Annons:
Etikett231-umeå
Läst 6071 ggr
Cat.j
2014-01-14 22:03

HEMMA Umeå Malte återfunnen uttorkad men vid liv

Hej 

Glädjande besked Malte återfanns ikväll - fick sms från min dotter

De åkte till vetrenären där han fick antibiotika, så uttorkad att de inte kunde ta blodprov - Alex ska mata honom med spruta varannan timme. Då han inte äter själv. men han är vid liv. 

Elsa i Uppsala kan nu komma upp och hämta honom när han blivit frisk  - en stor glädje för oss alla. Vad jag fruktade mest var kylan.. 

Tack för alla fina tips till Er som svarat och gjort inlägg. 

De har varit värdefulla. 

En sak vet jag som alltid, att man måste vara noggrann - söka överallt.Och ha lite instikt vi får lära oss av våra katter.

Jag har haft katt sedan jag var 6 -7 år  De är fantastiska

Mvg /Cat.j

Annons:
silversol35
2014-01-14 22:09
#1

Vad skönt att han är hittad! Hoppas han kryar på sig snart också.

Uppkatten
2014-01-14 22:12
#2

Har veterinären hjälpt er att vätska upp Malte t ex genom dropp eller lagt en vätskepuckel under nackskinnet på honom? Vad sprutmatar ni honom med? Har Malte svultit så måste ni vara noga med att ge pytteportioner (här talar vi teskedsstora portioner!!!) men ofta (låter som att det också är den rekommendationen ni har fått för sprutmatningen?). Katter som har svultit kan ha svårt att "tåla" mat när de matas igång igen. Sök veterinär omedelbart om han visar tecken på t ex magont eller försämras i sitt allmäntillstånd. Kolla lever- och njurvärden så snart det blir möjligt. Vad man är rädd för vid långvarig svält är t ex fettlever. Så oerhört skönt att ni har hittat honom!!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Cat.j
2014-01-27 14:18
#3

Hej

Malte har piggnat till och äter normalt, men han frödde örsnibbarna

så de kommer att bli lite kortare. och på ena trampdynan - lossnade 

en del skinn. Men han är pigg och tillgiven.

Elsa kommer snart och hämtar honom. han måste först orka med att åka ner till Uppsala.

ska göra en friggolit box -Hus på min altan,finns katter som springer ute

då kan de krypa in och värma sig - väldigt vad eb del katter är tåliga.

Det var 14 minus en gång och en grannkatt var ute och verkade inte frysa ens. den kommer och hälsar på Millan (min egen katt) de trivs bra ihop. Men Millan gillar inte att vara ute på vintern, tar bara lite luft på altanen.

Tack för de fina tips jag fick när vi sökte Malte. (Silversol35 och Uppkatten)

Uppkatten
2014-01-27 21:07
#4

Tack för att du hör av dig och uppdaterar! För självklart tänker man rätt ofta på de katter som man har "mött" här på Kattpolisen. Just öron, svansar och trampdynor är dessvärre sånt som ofta tar skada när katter hamnar ute i kylan längre tid än vad de är "rustade" för. Därför är det ett jättebra initiativ av dig att bygga ett frigolit-hus där utekatter kan få krypa in och värma sig!!! Tyvärr verkar det fortfarande vara rätt vanligt att katter släpps ut på morgonen och att matte/husse sedan åker iväg till jobbet, trots att katten inte har någonstans att gå in… och jag har förstått att detta sker även under vinterhalvåret… Det finns också många hemlösa katter som behöver skydd mot väder och vind för att överleva. Du får hälsa till Malte! Hoppas att han snart är pigg nog att åka hem till matte igen! Gissar att det blir ett kärt återseende!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

martdat
2014-01-28 20:04
#5

skönt att han är tillbaka.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Upp till toppen
Annons: