Annons:
Etikett01-frågor-allmänt
Läst 2355 ggr
[MissKittyKatt]
1/11/14, 4:14 PM

Vad ska jag göra?

När jag brukar gå hem från gympan så kommer alltid en katt utan halsband och tovig päls fram till mig. Jag tror att hon är hemlös. Vad ska jag göra?

Annons:
Tjeja
1/11/14, 4:37 PM
#1

* 1. Ta hand om den om du kan så stackarn får komma in och får pysslas om! Den behöver pälsvård, mat, värme och antagligen avmaskning i nuläget.

* 2. Titta i öronen om katten har någon öronmärkning, i så fall kan du be SVERAK eller svenska kennelklubben kolla upp om det finns någon ägare.

* 3. Sätter upp lappar i området om upphittad katt!

* 4. Om ingen ägare hittas den vägen anmäler du katten till polisen som upphittad, de ska även ha en scanner så de kan kontrollera om katten har något chip och i så fall söka ägaren den vägen! 

* 5. Ser till att kissen blir vaccinerad och kastrerad

* 6. Kan du själv behålla kissen så gör du det tills polisen anser den överlåten till dig om ingen ägare hittas eller hör av sig i tid. Alternativt ser du till att hitta ett bra hem åt kissen. Kanske kan du få hjälp av något katthem i ditt område med hur du ska göra eller hitta jourhem till kissen?

TACK för att du bryr dig om!  🌺 🙂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
1/11/14, 4:42 PM
#2

Här har du en jättebra sida med massor av bra information om hur man tar hand om en kisse, så som vaccinering, kastrering, mat, toalett osv osv allt som en katt behöver. 

den här sidan handlar informationen om när man ska köpa en katt, men det spelar ingen roll om den är köpt eller hittad, kattens behov är ju det samma ändå!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

annebeate
1/11/14, 7:51 PM
#3

Vad jag förstått hanteras katter som lämnas in till polisen väldigt olika beroende på var i landet det sker. Har skrivits en hel del om att många katter efter mycket kort tid om inte hem hittas avlivas och det vore mycket sorgligt om detta skedde med denna katt.

Tjeja
1/11/14, 8:32 PM
#4

#3 Polisanmäler man en katt som man själv behåller hemma hos sig är det ingen fara med den biten! Det är när folk som lämnar in bara lämnar ifrån sig katten och ingen vill ta sig an den det brukar hända.

Polisen är förstås tacksam om de får hjälp att ta hand om katten så länge! Därför är det absolut bäst att anmäla katten som upphittad, berätta att man gärna behåller den hemma tills ägaren hittas eller ägarskapet överlåts till en själv.

Och så har de skyldighet att kolla efter chips! Endel polisstationer har egen scanner för det, endel har avtal med någon vet som gör det åt dem eller något liknande!

Så det är aldrig fel att anmäla en upphittad katt! Men att "dumpa av" en kisse hos polisen åt dem att ta hand om, det är riskabelt som du skriver!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[MissKittyKatt]
1/12/14, 8:57 AM
#5

#1 Ok! Ska göra det. Tack för att du okså bryr dig<3!😃

Upp till toppen
Annons: