Annons:
Etikett122-linköping
Läst 8776 ggr
Dos
2014-02-27 08:04

Hemma. Linköping grå hankatt!

Hej! Vår fina Oliver har varit borta sen i söndags natt (23/2) Han är mörkt grå/blå förutom att vissa av trampdynorna är rosa och 11 år. Han försvann från Sturefors utanför Linköping och är en van utekatt men brukar inte vara borta så här länge :( Han är kastrerad och chippad. Vi har hittils anmält honom försvunnen till Slaka och Chaplin djurhem. Vi har gjort en polisanmälning och ringt Valla djurklinik och Jägarvallens djurklinik. Ska ringa ER senare idag när han har öppnat. Har även lagt upp en blocket annons! Satt upp en lapp vid ICA, och idag ska vi gå runt till grannarna och fråga om någon sett honom. Finns det något mer jag kan göra?? Jag verkar inte kunna lägga en en bild på honom.

Annons:
Uppkatten
2014-02-27 08:39
#1

OK, då vet jag mer. Måste börja med att säga att du har gjort ett bra jobb så här långt i ditt sökande! När en van utekatt som är kastrerad försvinner så får man utgå från att något hindrar katten från att komma hem. Min första fråga är om katten har försvunnit från sitt ordinarie hem, eller om katten endast vistats här tillfälligt? Jag utgår i mina råd från att katten har försvunnit från sitt ordinarie hem. Det vore också bra att få veta om någon ny ranghög katt har börjat vistas på reviret nyligen. Det är emellertid vanligare än man tror att katter blir instängda någonstans av misstag, t ex i ett garage eller i någon annan typ av uthus. Tapetsera närområdet med efterlysningslappar (400 meter i varje riktning sett hemifrån) och lägg lappar i folks brevlådor, gärna med foto av katten + löfte om hittelön. Be folk att söka igenom sina uthus/garage/växthus och liknande extra noga!!! En instängd katt kan ibland gömma sig och ger sig inte nödvändigtvis till känna om man bara tittar in och ropar lite (även om katten normalt sett är social), så det gäller att garage och uthus söks igenom noga. Finns det någon som nyss har flyttat/håller på att flytta i närområdet? Det händer då och då att katter slinker in i hus/lägenheter som folk håller på att flytta ur och att katten sedan blir kvar i det tomma huset/den tomma lägenheten. Flyttbilar och andra transporter (t ex hantverkar-bilar) kan också vara spännande att tassa ombord på och åka med. Har det funnits sådana bilar i närområdet? Katter som skadas/insjuknar utomhus försöker vanligen ta sig till första bästa gömställe och ligger sedan där och trycker utan att ge sig till känna under en tid (en biologisk överlevnadsreaktion). De svarar således ofta inte när man kallar på dem. Därför gäller det att leta igenom hela det område där katten normalt rör sig väldigt noga och att verkligen se sig om efter möjliga gömställen "med kattögon". D v s det gäller att "vända på varje sten" och verkligen leta extrem-noga efter katten. Du bör också anmäla till id-registret att katten är borta. Ring också tillbaka till polisen då och då och fråga om de har fått in uppgifter om någon upphittad katt med liknande signalement. Tyvärr ser vi då och då att katter är anmälda både som efterlysta och som upphittade utan att polisen kopplar samman de båda fallen… Annons i lokaltidningen kan också vara bra. Ha också lite koll "uppåt" när du är ute och söker efter din katt ifall den skulle ha blivit uppjagad t ex i ngt träd och inte tar sig ner igen. Det händer trots allt lite då och då. Prata också med alla du möter, ge dem en lapp med ditt tfn nr och be dem hålla utkik. Hundägare kan vara bra "samarbetspartners" i sådana här fall. Det finns också flera facebook-sidor där man kan efterlysa katter. Hoppas att Oliver snart är hemma hos dig igen!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Dos
2014-02-27 08:52
#2

Hej. Tack för alla dina råd! Ikväll ska vi som sagt gå runt och be alla titta i sina uthus och garage. Han försvann från sitt ordinarie hem! Det enda nya är att vi har fått en kattunge men hon hon är bott hos oss sedan i slutet av december och de kommer jättebra överens! Sover tillsammans, Äter från samma skål, leker och är allmänt ett riktigt radarpar! Hon går runt och letar efter honom och är inte alls lika lekfull som hon var innan :( Vad jag vet har ingen flyttat in i vårt kvarter, eller inte vad jag sett i alla fall. Det som gör mig extra rädd att tydligen har det försvunnit flera katter från vårt område sista tiden :/ Usch lillan ska inte få vara utekatt! Jag ska ringa ER vid 9 och sen ringer jag id-registret!

Uppkatten
2014-02-27 09:03
#3

Vad står ER för? Vet precis hur det är när man har en katt som är försvunnen och en katt-kompis kvar där hemma som letar, undrar och blir allt mer dämpad… Förstår att du måste vara jätteorolig ifall fler katter har försvunnit från samma område. Det gör ju definitivt att man får ont i magen. Har man några tankar kring varför katterna försvinner? Någon kattsamlare som vill "rädda" katter eller tror man att någon vill skada katterna? Passa på att fråga grannar (när ni går runt) om det finns någon i närområdet som matar katter/"samlar" på katter. Sprid också din efterlysning vidare till fler katthem ute i landet (många katthem har efterlysningssidor). Googla på "Alla katthem i Sverige" så hittar du en lista på olika katthem.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Dos
2014-02-27 09:42
#4

ER står för ER Veterinär i linköping, en liten privat klinik med enligt mig världens bästa veterinär :) Han är den vi alltid går till med våra katter! Ja jag hade ingen aning om att andra katter hade försvunnit förrens nu! Det var Slaka som sa det till mig! Hon visste inget mer än så, Så när vi går runt hoppas jag vi hör nåt mer! När vi fick veta det så började vi tänka på att det har varit en hel dell lappar utanför affären sista tiden….Usch usch! om det är nån elaking där ute! Det är så himla jobbigt, klart att man vet att detta är något som kan hända när man har utekatt, ett val man gör. Men vi har inget val med honom han måste ut annars kissar han överallt (vi har provat ALLT) utevistelse är det enda som funkar :( Vi ska hängna in trädgården till sommaren så lillan får vara ute under kontrollerade former! och vi hoppas att det räcker för honom också!

Uppkatten
2014-02-27 10:02
#5

Om ni kommer fram till att ovanligt många katter har försvunnit i området under en tid (kanske har även polisen noterat att antalet anmälningar ökat?) så kanske ni bör be lokaltidningen att ta upp det? Viktigt att få stopp på det snarast i så fall, både för katternas skull, för kattägarnas skull och för att det då kan finnas en människa där ute som mår psykiskt mkt dåligt och som är i behov av att bli upptäckt och få hjälp… Tyvärr händer sånt då och då… Nu hoppas jag förstås att er katt "bara" har blivit instängd av misstag och att ni snart hittar varandra igen…! Jättesvårt dilemma det där med katter som inte trivs som innekatter, när man inte bor där det är någorlunda "katt-säkert". Men att hägna in trädgården eller en del av trädgården låter som något som är värt ett försök - för båda katterna! Se också till att ha ordentligt med klättermöjligheter etc i "rastgården" och kanske något litet katthus etc så kan det nog bli ett härligt alternativ för dem. Önskar att jag själv hade den möjligheten - mina katter får nöja sig med en in-nätad balkong, men för dem verkar det fungera helt OK, men självklart skulle jag vilja kunna ge dem än mer "frihet".

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Dos
2014-02-27 11:19
#6

Jag tänkte det också, För m det är som Slaka säger så är det ytters allvarligt och skrämmande! Jag har faktiskt köpt ett litet katthus, innan vi fixade chipluckan så han skulle ha någonstans att krypa in om jag inte kunde öppna…Men det var extremt ointressant! han verkligen avskydde det! Men jag hoppas lillan gillar det…Annars ger jag det till ett katthem! Ja det är svårt med såna här katter, (och för våra mattor och skor) Vår vet sa att det var tur att hamnat hos oss de flesta andra hade avlivat honom!!! Usch! man blir så ledsen när man får höra det! Jag hoppas han är hemma ikväll, Svårt att fokusera på nåt annat :( jag har anmält honom hos Sverkar saknad nu! Och ikväll tänkte jag skicka ut en efterlysning till alla katthem!

Annons:
Uppkatten
2014-02-27 13:38
#7

Du får göra katthuset lite mer attraktivt. Lägga ett badlakan inuti som du gnider in med torkad kattmynta eller liknande, servera lite godbitar där inne då och då. Tror också att det blir mer intressant när katten känner behov av att krypa in någonstans, än vad det är till vardags. Men är katten t ex ute i en inhägnad och känner behov av en lugn vrå så kan nog huset bli mer intressant, eller t ex vid sämre väder. Förstår att du har svårt att fokusera på annat än Oliver just nu, själv var jag vaken 3 dygn i sträck när min katt var försvunnen, och jag gjorde inte annat än letade (hon hade slitit sig, 10 månader gammal)… Som tur var hittade vi varandra igen sent en natt. Jag tror att det viktigaste i ditt läge är att lappa massor + be folk att söka igenom sina uthus och garage. Det där med instängda katter är som sagt något som är rätt vanligt när utekatter försvinner… Själv satte jag mig ner med en karta och ritade en cirkel som täckte 400 meter åt varje håll sett från min bostad. Sedan fullkomligen tapetserade jag hela det området med efterlysningslappar, det måste ha rört sig om många hundra lappar… det tog flera timmar att plocka ner lapparna några dagar senare men det var det värt! Men det var ett bra sätt att "se" vilket sökområde jag skulle fokusera på i ett första skede (därefter utökar man sitt sökområde vart eftersom tiden går).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Dos
2014-02-27 13:48
#8

Jag funderar på att göra som du säger med en karta, Vi ska ju knacka dörr ikväll då passar vi på att sätta upp lappar! Nu har jag lagt upp det på min fb och bet alla jag känner dela inlägget! Kanske det kan hjälpa också :( Vi höll på hela sommaren med att lägga hans favoritfilt, massa godsaker…Men tydligen var det inte nog! Dock hittade jag en annan katt i det…så helt hemsk kan det ju inte varit…Bara enligt Oiver…Men ska göra mitt bästa i sommar igen…Kattmynta var en bra ide. Jag är lite rädd för det dock, Har köpt såndär leksak med kattmynta men jag tycker han blir lite konstig av det! Lite arg nästan! Brukar katter bli så?

Uppkatten
2014-02-27 15:09
#9

Katter reagerar väldigt olika på kattmynta. En del reagerar inte alls, vilket tydligtvis är genetiskt betingat. En del katter verkar mest reagera med välbefinnande/lycka medans andra kan bli mer aggressiva (speciellt om man försöker klappa på dem eller stör dem på något sätt när de är som mest "höga"). Om katten inte verkar uppleva något positivt alls av kattmyntan utan mest blir arg så tycker jag att man kan undvika kattmynta. Min ena katt älskar kattmynta (men vill inte bli störd just då!) - henne lämnar jag bara ifred medans hon njuter av kattmyntan. Själv använder jag mest torkad kattmynta som jag gnider in på en handduk som katterna får ha att gosa med :-) Kattmyntaleksaker kan vara populära hos dem ibland, men min ena katt mördar dessa leksaker och försöker äta upp dem vilket inte alltid är helt nyttigt… (beroende på vad de är gjorda av). Men kanske finns det andra lukter som din katt tycker är omöjliga att stå emot. Jag hade själv en kattpojke en gång i tiden som älskade hästlukt, det bästa han visste var att få hem ett välanvänt hästtäcke eller en smutsig vojlock att gosa med…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Dos
2014-02-27 20:55
#10

Nu har vi knackat på området vi bor i, och ett grannområde imorgon blir det resten av samhället…Ingen har sett honom! Vi har satt upp lappar! Dock verkar min fb efterlysning fått spridning…När vi gick runt var det en som direkt sa åhh men det är den lilla kissen som är på fb eller hur! Jag tycker inte han verkar reagera direkt på nån lukt! han är mer smak killen… Och min svägerska jobbar på skolan här i samhället och vissa vi ringde på deras barn hade redan berättat om en den försvunna katten! Så nu hoppas vi att barnen letar när de är ute och leker!

Uppkatten
2014-02-27 22:08
#11

Vi håller tummarna!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

bubbelbruden
2014-02-28 23:21
#12

Vi på Chaplins katthem håller alla tummar,tassar och tår och håller ögonen öppna när vi ändå är ute men vi skulle bli väldigt glada om du kunde skicka oss en bild på katten till vår facebook sida www.facebook.se/chaplinskatthem   är lite lättare om man har en bild så man vet vad man letar efter.

Jag kan tipsa om att det även finns en mobil App som heter bortsprungen den är rätt ny men ändå relativt många som använder den.

Sen undrar de jag har du nånsin varit ute med lilla kompisen typ i koppel eller så??

Dos
2014-03-01 15:57
#13

Hej! Tack så mycket! Jag kan lägga in en bild nu direk på er sida! Den lilla har aldrig varit utomhus! Hon ska kastreras nästa vecka så vi vill vänta tills det är klart! Tanken är ju att hon ska vara innekatt! Nu har vi väl bestämt oss för att när vädret blir trevligare göra hela trädgården till en kattgård och hoppas det räcker för honom…hon visar inga större tecken på att vilja ut änsålänge!

Annons:
bubbelbruden
2014-03-01 18:47
#14

Okej nej jag vet andra som haft koppel promenader med sina kattungar innan de kastrerats och sen när kompisen försvunnit så har de gått ut med lillen i koppel och den har då lyckats hitta sin kompis men detta är bara nåt att göra om lillen är van med koppelpromenader och den stora världen men vi har iaf lagt ut en efterlyssning och vi håller kolla när vi är ute och jag håller ögonen öppna när jag jobbar (jobbar hos Er veterinär i Johannelund)

Dos
2014-03-01 19:01
#15

Då vet jag vem du är :) vi har träffats för ett tag sen med vår lilla tjej, och vi lär ses nästa vecka då hon blir kastrerad :) jag har redan pratat med Erik och bett honom ha ögonen öppna han är ju Olivers veterinär!

Dos
2014-03-07 07:09
#16

Han är hemma! Dök upp mager pch full med fästingar!! Men oskadd och fin! Vi är så lyckliga!

Uppkatten
2014-03-07 14:38
#17

Grattis! Vad härligt för er! Mata igång honom lugnt och försiktigt nu. Ge små portioner mat men ofta! Ha koll så han inte får ont i magen nu när han får tillgång till (mer) mat igen. Ta ner alla lappar, berätta för alla efterlyst-sidor på nätet att han är hemma igen, anmäl till id-registret, polisen mfl att han är hemma igen. Och NJUT!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Dos
2014-03-07 14:41
#18

Hej! Det är nog försent…han lyckades få upp fodertunne locket inatt…(kan varit med hjälp av vår fastande kattunge) Its all done :) bara lapparna kvar! Men tack för påminnelsen! Det här är den bästa dagen någonsin tror jag :)

Uppkatten
2014-03-07 14:48
#19

Fastande kattunge? Nåja, försök ge småportioner flera ggr/dag de närmaste dagarna ändå, och dröj inte med att åka till veterinär/kontakta veterinär om han visar tecken på magont (eller andra tecken på att må dåligt). Förhoppningsvis så har han fått tag på i alla fall något att äta under den här tiden, och då brukar katten klara sig bättre. Visst är det ljuvligt att få hem sin katt igen!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Dos
2014-03-07 14:51
#20

Hon skulle kastreras idag, :) blev tydvärr inställt i sista sekund men det är ju sånt som händer :) Inte så att jag kör 5:2 på katterna ;) veterinärern är medveten om att han varit borta och nu är tillbaka så skulle det vara nåt åker vi in direkt :) Men vad fina människor det finns! Jag har fått samtal från grannar som jag aldrig pratat med som har gått skallgång, barn som letat!

Annons:
Uppkatten
2014-03-07 14:59
#21

OK, då är jag med! 5:2 för katter tror jag vi hoppar över! :-) Jag gjorde samma reflektion som du när min kattflicka var bortsprungen, folk var fantastiskt hjälpsamma! Helt okända människor ringde mig och gav fantastiskt bra råd, folk från katthemmet stöttade, lånade ut fälla och gav mig massor av nya kunskaper om hur man söker katt, folk ringde och tipsade, jag fick söka igenom trädgårdar och uthus på villatomt efter villatomt o s v. Och ett helt år senare kom folk fram och sa att "visst var det du som letade efter katten - hur har det gått?". Jag blev också uppringd av främmande människor (som först ringt och gett råd) och som senare ville veta hur det gått. För mig var det verkligen en upplevelse med allt detta engagemang! Sedan dess uppmuntrar jag verkligen alla med bortsprungna katter att prata med alla de möter, att lappa o s v. En del tycker först att det känns jättejobbigt att lägga lappar i andra människors brevlådor och att prata med alla de möter o s v, men alla som jag har fått feedback ifrån har fått liknande erfarenheter som de jag fick. Att folk är väldigt, väldigt hjälpsamma överlag!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Dos
2014-03-07 15:46
#22

Ja men blir verkligen varm om hjärtat! Men så är det ju i riktiga livet är de flesta människor fina! Tyvärr så är det över nätet en hårdare ton så man tänker lätt att alla är som på internet! jag tror de flesta även här skulle behöva lära sig att inte anklaga innan man har koll på läget! (inte du såklart ;)

Uppkatten
2014-03-07 18:16
#23

Första gången jag hamnade här på iFokus blev jag faktiskt rätt mörkrädd över tonen i många trådar! Först drog jag mig länge för att själv ö h t skriva någonting. Samtidigt märkte jag att det även fanns mycket kunskap hos många som skrev i trådarna. Så småningom kunde jag dock inte tiga längre, speciellt inte när det gällde bortsprungna katter… Nu vet jag att det har "rensats upp" en hel del på flera iFokus-sajter när det gäller folk som enbart är ute efter att ställa till bråk, och vi är många Medarbetare och andra som försöker "stoppa upp" och "rensa inlägg" innan det går alldeles över styr med påhopp, dåliga råd, och otrevlig ton. Men visst händer det alltjämt att folk skriver på ett otrevligt eller klantigt sätt… Tycker man själv att det skrivs på ett olämpligt sätt så kan man alltid klicka på "anmäl", samt naturligtvis påpeka i tråden att "tänk på tonen". Det händer också att folk svarar snabbt på ett inlägg och missar att tonen kanske blev tråkigare än de egentligen tänkt sig… Det är inte alltid lätt att kommunicera i skrift. Många skulle nog vinna på att läsa igenom sitt eget inlägg innan de klickar på "publicera kommentar"…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Dos
2014-03-07 18:50
#24

Jag tycker det är som sagt super tråkigt när man ser trådar som spårar ut totalt pga av vissa, fl kan man ju inte gå in i längre pga av detta! Jag undrar varför? Vill man göra andra illa? Eller är man inte van att uttrycka sig i skrift kanske? Jag som har två underbara bondkatter drar mig för att kommentera och håller mig till att läsa istället. För har man en bondkatt så är man direkt anklagad för att ta den för tidigt, ha okastreade, oförsäkrade, ovaccinerade och alla dåliga saker man kan vara :) Pch det tycker jag är så himla trist! För jag håller med att byb borde förbjudas, katter ska kosta mer än 100kr. Det borde vara lag på att regga sin katt osv! Mina katter har helt enkelt valt mig och sen har det varit kört :) men nästa gång jag köper en katt vill jag ha en från katthem eller uppfödare! (lite sugen på en russian blue) jag gillar blå katter om man säger så… ( vår tjej är blå och röd och vit) vet inte vad färgerna heter egentligen :)

Uppkatten
2014-03-08 08:37
#25

Jag tror att många är ovana vid att uttrycka sig i skrift, att många skriver i "affekt", och så finns det - tyvärr - de som njuter av att ställa till det i trådarna… Många läser också in en massa egna antaganden i det som skrivs och då kan det bli hur tokigt som helst… Ett annat "problem" ser vi när barn skriver i trådarna och sedan svarar en massa vuxna som inte har förstått att det är en 11-12 åring som ligger bakom inlägget. Då händer det emellanåt att de vuxna går ordentligt hårt åt barnet (trots att ju katten som det gäller är de vuxnas/föräldrarnas ansvar). Det finns verkligen både för och nackdelar med den här typen av diskussions-sajter. Jag tror dock att det är viktigt att man försöker sätta ner foten för att "stoppa" så snart det är på väg att bli tråkig stämning i en tråd. Grundtanken måste alltid vara att vi ska hjälpa varandra i trådarna och att det ska gynna katterna.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

martdat
2014-03-08 09:16
#26

underbart :D

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Upp till toppen
Annons: