något sätt pga detta. 

Vi tänker särskilt på att grävlingen varit i farten.. Någon som har erfarenhet av att grävlingar tar katter?

Uppkatten
3/26/14, 6:17 PM
#4

Jag mötte ofta grävling förr i tiden när jag var ute med katt på koppelpromenader. Katten var extremt intresserad av grävlingen och grävlingens lukt, och det hände att det ibland bara var 4-5 meter mellan mig, katten och grävlingen. Det hände inte vid något tillfälle att grävlingen ville fram till katten, däremot skulle nog katten gärna ha sökt upp grävlingen om jag inte hade haft den i koppel… Grävlingen höll sig dock till sina stigar, och tittade knappt åt vårt håll… Men grävlingens lukt drog katten till sig som en magnet…. Vad jag vet äter grävlingar mest daggmask, smågnagare etc, och är skygg. Har hört historier om hur grävlingar sätter iväg efter både det ena och det andra, men det är svårt att avgöra sanningshalten i sådana historier… Rävar lär dock kunna ta katter men det är mycket ovanligt. Det är ingen som har flyttat i närområdet eller som haft hantverkare hemma i samband med att katten försvann? Det händer ju lite då och då att katter kliver ombord på släp, flyttbilar och liknande och åker med. Eller att grannen flyttar ur sin lägenhet och missar att en katt slunkit in (så att katten alltså blir instängd i en urflyttad lägenhet). Kan katten ha blivit uppjagad i något träd eller liknande utan att kunna ta sig ner (händer trots allt då och då)? Finns det någon revirstark ny katt på området som kan ha jagat iväg er katt? I så fall kan ni behöva utöka sökområdet och söka längre bort (och då är det bra att söka ffa i skymning, mörker, gryning).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
3/26/14, 6:23 PM
#5

Huruvida grävlingar tar katter borde förresten kunna besvaras av jourhavande biolog på naturhistoriska riksmuseét eller av Skansen? Kolla kontaktinformation på nätet!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Effan
3/26/14, 6:28 PM
#6

Tack så mycket för svaren! :) Jag ska ta med mig dessa tips och kolla upp samtliga scenarion. Hoppas han finns i livet och kan komma hem igen!

Annons:
martdat
3/27/14, 7:13 AM
#7

Du har fått många bra tipps. jag lägger till orten i rubriken, lycka till.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Effan
3/27/14, 7:25 PM
#8

Tack! :)

Effan
4/4/14, 11:00 AM
#9

Tass <3

Upp till toppen
Annons: